kunstraatpers

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door FerryB » zo 03 feb 2013, 20:34

Kroese schreef: Deze condensatie siliconen schijnt nog goed te hechten, wat ook bleek. De plekken waren heel licht iets hoger dan het oppervlak, maar dat zie je in de KR nauwelijks terug.
Henny,
als ik het goed begrijp hecht deze siliconen toch beter aan elkaar dan we gedacht hadden?
Vraagje: Als ik met deze siliconen een vel kunstraat insmeer moet ik er dan een mal omheen maken zodat het er niet afloopt of hoeft dat niet omdat het toch niet zo vreselijk dun is.
Ik heb je filmpjes wel bekeken natuurlijk maar wil het toch graag zeker weten.
Als ik eenmaal bezig ben met smeren of gieten dan kun je niet nog gauw ff een malletje maken.
Vreemd overigens ze hadden mij daar ook die geadviseerd zowel via mail als telefonisch maar toen werd er gezegd dat ik siliconen C40 moest gebruiken met de B component (harder) van C20 omdat dat voedsel technisch het beste was.
En jou hebben ze die C20 A en B geadviseerd.
Dus misschien kun je daar nog wat over zeggen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » ma 04 feb 2013, 14:57

FerryB schreef:Henny,
als ik het goed begrijp hecht deze siliconen toch beter aan elkaar dan we gedacht hadden?
Vraagje: Als ik met deze siliconen een vel kunstraat insmeer moet ik er dan een mal omheen maken zodat het er niet afloopt of hoeft dat niet omdat het toch niet zo vreselijk dun is.
Ja, je moet voor die tijd er een mal omheen maken, anders loopt het er toch af. Het lijkt op dikke yochert, maar als ik de harder toevoeg lijkt het vloeibaarder te worden, want het loopt spiegelglad uit.

Deze siliconen hecht totaal NIET aan metaal, vandaar de lucht bellen, waar er geen gaten in de perforatie plaat zaten. Uiteindelijk beviel het bed me niet vanwege de reparaties, en heb ik alles er weer uitgesneden.

Ik heb toen weer gebeld met de leverantier, en die hebben me aangeraden om siliconen lijm te gebruiken voor een hechting aan metaal en andere materialen. De lijm die zij hadden was heel duur, maar hij zei dat het met Bison sanitair Wit ook prima ging, voor de extra zekerheid in combinatie met de bijbehorende primer.

Ik heb eerst ongeveer 100 gram met 2 gram harder aangemaakt, en daar de cellen mee ingegoten. Na 1 uur aanharden (luchtbellen laten ontsnappen) heb ik er nog 3 mm dikte opgebouwd. Toen heb ik met Bison primer (een half uur voor het lijmen) de geperforeerde plaat ingekwast.
Daarna het ik een laagje op het metaal tussen de gaten gemeerd, en gelijk op de gladde C20 siliconen. toen de plaat in de bison kit laten zakken. Inderdaad zit het nu goed vast op het metaal. Voor die tijd had ik in de dichte metalen stroken flink veel gaten geboord om toch mechanisch ook beter te hechten.
De 2e fase is de andere kant van de kunstraat. Nadat ik eerst de onder het plakband door gelopen siliconen had weggesneden.

Ik moest toen wel de schroefgaten van de randen verzetten, en een nieuw schanier monteren. Daar ben ik nu mee bezig.
Ik heb van deze wijziging wel weer wat gefilmd, maar dat maak ik aan het eind wel een compilatie van.
Ik heb je filmpjes wel bekeken natuurlijk maar wil het toch graag zeker weten.
Als ik eenmaal bezig ben met smeren of gieten dan kun je niet nog gauw ff een malletje maken.
Vreemd overigens ze hadden mij daar ook die geadviseerd zowel via mail als telefonisch maar toen werd er gezegd dat ik siliconen C40 moest gebruiken met de B component (harder) van C20 omdat dat voedsel technisch het beste was.
En jou hebben ze die C20 A en B geadviseerd.
Dus misschien kun je daar nog wat over zeggen.
Die voedsel technische is 2 keer zo duur.
De sterkte van C20 is prima, dat met afgeven van giftige stoffen aan kunstraat zal denk niet zo'n probleem zijn, na goed uitwassen. Maar dat is ieder zijn keus.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: kunstraatpers

Bericht door alfa vulgaris » do 07 feb 2013, 22:29

Kroese schreef: en heb ik alles er weer uitgesneden.
En niet eerst geprobeer hoe snel hij ging :shock:

:cry:

Hij moet 120 kunnen!

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door FerryB » do 07 feb 2013, 23:04

alfa vulgaris schreef:
Kroese schreef: en heb ik alles er weer uitgesneden.
En niet eerst geprobeer hoe snel hij ging :shock:

:cry:

Hij moet 120 kunnen!
beetje flauw Alfa
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: kunstraatpers

Bericht door alfa vulgaris » vr 08 feb 2013, 00:35

FerryB schreef:
alfa vulgaris schreef:
Kroese schreef: en heb ik alles er weer uitgesneden.
En niet eerst geprobeer hoe snel hij ging :shock:

:cry:

Hij moet 120 kunnen!
beetje flauw Alfa
Nee,flauw van Kroese,

Had Kroese voor dumpprijs kunnen uitproberen of vloerverwarmingslang ? geschikt is voor een kunstraatpers.
Nu weten we nog niks, bijna alle moeite voor niks, behalve dan voor Kroese in kliederervaring.

Als die siliconen hecht op dat metaal geleid het geheid veel beter warmte.
Grof zandstralen is ook mooi denk ik,meer oppervlak voor betere hechting en meer warmteoverdr8.

Als het niet snel genoeg werkt met die slang moet hij alsnog aan het koper,das moeite extra. :doh:

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » vr 08 feb 2013, 02:02

Mijn pers is klaar. :dance:

Was toch verstandig geweest om de eerste gieting er weer uit te snijden.
Ik zou me er blijvend aan geërgerd hebben. Plus de laag zat niet goed vast op de metaal stroken waar geen perforatie gaten zaten.
Nu heb ik dus 2 lagen gegoten, de eerste om de cellen goed te vullen. de 2e om dikte op te bouwen tot 4mm.
Daarna heb ik op advies de geperforeerde plaat erop gelijmd met Bison sanitair, nadat ik eerst een primer op het metaal gebracht heb. Het zit nu echt goed vast op de plaat.

Het bed is mooi vlak en regelmatig gegoten, zonder zelfs het kleinste lucht belletje.
Het was opnieuw een hoop werk, om alles weer aan te passen, maar het resultaat stelt me zeer tevreden. :D

De snelheid van het koelen is bijna goed. Bij de originele pers kon ik een vel op maat snijden, en direct het nieuwe vel er weer uithalen. In deze configuratie moet ik 30 seconden langer wachten. Dat moet beter kunnen, met een andere pomp.
Ik heb een nieuwe sterkere waterpomp besteld, die veel meer water kan leveren, door 13mm dikke slangen.
De oude Eheim aquarium pomp kon geen druk genoeg maken.
De 6/8 koelslang geeft te veel weerstand, het bovenblad en het onderblad zijn nu met de Eheim pomp in serie geschakeld.
Met de nieuwe pomp komen de bladen parallel geschakeld aan de pomp.

kijk maar naar het "herstel" filmpje (2e poging)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3x0LIrejPLI[/youtube]
Laatst gewijzigd door Kroese op vr 08 feb 2013, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door p.zwartepoorte » vr 08 feb 2013, 10:58

Ziet er goed uit kan zo in productie genomen worden :D je zal er hoop plezier aan beleven
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: kunstraatpers

Bericht door alfa vulgaris » vr 08 feb 2013, 13:05

Pers is prachtig en mooi licht voor zo'n oppervlak.
Kunstraatvellen lijken erg mooi op de video.

ALs ik even reken nu...ongeveer 30 vellen per uur dus.
Grotere pomp gaat niet heel veel helpen,lagere koelwatertemperatuur wel.

Koelers paralel schakelen gaat het best natuurlijk,ook nog een vadometer erop voor onder en boven ? :wink:
Met 2 pompen hoef je niks af te stellen.

In de boven plaat niet koelen van binnen naar buiten?
Meer temperatuurverschil dus meer warmtestroom lijkt me.

Dit is gewoon 1-0 voor de kunstraatwals :D
Ik heb liever ook kunstraat wat niet kromtrekt.

Hij doet het :banana-wrench:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Hans van der Post. » vr 08 feb 2013, 13:17

Kroese schreef:Mijn pers is klaar. :dance:

Mooi Hennie kan ik tenminste bij jou kunstraat van mijn raam maat van 29 cm hoog bestellen. :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » vr 08 feb 2013, 14:13

Hans van der Post. schreef:
Kroese schreef:Mijn pers is klaar. :dance:

Mooi Hennie kan ik tenminste bij jou kunstraat van mijn raam maat van 29 cm hoog bestellen. :be2:
Ja dat zou goed kunnen.

Ik heb gisteren middag er na het instellen nog 30 geperst.
Vanmiddag tot nu toe 14:10 uur ook zoiets ongeveer. Ik denk dat ik er vanmiddag wel 60-80 haal met deze koeling. :dance:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten