kunstraatpers

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » zo 06 jan 2013, 20:17

Primus schreef:Hennie,

Is het niet mogelijk om met een soort dubbele bodem te werken zodat de volledige oppervlakte gekoeld word met water dan heb je die leidingen niet nodig. Ik ben geen technisch tekenaar anders zou ik een schets maken, maar ik denk wel dat je weet wat ik bedoel.
Imkersgroeten van denkende Belgische imker :-)
Ik ben daar mee bezig geweest, maar constructief was dat best lastig. Je moet dan ook schotjes zetten, om het water toch over het hele vlak te laten vloeien. Anders krijg je dat het dunne straaltje water van de ingang rechtstreeks naar de uitgang loopt, en de rest niet koelt.
Ook dan moet het waterdicht gemaakt worden. Het moet niet gaan lekken langs de siliconen. Je moet dan een gesloten platte doos maken. Er is geen sprake van hoge waterdruk. Een aquarium pomp zorgt voor de circulatie.
Ook moet je dan lassen, of hardsolderen, de bevestiging van het schanier wordt iets lastiger. Die platte doos moet op een zetbank zeer precies gevormd worden. Dan is Betonplex wel weer makkelijker te verwerken, ook i.v.m. de stijfheid, die erg belangrijk is voor een groot model pers.

Als je ideeën hebt in die richting? scheelt dan 7 meter koper. :D

jorris
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 23:55
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door jorris » zo 06 jan 2013, 20:42

Hallo,

Misschien heb je wat aan de plaatjes in onderstaande link. Vooral de onderste versie ziet er erg strak uit.

http://resistantbees.com/index.php?r=47

Groet, Jorris

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » zo 06 jan 2013, 22:03

jorris schreef:Hallo,

Misschien heb je wat aan de plaatjes in onderstaande link. Vooral de onderste versie ziet er erg strak uit.
Groet, Jorris
Nou, dat laswerk ziet er wel aardig stevig uit.
Maar toch wat dikker koperwerk met allemaal bochtjes. Lassen kan ik ook nog wel.
En dan die van Beton, met de bewapening. :D

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » vr 11 jan 2013, 23:24

Eergisteren bij de oud metalen handel aan het zoeken gegaan. Ik vond daar 2 platen RVS van 1mm dik met 8mm gaten verdeeld. mooi strak en stevig materiaal. dat wordt mijn bewapening in de siliconen. Ook nog een Alu daklijst hoeklijn gevonden die ik prima voor dit doel kan gebruiken. Recyclen heet dat. Als je op internet naar zulk materiaal gaat zoeken, dan vind je dit niet gauw, en het moet dan weer bezorgd worden. Ook lag er over de weg tussen het oude metaal een dunne slang van 8mm buiten en 6mm binnenmaat. in eerste instantie dacht ik plastic, maar het was hard. Thuis boven het gas gehouden, en het ging niet in rook op. Het was harde siliconen luchtslang wat ook wel voor compressors gebruikt wordt. Dit voert ook goed warmte af voor mijn water koeling.
En met verwarmen was het ook makkelijk in korte bochtjes te buigen, zonder dat de bocht plat ging.

Gisteren siliconen 2 componenten besteld.
Vandaag grote 2 vellen kunstraat 38X32 gehaald bij het bijenhuis. Hadden ze voor me klaar gemaakt.
Maar dit bleek gewalste KR te zijn. Ik had vergeten om gegoten te vragen. De celbodems zien er altijd wat uitgerekt uit, en het is iets dunner dan gegoten, en het golft een beetje. Dat is wel weer vlak te maken.
Maar ik heb toch ook maar gegoten Combi raatmaat meegenomen. die was weliswaar 3mm te smal, maar ik heb maar 2 vellen aan elkaar gemaakt door heel voorzichtig de naad met de soldeerbout te verwarmen onder de loep.
Je ziet er haast geen barst meer van. Deze was is gewoon wat dikker en heel mooi regelmatig.
Morgen ga ik verder met het metaal werk op maat maken.

Ook heb ik met sketchup weer eerst een ontwerp gemaakt. Dan weet je tenminste wat je nodig hebt, ook wat maten betreft.
KunstraatPers1.jpg

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door FerryB » za 12 jan 2013, 00:17

ook ik ben weer bezig een kunstraatpersje te maken voor Simplex en niet water gekoeld.
Dus een stuk eenvoudiger echt voor de hobby imker.
Hier kun je zo'n 15 vellen per uur mee maken.

Eerst gaten geboord die als anker moeten dienen voor de siliconen.
En dan morgen een eerste laag aanbrengen op de kunstraat en op de multiplex daarna twee dagen drogen en dan hetzelfde proces voor de andere kant dan weer twee dagen drogen en dan de hele zaak aan elkaar maken met wederom siliconen.
En gelijk de scharnier erop maken.

Afbeelding
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » za 12 jan 2013, 00:22

Ferry, is het niet verstandiger om vooral langs de randen om de cm kleine gaatjes te boren?
En het hout ruw maken kan ook goed helpen.
Ik heb gebeld met de siliconen leverantier, die beweert dat siliconen eigenlijk nergens goed op hecht.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: kunstraatpers

Bericht door alfa vulgaris » za 12 jan 2013, 03:43

Hehe,

Als ik een reactie plaats denk ik daar vaak wel even over na.
Kan ook zo lang dat je uitgelogd bent en de boel weer kwijt is.

samengevat:
Niet te dunne koelpijp gebruiken Hennie,als ik het zo beluister krijg je daar spijt van.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » za 12 jan 2013, 11:29

alfa vulgaris schreef: Niet te dunne koelpijp gebruiken Hennie,als ik het zo beluister krijg je daar spijt van.
Ik heb gedacht over koperen remleiding binnenmaat 4-5mm, maar ben weer terug gegaan naar 6mm binnenmaat =die siliconen slang. Die kan ik ook nog platdrukken, zodat ze meer contact maakt met de gaatjesplaat en de sliconen die er overheen gegoten worden.
De doorstroming is meer dan voldoende, zelfs meer dan mijn originele pers, waarvan het in en uitlaat pijpje 5mm binnenmaat hebben. En die koelt ook prima. Maar dank voor het meedenken. :think:

DHL heeft net de siliconen bezorgd. = siliconen C20- A+ B component (harder) Die is melkwit en heeft een hoge treksterkte.
Voor de geïnteresseerden is dit het product wat men mij daar per telefoon geadviseerd heeft.
http://www.siliconesandmore.nl/nl/produ ... l?___SID=U

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Erik Konijn » za 12 jan 2013, 13:07

Hoeveel siliconen /pasta heb je eigenlijk nodig voor een Dadant mal ? Volgens mij bestaat de siliconen mal uit 2 componenten.

Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Bjorn » za 12 jan 2013, 17:50

Kroese schreef:
DHL heeft net de siliconen bezorgd. = siliconen C20- A+ B component (harder) Die is melkwit en heeft een hoge treksterkte.
Voor de geïnteresseerden is dit het product wat men mij daar per telefoon geadviseerd heeft.
http://www.siliconesandmore.nl/nl/produ ... l?___SID=U
Hennie ,

is het dan toch niet nodig om voedselveilige silicone te gebruiken ? Dat scheelt natuurlijk wel wat in kostprijs.

grtz Bjorn

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten