Trafo

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Trafo

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 15 nov 2012, 10:42

Ik heb nog een oude trafo van mijn opa. Die heb ik ooit gekregen in het eerste jaar toen ik begon met bijenhouden. En aangezien ik steeds minder (imker)spullen nog van hem (dingen slijten nu eenmaal), ben ik eraan gehecht.
Hij zei dat ik deze kon gebruiken voor insmelten, maar volgens mij heeft dit ding te weinig power (of dat ding functioneert niet goed meer). Het is een oude beltrafo naar het schijnt in bakkeliet.
Ik moet deze gebruiken om plastic materiaal mee te smelten en op deze manier een mooie sealnaad te krijgen.

Er staat op: Secundair 3-5-8V
O.5 A bij 8V Nulllast = 0.5W. (JP= 8V x 0.5A = 4V?)

Mijn natuurkundige kennis is niet zo best en wie kan zeggen of dit travootje geschikt is?
De travo doet het nog wel, maar de draden van een raampje worden niet warm genoeg.
Volgens imkerpedia http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... atsmelters zou insmelten het beste bij 6V gebeuren.

Graag reactie.

gr
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Trafo

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 15 nov 2012, 10:45

Imkerpedia zal nooit af zijn en voortdurend onderhoud vergen.
Onderstaande link bij insmelten werkt niet meer:

H. de Jongste heeft een raampjessmelter gemaakt van een oude computervoeding en een beschrijving daarvan beschikbaar gesteld op http://members.ziggo.nl/hjongste/raampjes_smelter.pdf.

gr
JP

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Trafo

Bericht door O Peatey » do 15 nov 2012, 11:08

Bij mij werkt deze link wel.
Ik heb in het verleden deze link al eens gepost en het apparaat gemaakt; werkt goed.
Pieter

Wimmels
Berichten: 51
Lid geworden op: di 27 mar 2012, 22:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Friesland - Jubbega
Contacteer:

Re: Trafo

Bericht door Wimmels » do 15 nov 2012, 11:37

Let op dat je voor het sealen van plastic veel hogere temperaturen nodig hebt dan het smelten van was.

Ik denk dat je te weinig vermogen over de draad doet.

P(warmte in watt) = V(volt) * I(ampere)


Als je maximaal 8 volt op 0,5A kan leveren is dat maar 4watt. Denk dat de draad inderdaad sneller afkoelt dan opwarmt.


Als je een goedkoop alternatief wil is een oude PC zijn powersupply makkelijk om te bouwen tot insmelter. Daar kun je 12v tegen 2-3 ampere uithalen.(ook 6 volt zou je dat willen)

Ik gebruik zelf de 12v stand, maar heb ook dadant ramen dus een langere draad om in te smelten. De langere draad geeft meer weerstand dus heb je ook minder stroom
Groeten,
Wim

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Trafo

Bericht door Jaap v.Popering » do 15 nov 2012, 13:30

O Peatey schreef:Bij mij werkt deze link wel.
Heb je deze link ook via Imkerpedia geprobeert ???

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Trafo

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 15 nov 2012, 13:41

Alvast bedankt voor de info!!

Ik heb hier en daar ook nog wat info om mij heen opgeslurpt (en dat bevestigt het beeld van bovenstaande auteurs).
Het klopt dat ik met het oude transformatertje van mijn opa te weinig power over de draad stuurde.

Ik moet een trafo hebben met 1 - 4 A.
Dan 12 V
Dan kom je op een vermogen uit van 12 tot 48 W. Afhankelijk van je draad (lengte, dikte, materiaal, temperatuur) zou dit dan genoeg warmte moeten opleveren. Aangezien ik met plastic werk, heeft dit een waaschijnlijk een hogere smelttemperatuur dan was en dus moet temperatuur van de wartme hoog genoeg zijn en daarmee ook de sterkte van de draad.

gr
JP

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Trafo

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 15 nov 2012, 14:51

Ik gebruik een trein-trafo. Op marktplaats voor weinig te krijgen en werkt perfect! Ze leveren een niet al te hoge stroom, waardoor de kustraat langzaam insmelt en je niet te snel dwars door de raat heen gaat.

Gebruikersavatar
frakke
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 22:15
Locatie: Deurne(Antwerpen)
Contacteer:

Re: Trafo

Bericht door frakke » do 15 nov 2012, 16:33

Santtu Pikkarainen schreef:Ik gebruik een trein-trafo. Op marktplaats voor weinig te krijgen en werkt perfect! Ze leveren een niet al te hoge stroom, waardoor de kustraat langzaam insmelt en je niet te snel dwars door de raat heen gaat.

bedoel je zoiets? :mrgreen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwegtransformator


Of de kleine versie van marklin :whistle:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Trafo

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 15 nov 2012, 17:06

Voor mijn specfiek gebruik zou INOX slecht voldoen. Ik moet nl. plastic sealen en daarvoor moet je een 'echte' weerstandsdraad hebben. Weerstandsdraad is een elektrisch geleidende draad die wordt toegepast vanwege zijn elektrische weerstand. Hiervoor worden metalen en legeringen gebruikt met een hoge soortelijke weerstand. Weerstandsdraden worden, op basis van hun toepassing, in twee groepen ingedeeld: Draadgewonden weerstanden en Verwarmingselementen. Met dank aan Wikipedia :D. Mensen die het kunnen weten zijn allemaal bang voor of kortsluiting of een doorgebrande draden (bij het langdurig verbranden van de draad).

Allemaal niet relevant voor was insmelten, maar wel leerzaam.

Vr gr
JP

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Trafo

Bericht door willem » do 15 nov 2012, 18:25

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Weerstandsdraden worden, op basis van hun toepassing, in twee groepen ingedeeld: Draadgewonden weerstanden en Verwarmingselementen. Met dank aan Wikipedia :D.
Ja ja, Wiki loopt een eeuwtje achter
Bestaat ook als gewoon draad hoor als je het nodig hebt kijk dan eens bij conrad.nl en tik weerstandsdraad in.
Groeten, Willem :violin:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten