kunstraatpers

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
jjmvaningen
Berichten: 1103
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door jjmvaningen » vr 08 feb 2013, 18:02

zo, dat ziet er effe goed uit.
het kost wat tijd en huisvlijt, maar dan heb je ook wat.
compliment waard.

Gebruikersavatar
cwpaleber
Berichten: 23
Lid geworden op: di 14 sep 2010, 20:23
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door cwpaleber » za 09 feb 2013, 11:31

Ik moet zegen dat de pers van erg mooi gelukt is Henny,ik heb alles op de voet gevolgd ,vond het ook erg mooi dat je alles op youtube hebt gezet .
Dat geeft toch een beter beeld van alles en het geeft mij ook weer meer inspiratie om een betere
pers voor mij zelf te maken .
En ,dat dit alles op gang is gekomen over mijn vraag wat voor vloeistof je op een pers spuit .
Misschien zou je een artikel hier over kunnen schrijven en met wat foto's er bij ,en op sturen naar de BBV of de NBV heb ik ook gedaan met mijn bijvriendelijke Leber voerbak.
Die mensen zitten altijd verspringen om goeie artikelen .

Groeten Carlo Leber :hive:
Bijlagen
Foto  4.jpg
Foto 4.jpg (52.49 KiB) 5226 keer bekeken
Laatst gewijzigd door cwpaleber op za 09 feb 2013, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Carlo

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » za 09 feb 2013, 12:07

cwpaleber schreef:En ,dat dit alles op gang is gekomen over mijn vraag wat voor vloeistof je op een pers spuit .
Ja,ja je hebt wat in beweging gezet. :clap: Bij mij speelde de gedachte al jaren, maar omdat ik al 25 jaar met een originele "Graze" pers werk (DN maat) was de aandrang niet zo groot.
Maar in het kader van niet achter de geraniums gaan zitten, en iets leuks doen, ben ik er toch aan begonnen. Door jou en FerryB gestimuleerd. Dank hiervoor, en ik wil dan graag mijn ervaringen delen, zodat andere hier ook hun voordeel mee kunnen doen.
Misschien zou je een artikel hier over kunnen schrijven en met wat foto's er bij ,en op sturen naar de BBV of de NBV heb ik ook gedaan met mijn bijvriendelijke Leber voerbak.
Die mensen zitten altijd verspringen om goeie artikelen .Groeten Carlo Leber :hive:
Dat is een goed idee, lijkt me een leuk artikel, ook voor de niet forum lezende imkers.
Laat de redactie maar eens reageren of ze hier iets inzien. Ze lezen vast wel mee. :D

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Primus » za 09 feb 2013, 16:23

Henni,

Wordt de onderkant van zo'n pers ook watergekoeld of is dat alleen de bovenste plaat?

Belgische imkersgroeten

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » za 09 feb 2013, 18:12

Primus schreef:Hennie,
Wordt de onderkant van zo'n pers ook watergekoeld of is dat alleen de bovenste plaat?
Belgische imkersgroeten
De onderkant is op dezelfde manier ook gekoeld.

wijnand
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:41
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door wijnand » za 09 feb 2013, 18:37

Hennie het ziet er goed uit proficiat ..
wat voor spul gebruikt u voor het lossen ?

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door FerryB » za 09 feb 2013, 18:49

Wijnand,
ik denk dat Hennie helemaal niks gebruikt om te lossen, dat hoef ik ook niet bij de pers die gemaakt is van twee componenten siliconenrubber.
Dan heb je echt niks nodig om te lossen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » za 09 feb 2013, 20:59

Ik heb er gisteren nog 70 geperst, en ik had nog imker visite op de thee ook nog. (totaal nu 100)
Tot nu toe heb ik op het oppervlak geen losmiddel gebruikt.
Maar soms is op het schanier en de 2 buffer randen en de voorste snijrand wel eens makkelijker om daar een beetje op te kwasten. Ik gebruik een paar druppels dubro in een paar cc water. even met een boter kwastje langs de randen heen.
Vooral als de KR nog niet helemaal afgekoeld is, laat het dan wat makkelijker los, en dan scheurt het ook niet zo snel.
Die water sproeier die ik op sommige filmpjes zie gebruik ik niet. Te veel water, en de KR koelt dan plaatselijk te snel en kan scheuren.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » ma 11 feb 2013, 22:03

Ik heb tussen de koelslang alu folie gedrukt, om meer contact te hebben met het resterende oppervlak van de slang.
Ik heb de ruimte nog niet helemaal vol gegoten met siliconen. Ik kan nu alle kanten nog op.

Verder heb ik zitten denken aan aluminium poeder. Zou je dat niet door de giet siliconen kunnen mengen, om een nog betere warmte geleiding te krijgen?
Een nadeel is mogelijk dat de structuur van de siliconen veranderd, en minder geschikt zou zijn.
Ik denk dan natuurlijk aan de 2e laag. De eerste laag is om de cellen te vullen.
Mijn pers is natuurlijk al klaar, maar als ik er ooit nog eens 1 wil maken?
koelslang met alu1.jpg
koelslang met alu2.jpg

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » di 12 feb 2013, 20:38

Vanmiddag eindelijk mijn nieuwe waterpomp met de post ontvangen.
Na wat slang aanpassingen kreeg ik meer dan genoeg water door de slangen heen.
Ik heb de slangen nog in serie geschakeld staan. Dat werkt ook al zodanig goed, dat nu weer snel kan doorwerken, vergelijkbaar met de oude pers.
De koeltijd komt overeen met de tijd die ik nodig heb om met het pisa mes het voorgaande vel op maat te maken.
Het vel komt er dan nog wel flexibel uit, wat ook goed is, want als het te veel afgekoeld zou zijn, dan breekt het stuk bij het uitnemen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 8 gasten