Welke kast is het best?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Welke kast is het best?

Bericht door Luuk » di 18 dec 2012, 19:47

Eigenlijk een heel simpele vraag. Als je puur prijs/kwaliteit bekijkt, welke kast is dan het best tegenwoordig? Welke kast is qua aanschaf én duurzaamheid het best?

En als je ook de handzaamheid (gewicht) bekijkt?

Ik las van een aanbieding van de Segeberger van het bijenhuis. Een complete spaarkast voor EUR 110. Ga je naar Red Cedar dan betaal je alleen al voor twee broedkamers EUR 120 (complete kast EUR 225). Kiefer is iets goedkoper, dan heb je voor EUR 110 2 broedkamers en een dak (complete kast EUR 167).

Segeberger is ook nog eens veel lichter en het rot nooit weg. Nu doet Red Cedar dat ook niet zo. Maar die is wel weer 2x zo duur.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken bij Segeberger zou transport/beschadigingen kunnen zijn. Die transportriemen zullen wel het kastmateriaal beschadigen, of niet?

Kan iemand zijn licht hierover laten schijnen? Ervaringen?

Groeten, Luuk

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Welke kast is het best?

Bericht door Paul67 » di 18 dec 2012, 21:40

Wat ik ervan weet is dit: de lagere prijs is natuurlijk mooi meegenomen, maar er valt nog iets anders te overdenken:

Het is het bekijken waard welke kasten er gebruikt worden door imkers in je buurt, zodat je, mocht dat nodig zijn, gemakkelijk raampjes kunt uitwisselen.
Raampjes van verschillende kasten hebben verschillende maten en het éne raam past dus niet zo maar in de andere kast.
Dat lijkt me wel een handige overweging :)

Verder heb ik geen ervaring met Segeberger kasten. Ik ben ook een beginner en heb toevallig 2 gratis spaarkasten ( simplex raam maat) kunnen krijgen.
Die bevallen prima, maar het kan best zijn dat ik ooit eens overstap naar wat anders :)

Succes verder!

Groet, Paul

Maarten Hoogeveen
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 15:12
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 18
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke kast is het best?

Bericht door Maarten Hoogeveen » wo 19 dec 2012, 10:47

Hallo Luke,

Er is al best wel veel op dit forum over de segeberger kast geschreven.
kijk hier maar eens naar;
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... tstof+kast

groeten,

Maarten

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Welke kast is het best?

Bericht door Luuk » wo 19 dec 2012, 12:05

Nu zag ik gisteren op internet ook kasten voor EUR 45, alleen moet je er dan wel 60 kopen. Niet in NL maat. http://www.nicotplast.fr/ApiFrancais/El ... stique.htm Als die in NL maat waren... de bodem en het dak hiervan gebruik ik wel en daar ben ik erg tevreden over.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Welke kast is het best?

Bericht door willem » wo 19 dec 2012, 15:06

Luuk schreef:Nu zag ik gisteren op internet ook kasten voor EUR 45, alleen moet je er dan wel 60 kopen. Niet in NL maat. http://www.nicotplast.fr/ApiFrancais/El ... stique.htm Als die in NL maat waren... de bodem en het dak hiervan gebruik ik wel en daar ben ik erg tevreden over.
Bij de Bijenhof http://www.bijenhof.com kun je ze per stuk kopen, worden ook opgestuurd. Een bezoek is wel de moeite waard en er is een prima eet- (en dorstles) voorziening bij de buren.
Ik heb ze al een paar jaar, bevalt prima. Is wel Dadand-blatt.
Groeten, Willem :violin:

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke kast is het best?

Bericht door pieter1 » wo 19 dec 2012, 15:38

willem schreef:
Luuk schreef:Nu zag ik gisteren op internet ook kasten voor EUR 45, alleen moet je er dan wel 60 kopen. Niet in NL maat. http://www.nicotplast.fr/ApiFrancais/El ... stique.htm Als die in NL maat waren... de bodem en het dak hiervan gebruik ik wel en daar ben ik erg tevreden over.
Bij de Bijenhof http://www.bijenhof.com kun je ze per stuk kopen, worden ook opgestuurd. Een bezoek is wel de moeite waard en er is een prima eet- (en dorstles) voorziening bij de buren.
Ik heb ze al een paar jaar, bevalt prima. Is wel Dadand-blatt.

Dag Willem,

Ik meende dat je geheel over was gegaan op de DBplus kast, hoe bevallen de Nicot kasten t.o.v. de DBplus?

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Welke kast is het best?

Bericht door semar » vr 21 dec 2012, 09:26

welke kast het beste is hang natuurlijk voor een groot deel af wat je wilt, je bijenras, en andere overwegingen.

zelf werk ikmet de Buckfast bij op een standplaats waar de groote klapper (honingoogst)
loopt van half april tot half july, voor mij is dan de Dadant-US kast de beste.
Ik maak pas afleggers in de laatste week van de Linde dracht, en hou mijn volken tot die tijd zo groot mogelijk.
gecombineerd met de backfast bij is dat dan een idiaale combinatie.
een ander voorbeeld is natuurlijk dat je maar 1 broedbak inplaats van 2 hoeft door te werken.

als je veel reist kun je gaan voor de kunststof kast ide is er (ivm het gewicht) je kracht en leeftijd als imker zal hier ook in meespelen.
als je de meer standaard methoden volg of als beginger eerst met meer ´normale kasten wilt weken kom je ivm de raammaat snel bij de spaarkast/simplex kast in als zijn verschillende vormen en uitvoeringen.

er is zeker wat voor te zeggen om te werken in de meest populaire kast van jou omgeving (wat je buurman heeft)

je zou als je niet hoog wilt tillen ook nog kunnen gaan voor de golzkast en andere kasten die maar 1 verdieping hebben.

in princiepe maakt het niet echt veel uit voor de bijen,
die kun je zelfs houden in een kartonnen doos! (als die op een droge plek staat)
als je jong genoeg bent zou je later ook nog makkelijk van type kunnen wisselen,

zet je de kasten buiten in weer en wind zou ik niet gaan voor een kast van watervast multiplex (ook loodzwaar).
vaak zijn de bodems en daken na tien jaar dienst echt op, zeker met hoektand verbindingen uitkijken.
het lijkt sterker maar de extra kopse kanten trekt ook veel meer vocht in waar met name de bodems en daken dan ook vanuit de verbindingen doet gaan rotten.
in mijn ervaring gaan de meeste bodems en daken zo´n 10-15 jaar mee (mits regelmatig bijtsen)
de bakken kunnen veel langer mee, (heb nog een paar bakken van mijn oude kasten uit 1980, gebruik ze ook nog in somige jaren.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

in een bijnstal heb je dat natuurlijk weer minder.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Welke kast is het best?

Bericht door willem » vr 21 dec 2012, 16:06

pieter1 schreef: Dag Willem,

Ik meende dat je geheel over was gegaan op de DBplus kast, hoe bevallen de Nicot kasten t.o.v. de DBplus?
@ Pieter Ik gebruik de nicot kasten in de regel als "Zes-ramer".
Vorig jaar 'n volk ingewinterd in een DB+ met een Nicot bodem en 'n volk in een komplete Nicot kast. Beide op twee honingkamers (Flach-zarge)
DB+ kurkdroog, bij de Nicot dweilen, maar had niet de indruk dat de bijen er zich iets van aantrekken. maar ja, met twee volken maak je geen statistiek. Zomers maakt het niets uit
Groeten, Willem :violin:

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke kast is het best?

Bericht door pieter1 » za 22 dec 2012, 09:10

Ik ben benieuwd hoe de kasten je op de langere termijn gaan bevallen, ze zijn in ieder geval niet duur. Ik heb de gratis catalogus bij Nicot besteld, dan kan ik me er wat beter in verdiepen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten