kunstraatpers

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 12 feb 2013, 20:48

Hennie,

ik volg de discussie zo'n beetje zijdelings dus mss. mis ik iets.
Niettemin is het niet handig om de watertoevoer met een kraantje te regelen dat je heel zacht kunt zetten?

gr.
JP

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » za 16 feb 2013, 23:11

De volgende discussie heb ik per mail gehad met FerryB.
Mogelijk hebben er meer wat aan deze info.
FerryB schreef:Hoi Henny,
Ik heb nog een paar vragen.
Hoelang zat er tussen. Dus heb je gewacht tussen het gieten van de twee componenten en de Bison Sanitair.
Je zei eerst de kunstraat goed inkwasten en toen heb je 1 uur gewacht en daarna op dikte gebracht met nog 3 mm en dan de tijd tussen dit en de Bison Sanitair.
Minimaal 3 uur laten stijven, daarna primer en dan minimaal 15 minuten later sanitair opbrengen en gelijk op de gietsiliconen drukken, zonder lijmklemmen.
Het moet ontspannen zich zetten. Die wel een nacht laten drogen.
Wat kost die Bison sanitair.
Via internet besteld, volgende dag thuis.
2 patronen is flink goedkoper dan bij de gamma of Karwei.
Bestel evt dan gelijk 50ml bijbehorende primer, die is ook daar veel goedkoper. Ik betaalde bij Karwei hiervoor iets van €9,-
http://www.slimkopen.nl/bison-siliconen ... nt=default
Dat is toch geen lijm maar echt gewone Bison siliconen.
En horen die primer daarbij of kun je dat wel of niet gebruiken.
Ik denk namelijk dat die primer niet nodig is op multiplex.
Het zal op hout ook wel goed zonder primer hechten. Ik heb het voor RVS maar wel gedaan, omdat dit gladder is.
En wat ik nog steeds niet bergrijp is hoe jij die kunstraat ertussen uit hebt gehaald of kon je die gewoon lossen toen de pers klaar was.
Ik keek tegen de zijkanten van de KR aan, en kon met een beetje kracht de lagen langzaam los krijgen.
Dat lukte mij namelijk niet ik moest het er echt tussen uit smelten.
Smelten heb je ook het risico van kromtrekken.
Maar misschien dat dat met die twee componenten anders is en dat die gewoon lost als de siliconen hard zijn.
Inderdaad de gietsiliconen hechten niet aan metaal, trek je er zo vanaf.
Dat zal ook de reden zijn, dat je die kunt lostrekken zonder hitte.
Ik bedoel heb je dat vel kunstraat er gewoon heel tussen uit kunnen halen?
Dat zou wel heel mooi en handig zijn.
Niet helemaal heel, het zit toch wel goed in alle putjes en naadjes.

Als je de eerste kant van de KR gaat gieten, moet je wel aan de onderzijde van dat bruine brede plakband plakken om de mal rand heen. Zo heb je een kuip waar het niet kan uitlopen.

Later als de eerste kant klaar is, haal je het plakband eraf, en kun je de ietwat onder gelopen siliconen los plukken en afknippen.

Daarna de mal ophogen, en de andere kant gaan gieten.

Als je KR en de mal een paar mm groter is dan de multiplaat, dan kun je als de 2 zijden klaar zijn de paar mm extra wegsnijden.

Je kijkt dan weer tegen de KR aan.

Dan schanier en de rest van de randen monteren.

Volgens mij kun je dan de lagen ook wel los wurmen / trekken.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » za 16 feb 2013, 23:55

De stand van vandaag is 250 Vel op maat van mijn DuHoKa ramen klaar.

Verder heb ik nog zo'n 100 vel geperst met alleen aan de zijkant gesneden op raam breedte.
De hoogte is ruim 31 Cm. Hier kan ik 3 soorten maten kunstraat uit snijden.
Universeel dus.

Hier kan ik 2 HK raten uit snijden of 1 DuHoKa raat
Maar ook nog precies 1 standaard BK raat + 1 HK

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Oude Essink » zo 17 feb 2013, 10:37

Hoi Hennie,
Jij hebt er een geweldig apparaat van gemaakt; vernuftig handzaam en inventief!! Chapeau,

Afbeelding
hennie oes

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » zo 17 feb 2013, 10:53

Oude Essink schreef:Hoi Hennie,
Jij hebt er een geweldig apparaat van gemaakt; vernuftig handzaam en inventief!! Chapeau,
hennie oes
Hennie bedankt,
Niet direct in eerste instantie mijn idee, maar leuk de ideeën en ervaringen delen met andere uitvinders in dit draadje.
Toch een leuk project in de winter maanden.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » ma 18 mar 2013, 17:55

Omdat ik nog 550 gram 2 componenten giet siliconen en bijna 3 patronen sanitair plak siliconen over had en nog wat tijd voor het bijenseizoen weer echt gaat beginnen, heb ik nog maar een pers gemaakt.
Met de ervaring van de vorige, heb ik toch maar besloten om er 1 te maken met een dubbelzijdige vlak koeling.
Weer op de oud metalen sloop geweest, en daar vond ik 2 platen Aluminium van 5 MM dik.
Hieruit kon ik bij een metaal bedrijf 4 vlakken uit laten knippen van 400mm breed X 370mm hoog.
Gelijktijdig hebben ze 4 stroken van 2 Meter X 20mm breed, en 2 mm dik laten knippen.
Daar kun je nooit tegen gaan zagen.
Ik heb de boven en onder lade samengesteld van 2 platen 5MM Alu gescheiden door 2mm dikke stroken.
Hierdoor krijg je een dun waterreservoir van maar 2mm hoog en ongeveer 30Cm breed.
Ik heb hier 2 slang pilaren ingeschroefd, met aan de waterkant groefjes ingeslepen, zodat het water er aan alle kanten uitspuit.
Hierdoor krijg je toch een verdeling van de waterstroom over de breedte van het watervlak. Ik hoef dan geen meander dammetjes in het reservoir te maken. Werkt prima, tevens wordt de temperatuur wel verdeeld door de dikte van de 2 platen van 5mm dik.

Voor de waterstroom gebruik ik de regelbare dompel aquarium pomp, die op de minimum stand al meer dan genoeg water levert voor de koeling.

De afgelopen dagen heb ik hem uitgebreid getest, en het werkt bij benadering net zo snel als de originele Graze pers die ik ook nog steeds heb.

Ik heb van de bouw geen filmpje gemaakt, omdat veel natuurlijk overeen komt met de vorige pers.

Wel van het persen heb ik een filmpje gemaakt.
Er komen flinke grote vellen uit, die mooi dun zijn. Zo'n vel van 400X370 mm weegt 158 gram.
Ik kan er 1 DuHoKa vel uitsnijden, of 3 HK vellen.
Ook kan ik er ruim 1 standaard simplex broedkamer + 1 HK vel uitsnijden.
Een Combi raat en een 1 1/2 Duits Normaal kan er ook uit gesneden worden.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door FerryB » wo 05 jun 2013, 23:19

Deze week twee nieuwe kunstraatpersjes gemaakt ( op bestelling) 1 Simplex formaat en 1 Darrenraat.
Ik gebruik nu twee componenten siliconenrubber en dat heeft als voordeel dat het nergens aan hecht en je dus ook geen losmiddel meer nodig hebt.
Zelf als je de was wat langer in de pers laat zitten komt het vel kunstraat er nog prima uit.
In tegen stelling tot de vorige die ik heb gemaakt van 1 component siliconen dan had je dus wel losmiddel nodig.
De scharnieren zijn nu ook van RVS en dat is natuurlijk ook een verbetering.

Nu heb ik nog drie bestellingen lopen maar twee in 1 week maken dat doe ik niet meer omdat er zoveel tijd in gaat zitten en het moet wel leuk blijven.
De wachttijd is nu dus wat langer geworden.


Dit is de darrenraat let op de details er komen hele mooie vellen kunstraat uit.

1 in de mal en 1 in de lijmklemmen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door FerryB » do 27 jun 2013, 22:42

Ik ben nu bezig om een watergekoelde kunstraatpers te maken voor mijzelf en dat lijkt heel goed uit te pakken.
Dus die ga ik ook verkopen als er tenminste vraag naar is.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Marcje » zo 25 dec 2016, 16:34

Goede namiddag ,

Wat een prachtige leerrijke topic voor het bouwen van een kunstraatpers , en iedereen bedankt voor de vele tips en zelfbouwpersen

Ben ook begonnen met de bouw ervan, en eentje naar idee van Hennie Kroese en zeker vanwege de vele filmpjes die alles duidelijker maken, alsook de foutjes waarop te letten kwamen aan bod en net dit vind ik super :clap:

Alvast ook hier mijn ontwerp
20161225_103644 (Custom).jpg
20161225_103839 (Custom).jpg
20161224_164705 (Custom).jpg
20161225_105621 (Custom).jpg
Tot hier de werken, en deze worden eind volgende week verder gezet

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Primus » zo 25 dec 2016, 18:27

Marcje schreef:Goede namiddag ,

Wat een prachtige leerrijke topic voor het bouwen van een kunstraatpers , en iedereen bedankt voor de vele tips en zelfbouwpersen

Ben ook begonnen met de bouw ervan, en eentje naar idee van Hennie Kroese en zeker vanwege de vele filmpjes die alles duidelijker maken, alsook de foutjes waarop te letten kwamen aan bod en net dit vind ik super :clap:

Tot hier de werken, en deze worden eind volgende week verder gezet

Groetjes

marc
Amaai, dat ziet er al goed uit Marc. Precies een professional aan de gang. Ga je er een volledige beschrijving van maken ik heb wel interesse daarvoor.

MVG CP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten