Bij vorst: rooster schoonmaken!

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Bij vorst: rooster schoonmaken!

Bericht door Bart de Coo » za 02 mar 2013, 21:26

Afbeelding


Foto's plaatsen op dit forum is en blijft een uiterst frustrerende ellende. Hoe krijg ik die kleutefeuteu nou toch opdat-het-opperwezen-mij-naar-de-hel-zende wat kleiner in beeld?

Maar ter zake. Op de foto zie je een moerrooster op een workmate liggen. Er ligt een tenthamer bovenop en wat stukken ijs uit een emmer ter decoratie, om te laten zien dat het vriest.

Vorig weekend kwam ik op een idee. Zoals je weet worden was en propolis bij vorst zeer broos en breekbaar. Het vroor dat het kraakte, dus met alle was en propolis aan mijn roosters was dat dus het geval. Ik dacht eerst, ik zet de staalborstel erop, dan zijn ze zo schoon, maar het lukte toch niet zo goed, ondanks al die broosheid en breekbaarheid. En toen kwam het idee. Ik liep mijn schuurtje in en pakte een tenthamer. Ik begon vervolgens op de roosters te hameren. Dat gaf een flink kabaal, maar binnen tien minuten waren al mijn roosters mooi schoon. Ik weet dat ze nog veel schoner kunnen, maar ze worden toch weer vuil, dus schoon genoeg voor hergebruik lijkt me ruim voldoende.

Ha! Is dit een idee of wel!

Groet,

Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bij vorst: rooster schoonmaken!

Bericht door Jaap v.Popering » za 02 mar 2013, 22:02

Bart de Coo schreef:


Foto's plaatsen op dit forum is en blijft een uiterst frustrerende ellende. Hoe krijg ik die kleutefeuteu nou toch opdat-het-opperwezen-mij-naar-de-hel-zende wat kleiner in beeld?



Groet,

Bart
Groetjes jaap v P :)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bij vorst: rooster schoonmaken!

Bericht door Bart de Coo » za 02 mar 2013, 22:16

Bij een vorige gelegenheid deed Ad Staals hetzelfde als jij: ik had dezelfde klacht en hij plaatste een kleinere versie van mijn foto. Maar gek genoeg komt u geen van beide op het idee om mij uw geheime recept te geven. Laat me raden, ik moet bij volle maan drie keer om een duizendjarige eik lopen, terwijl ik een bezweringsformule mompel. Daarna moet ik een glas mede plengen aan de computergoden. Zoiets? :?

Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bij vorst: rooster schoonmaken!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 02 mar 2013, 22:35

Baarrrtttttt zelf ik weet het....(wat een zelfspot heb ik he?)

het is me iets laatst uitgelgd en ik heb hetzelfs onthouden



PS
daar kom je lekker op tijd mee nu de vorst over is.
Mijn roosters gaan 16 maart allemaal in een loogbad:).
JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bij vorst: rooster schoonmaken!

Bericht door Bart de Coo » za 02 mar 2013, 23:46

Hoe kom je aan die kennis? Ik heb nog braaf een tekstje van Wim Joosten zitten bestuderen, maar ik vind niks. Nou ja, nu maar hopen dat ik het onthou. Dat zal wel niet, maar ik onthou vast en zeker dat ik bij het plaatsen van foto's even moet kijken bij de reactie van JP op mijn vorstroostertopic.

In een loogbad. Van scheikunde heb ik de ballen verstand. Wat is een loogbad, met de excuses voor de onnozele vraag? Is dat een bak water waar je gootsteenontstopper/natronloog/caustic soda in hebt opgelost? Hoe dan ook, dat lijkt mij wel heel erg omslachtig en overbodig voor het schoonmaken van wat roostertjes. Ga je dat met andere mensen doen? Of ga je meer spullen schoonmaken?

Ja, ik ben wat laat met mijn tip. Maar daar staat tegenover dat ik voor dit soort tips altijd een goed geheugen heb. Ik hoor of zie of lees ze een keer en ik vergeet ze nooit meer. Laat ik dan maar aannemen dat dat voor anderen ook geldt.

Bart

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Bij vorst: rooster schoonmaken!

Bericht door alfa vulgaris » za 02 mar 2013, 23:55

Ik heb ook aan een andere username zitten denken:
Johannes de Sloper 8-)

Wordt dat niet krom dan?
En dat kan dan op de fiets naar de werkbij

Afbeelding
Draadroosterkrabber.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bij vorst: rooster schoonmaken!

Bericht door Bart de Coo » zo 03 mar 2013, 00:02

Nee, de roosters werden niet krom. Ik heb ook zo'n krabber. Ik geef hem maar eens mee met de vuilnisman.

(Herinnert iemand zich nog van die tv-programma's waarbij deelnemers moesten raden wat een bepaald voorwerp was? Het panel bestond dan uit drie 'bekende Nederlanders' en die gingen vertellen waar een bepaald voorwerp voor diende. Twee panelleden moesten liegen en eentje sprak de waarheid. Hilariteit. Languit liggend op de bank, zak chips, pilsje. Gouden tijden. De 'roosterkrabber' zou een perfect voorwerp zijn. Overigens snap ik niet waarom de tanden aan de ene kant verder uit elkaar staan dan aan de andere kant.)

Batt

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Bij vorst: rooster schoonmaken!

Bericht door alfa vulgaris » zo 03 mar 2013, 00:07

Bart de Coo schreef: Van scheikunde heb ik de ballen verstand.
Er zijn er meer denk ik....mijn koninginneroosters zijn gegalvaniseerd,achteraf niet de beste optie.
Loog is corrosief voor zink...niet doen dus.

Eigenlijk is zo'n krabber dus ook niet alles want dan schraap je het zink er weer af.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Bij vorst: rooster schoonmaken!

Bericht door Jeroenvt » zo 03 mar 2013, 00:08

Heb vorig jaar eens een jaar zonder rooster geprobeerd, ze staan op hun zijkant tussen twee kasten, ik laat ze daar maar staan, bespaart weer een hoop schoonmaakwerk.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Bij vorst: rooster schoonmaken!

Bericht door alfa vulgaris » zo 03 mar 2013, 00:12

Tanden staan zo te zien even ver uit elkaar alleen kan je aan de ene kant ertussen en de andere er omheen lijkt me.

Zijn ook imkers die beweren dat koninginneroosters honingopbrengst verminderd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten