zelfgebouwde bijenkasten??

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

zelfgebouwde bijenkasten??

Bericht door Embraced » ma 03 jun 2013, 00:01

Hoi allemaal,

Ik ben van plan om zelf mijn bijenkast te gaan bouwen. Zo kan ik bijvoorbeeld wat observatieraampjes er in maken zodat ik mijn nieuwschierigheid kan bevredigen zonder dat ik de kast moet openen.

Nu ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere "zelfbouwers" en naar mensen die hun bestelde of gekochte bijenkast hebben aangepast of gewoonweg leuk hebben aangekleed of veranderd.

Nu hebben in een vorige thread van mij al wat mensen erg leuke dingen laten zien over hoe zij hun achtertuin bijen hebben gehuisvest, maar ik weet zeker dat er meer creatievelingen onder ons zijn.

Laat van je horen, handwerk mag bewonderd worden.

Mvg
Embraced
:music-rockout:
Embraced

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: zelfgebouwde bijenkasten??

Bericht door alfa vulgaris » ma 03 jun 2013, 03:54

Ben van mening dat de spaarkast rompen 1 mm lager kunnen dan krijg je een betere bijenruimte tussen de rompen vind ik.
Pletten van bijen bij neerzetten valt mee want overdwars past de spaarkast precies op het dak zonder pletten.
Valt de koningin eruit ligt ze mooi in je dak.

Plaatsen van de afstandstrips en afstand onderkant toplat tot het zijschot moet echt op de mm anders blijf je last houden met vastbouwen. Ik houd van de bandschuurmachine. Dan stel ik iets af en wat er aan de andere kant teveel aan zit schuur ik er gewoon af. Hoppa precies op maat mits je zo'n ding onder controle kan houden natuurlijk. Alles gaat in de hoogte bij mij met de schuifmaat.

Zelfbouw van hout? gebruik redcedar. het werk is hetzelfde maar het gaat veel langer mee en je hoeft het niet te schilderen wat minstens 2 voordelen heeft. De kast ademt ook nog beter. Ook is het hout lichter. vingerverbinding als hoekverbinding gaat het langst mee maar vereist enig doorzettingsvermogen. Zet ook handgrepen op afwateren anders begint het daar als eerst te rotten. Bij gebruik Multiplex moet het watervast verlijmd. moelijk doen met ademende lijnolietoestandweetikveel is dan onzin natuurlijk :lol:. Toch schroeven? doe dan RVS als je een paar centen er voor over hebt...nu of ooit wil je vast mierenzuren en dan geniet je naar mijn idee echt langer van je kasten :o. Wil je buitenom schilderen en je gebruikt hout is het naar mijn idee het mooist als je binnenin beitst met propolis tinctuur.ook dan gaat de kast langer mee.(alhoewel ik dit zelf nog niet heb toegepast :oops: )

Ik vind het eigenlijk het mooist dat ze uiterlijk een tolerantie van een halve milimeter hebben dan functioneerd de bijenruimte eigeniljk feilloos. Behalve als er volgensmij belachelijk veel honing in zit en je bij inspecties wat kleine braampjes laat staan dan wordt er hier en daar toch wel eens vastgebouwd. Diepte van de kast moet ECHT groot genoeg,maar niet te groot,anders ben je verdoemd tot kastlang klemmende ramen en dat is ook echt vervelend. Ik zet ze met lijm vlot inelkaar klem ze haaks en laat ze uitharden,scheve rompen teren ook sneller weg.

Ik ben zeker geen timmerman en bijenkasten van hout is bij mij een noodzakelijke dwaasheid. Zoals wij tegenwoordig over het algemeen houten kasten uitvoeren ademen ze net zo goed als kunststof bakken. En als je hout gaat kopen ben je net zo duur uit als zo'n kunststof bak en heb je er geen werk van en hebt véél minder onderhoud stel ik me voor.
Het is ook wel weer leuk om dat gehucht bijenkasten te zien en te weten dat je eigen handen dat uit de grond hebben gestampt en gekochte bakken zijn ook lang niet altijd aan de maat en dat frustreerd mij een kastleven lang.

Haha,ik denk als je het verstand gebruikt dat je dan mooi een paar van die piepschuimbakjes haalt,hehehehe dan schijnen spechten weer een bedreiging te kunnen worden,maar heb je meer tijd bijen te houden en hebben de bijen er 1 voordeel bij dat ze beter zijn geïsoleerd. Ik heb het verschil wel gezien en geloof dat het positief is. EN je zit niet te kloten dat je zo nu en dan bakken,daken en bodems uit de running moet halen om onderhoud te plegen wat op zich soms ook een heel geregel is.

Vondt het wel even leuk om m'n frustraties positief te benaderen :?: heh he he
Oh ja,ik zou niet van dat tuinhoutrommel gebruiken daar zit vaak gif in.
Grappig..ik denk als nu het bericht overkomt is dit de langste bijdrage van mij ooit.

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: zelfgebouwde bijenkasten??

Bericht door Embraced » zo 23 jun 2013, 20:46

Pff.. zo, inmiddels al wat e-mail berichten naar houtzagerijen gestuurd. Die mensen zijn niet echt van het beantwoorden zeg. Maar goed.. ik ben dan ook geen grote klant he?

Van mijn schoonvader een tip gekregen. Red ceder is voor mij echt te duur.. en vuren moet je echt goed behandelen.. Maar we schijnen in Nederland heel mooi hout te hebben dat het juist zonder behandeling buiten erg goed doet. Lariks hout.. hoe meer het verweert hoe beter het zichzelf bewaard. Het hars dat in dit hout zit zorgt voor de houdbaarheid. Dus.. naar een houthandel die dit hout verkoopt ook een mailtje gestuurd. De prijzen zijn al een stuk prettiger voor mijn portomonnee.. en ik hoef het niet te behandelen. Het verweerd mooi grijs waardoor het weer goed bij mijn tuintegels en stenen past... Nu maar hopen dat de transportkosten niet te gek zijn..

Inmiddels heb ik er wel enorm zin in het zelf in elkaar te gaan zetten.
:music-rockout:
Embraced

Gebruikersavatar
zanna
Berichten: 193
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 20:22
Locatie: Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: zelfgebouwde bijenkasten??

Bericht door zanna » zo 23 jun 2013, 20:51

Wel vragen of de "Larix" goed droog is.
Deze houtsoort heeft wel een beetje de neiging om krom te trekken.

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: zelfgebouwde bijenkasten??

Bericht door Embraced » zo 23 jun 2013, 20:57

zanna schreef:Wel vragen of de "Larix" goed droog is.
Deze houtsoort heeft wel een beetje de neiging om krom te trekken.
Klopt inderdaad. Dat zal ik ook zeker vragen. Maar eerst eens de prijzen.. :? :?
:music-rockout:
Embraced

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: zelfgebouwde bijenkasten??

Bericht door Tieme » ma 24 jun 2013, 22:10

Larix is inderdaad een van de mooie producten uit het Nederlandse bos.
Larix is wel erg zwaar. Ik denk dat ik liever een lichtere kast heb die ik schilderen moet dan een die me mijn rug kost.

Een andere heel geschikte houtsoort voor kasten in Douglas. Volop voorhanden, duurzaam en licht. Ik heb daarvan een twintigtal broedkamers en been heel tevreden. Het hout is duurzamer dan grenen en vooral lichter. Daarnaast is het in grote maten te krijgen. Dat is ook een voordeel.

Groeten,

Tieme

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: zelfgebouwde bijenkasten??

Bericht door Ewout » ma 24 jun 2013, 23:06

Tieme schreef:Larix is inderdaad een van de mooie producten uit het Nederlandse bos.
Larix is wel erg zwaar. Ik denk dat ik liever een lichtere kast heb die ik schilderen moet dan een die me mijn rug kost.

Een andere heel geschikte houtsoort voor kasten in Douglas. Volop voorhanden, duurzaam en licht. Ik heb daarvan een twintigtal broedkamers en been heel tevreden. Het hout is duurzamer dan grenen en vooral lichter. Daarnaast is het in grote maten te krijgen. Dat is ook een voordeel.

Groeten,

Tieme
De dichtheid van Douglas is, afhankelijk van het vochtgehalte, ongeveer gelijk aan die van Lariks, beiden rond de 550 kg/m3
Red cedar is al een stuk lichter: 380 kg/m3

Maar als je dan gaat rekenen, dan zijn de absolute verschillen niet zo heel groot meer. Voor een spaarkast BK (dit ontwerp als uitgangspunt):
Grenen = 4,3kg
Lariks/Douglas = 4,6kg
Red Cedar = 3,2kg

Dan heb je het dus over een verschil van 1,4kg per BK... Wat je rug pas echt breekt is de inhoud. In een volle HK zit al snel 15kg honing. Tel daar de raampjes en de romp zelf bij op en je zit al snel aan 20kg. Voor een BK zal dat ook in die orde van grootte liggen. Mijn eigen conclusie was dat het gewicht van de kast zelf (1,4kg/20kg = 7% minder voor Red Cedar op het totaalgewicht) er uiteindelijk niet zoveel toe doet.

Wie last van zijn rug heeft of liever niet tilt raad ik aan om met een Golz, Bremer, Einraumbeute of TBH te werken. Voor evt reizen een all terrain bijenkast-steekwagen of ander hulpmiddel te gebruiken, of gewoon lekker je bijen thuis laten. :be8:

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: zelfgebouwde bijenkasten??

Bericht door Tieme » di 25 jun 2013, 11:37

Hi Ewout,

Het zal ook per partij hout afhangen wat de uiteindelijke volumieke massa is. Die van Douglas loopt van 410 tot 800 kg/m3. Douglas is gemiddeld genomen 10% lichter dan larix.

Maar als je dan ook meeweegt dat Larix meer werkt (kromtrekken) en makkelijker splijt zou ik toch echt kiezen voor Douglas.

Ik zou daarmee inderdaad bakken timmeren zoals in de bouwtekening waarvan je de link plaatste. Heel praktische broedbakken. Vooral als ze zwaar worden zijn die brede griplijsten erg handig. Die kleine handvatjes die in de gangbare broedkamers en honingkamers zitten vind ik lastig als de bakken zwaar zijn van honing of als de hele kast verplaatst moet worden. Kasten met die brede griplijsten kun je ook makkelijker met zijn tweeen tillen.

Waarom is dat oude model met het triplex aan de binnenkant en dat kleine greepje er eigenlijk nog?

Groeten,

Tieme

Gebruikersavatar
Poverino
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 24 jan 2022, 19:16
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: zelfgebouwde bijenkasten??

Bericht door Poverino » ma 24 jan 2022, 20:54

Hoi, een vraagje, heb je toevallig ook een duidelijke tekening om zo’n kast te bouwen?

Dank alvast
Met vriendelijke en warme groet,
Michaël (Mike)
Mijn persoonlijke wens voor jou is:
"Mag je een dag hebben vol vriendelijke woorden, positieve gedachten, gelukkige mensen, mooie momenten en vooral de liefde van GOD."

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten