kunstraatpers

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 25 jan 2013, 22:54

Heb je filmpje bekeken Hennie,

Mooi gedaan. Heb het idee dat de siliconen goed uitzakt....en in alle gaatjes verdwijnt.

gr
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: kunstraatpers

Bericht door alfa vulgaris » vr 25 jan 2013, 22:54

FerryB schreef:Wat ik me wel afvraag is waarom heb je niet wat meer siliconen er in gegoten?
Volgens mij krijg je met een iets dikker laagje toch een betere hechting en werkt de koeling waarschijnlijk ook wat effectiever.
Niet waarschijnlijk,dat is zo.

De warmtestroom wordt in sterke mate bepaald door het contactoppervlak met de koelslang.
De koelslang op zich zal ook voor een deel warmte geleiden maar dan moet de warmte een langere weg afleggen naar het water toe en zal de warmte dus meer weerstand ondervinden.

Ik heb een paar dagen terug nog wat gegevens opgezocht over siliconen en met de gegevens die ik daarvan heb houdt het in dat koper simpelweg 200 keer beter warmte geleid dan siliconen.De mazzel in mijn optiek is dat de materialen allemaal relatief dun zijn en de afstand van was naar water kort is en de RVS plaat behoorlijk goed warmte geleid en dus ook verspreid.In dit geval geleidelijk trekt.

M'n gevoel zegt dat 40 vellen per uur haalbaar moeten zijn maar zou er gemakkelijk een faktor 2 negatief naast kunnen zitten.
Ik heb simpelweg vrijwel nul ervaring met siliconen als bouwmateriaal.

Ik ben dus ook vre-se-lijk benieuwd hoe dit apparaat gaat presteren.
Bij goed functioneren ga ik em vast ooit eens na-apen :lol:

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » ma 28 jan 2013, 00:09

Vanavond mijn eerste paar kunstraatjes gegoten met mijn nieuwe pers.

Ik heb de siliconen niet uitgebakken, omdat dit Condensatie siliconen zijn. Die moet je niet verwarmen om uit te harden.
Ik kon de delen scheiden met behulp van een dun mesje langs buffer randen. Het metaal had ik voordien dun met vaseline ingesmeerd. Dit is erg belangrijk, om te veel zuiging te verhinderen.
Het bed van het onderste deel was niet helemaal perfect, er zaten 2 luchtbellen onder de brede metaal stroken van de geperforeerde plaat. Die had ik nu achteraf denkend ook moeten boren, om de bellen eronder te laten ontsnappen.
De bovenplaat had geen luchtbellen, die heb ik gewoon intensiever ingekwast dan de onderzijde.
Maar ik heb de velletjes over de luchtbellen weggesneden, en daarna de plaat doorboord met meerdere gaten. toen 3 CC met 0,1 ml harder weer opgevuld. Toen weer KR erovergelegd, lade dicht, klem erop en door de ontluchtingsgaten weer wat nagevuld.
Deze condensatie siliconen schijnt nog goed te hechten, wat ook bleek. De plekken waren heel licht iets hoger dan het oppervlak, maar dat zie je in de KR nauwelijks terug.

Je ziet op het videootje de perforatie plaat doorschemeren. Die ligt nog redelijk kort onder het oppervlak.

Voorlopig ga ik de pers afbouwen, er moet nog een opvangbak onder gemaakt worden.
Ook moet de waterleiding nog af gemaakt worden.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fX7yPsFhJNk[/youtube]

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: kunstraatpers

Bericht door alfa vulgaris » ma 28 jan 2013, 00:34

Haha,ik voelde em aankomen.
-------
En nu gewoon kuntstraat eraf trekken? :wink:

Hij ziet er erg mooi gelukt uit.

De siliconenmal heeft zichzelf geklemd aan de rvs-plaat,je zou zeggen,als het goed is uitgehard,komt dat er nooit meer af.slim.
En mooi veel contactoppervlak :wink:

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: kunstraatpers

Bericht door alfa vulgaris » ma 28 jan 2013, 20:40

Sesam open jullie?

Kroese is al aan het pijpfitten natuurlijk.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door FerryB » ma 28 jan 2013, 21:09

Kroese schreef:Vanavond mijn eerste paar kunstraatjes gegoten met mijn nieuwe pers.

Ik heb de siliconen niet uitgebakken, omdat dit Condensatie siliconen zijn. Die moet je niet verwarmen om uit te harden.
Hoi Henny,

ik heb het geloof ik al eerder gezegd maar je gaat niet verwarmen om de siliconen uit te harden maar alleen om de kunstraat eruit te smelten.
En dan heb ik nog een brandende vraag Hoe heb je die kunstraat eruit gekregen dan?
Ik bedoel het was koud en hard en niet meer buigzaam denk ik.
Dan krijg je het toch nooit meer van die siliconen af?
Ik bedoel het breekt dan volgens mij enz.

Dus ik wil graag wat preciezer weten hoe je dat hebt gedaan en hoe de toestand was van die kunstraat.
Ik hoop die kennis dan weer te kunnen gebruiken bij mijn persje.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » di 29 jan 2013, 01:10

FerryB schreef: Hoi Henny,
En dan heb ik nog een brandende vraag Hoe heb je die kunstraat eruit gekregen dan?
Ik bedoel het was koud en hard en niet meer buigzaam denk ik.
Dan krijg je het toch nooit meer van die siliconen af?
Ik bedoel het breekt dan volgens mij enz.

Dus ik wil graag wat preciezer weten hoe je dat hebt gedaan en hoe de toestand was van die kunstraat.
Ik hoop die kennis dan weer te kunnen gebruiken bij mijn persje.
Ik schreef al:
Ik kon de delen scheiden met behulp van een dun mesje langs buffer randen. Het metaal had ik voordien dun met vaseline ingesmeerd. Dit is erg belangrijk, om te veel zuiging te verhinderen.

Bij mij liep de KR tot onder de randen van de mal, aan de voorzijde en aan de scharnierzijde.
Toen ik de zij buffers gesneden (eigenlijk niet snijden, maar het mesje tussen het metaal en de siliconen buffer doorgehaald) kon ik de plaat langzaam aan de voorzijde lichten.

Als jij 2 betonplexplaten gebruikt, en je hebt grotere vellen KR dan de betonplex die buiten de betonplex uit komen, dan heb je ook al een scheiding, waar je op kunt splitsen. Het is ook veel beter om de Betonplex platen ruimer te maken dan de werkelijk benodigde kR die in het raampje past. Je hebt dan ook nog ruimte om rafelige randen weg te snijden.
Mijn mal is in de breedte 18mm en in de hoogte 40mm te veel. Dat is omdat ik dan ook 2 HK vellen tegelijk kan snijden.
Dat scheelt weer gieten.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door FerryB » za 02 feb 2013, 20:45

Vandaag mijn nieuwe kunstraatpers aan het testen geweest.
De temperatuur van de was moet tussen de 80 en de 85 gr. zijn.
Ruim was opgieten.
De pers iets achterover laten hellen (ik heb een dun latje plint voor onder de plastic bak gelegd)
En beslist niet langer dan 30 sec. dicht laten zitten dan komt de kunstraat prima los.
Laat je de was langer in de pers zitten dan krijg je de kunstraat er moeilijk en niet ongeschonden uit.

Dus hij werkt nu perfect.
Ik heb er een filmpje van gemaakt.
Als je op Youtube kijkt dan kun je de kwaliteit op 720 HD zetten door even op het tandwieltje onderin te klikken.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3Njn5vs2-Uo[/youtube]
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

wijnand
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:41
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door wijnand » zo 03 feb 2013, 17:19

Ook effe bezig geweest , coolers geplaatst onder en boven , koelt nu goed
http://www.youtube.com/watch?v=K3RfblO9 ... e=youtu.be
groetjes wijnand

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: kunstraatpers

Bericht door alfa vulgaris » zo 03 feb 2013, 17:31

Koelt goed?

Zit nogal een verschil in 60 of 120 per uur.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten