Verplaatsbaarheid van volken.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Verplaatsbaarheid van volken.

Bericht door bee-tree » wo 10 jul 2013, 13:18

Wanneer ALLEEN binnen 500 meter van de (thuis)stand HOOFDDRACHTPLANTEN staan
en wanneer pas op 1000 meter afstand IETS te vinden is, kun je dan volken verplaatsen zonder dat ze
terugvliegen ?? Ik heb gister 9 juli 2013 een proef gedaan. Een goed bevolkt zesraamskastje heb ik 1 kilometer verplaatst,
s'morgens om 6 uur bij 8 graden en grondmist waarboven de zon net was opgegaan.
De bijen zijn in de loop van de dag niet teruggevlogen terwijl het een zonovergoten dag is geworden met 25 graden celsius.
Op de nieuwe plek brachten ze s'middags stuifmeel van Phacelia en Veldbonen ,die tussen Tarwe staan, binnen.
Thuis zag ik alleen Lindestuifmeel .
Tussen de bloeiende Lindes rond de thuisstand en de nieuwe plek van de zesramer ligt een Eikenbos.

Wie heeft ook zo'n ervaring ? Ik wil de proef nog herhalen met dikkere volken.

P.S. Het mengsel van Tarwe en Veldbonen is bestemd voor een biologisch varkensfok- en mestbedrijf.
Stimuleer de biologische landbouw, dan snijdt het mes aan twee en meer kanten voor boer, big, en bij en .....(?)

Rene
Berichten: 34
Lid geworden op: do 27 jun 2013, 20:29
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Verplaatsbaarheid van volken.

Bericht door Rene » wo 10 jul 2013, 16:10

Ik heb dit jaar 's avonds rond 22:00 (in een aantal weken) een tiental vegers en afleggers verplaatst over 1300 meter. De volgende morgen waren er gewoon bijen aan het invliegen, dus goed nieuws.
De hoofdstand is bij akkerland vlak bij de bebouwde kom, de andere stand omgeven door bos, dus heel andere uitzicht voor de bijtjes :?

Mijn theorie is dat de vliegbijen inderdaad de andere kant op vliegen dan toen ze op de hoofdstand zaten, bijvoorbeeld naar het noorden ipv naar het zuiden, zodat het toevallig goed gaat.
Als ik ze van de hoofdstand 600 meter verplaats naar mijn huis in de bebouwde kom, zitten ze in hetzelfde foerageergebied en vliegt de aflegger helemaal af.

Dus proberen en kijken of het goed gaat...

groeten
Rene

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verplaatsbaarheid van volken.

Bericht door Hans van der Post. » wo 10 jul 2013, 16:28

Ik verplaats mijn volken van de buitenplaats Poelgeest naar de volkstuin doe ik al jaren hemelsbreed ongeveer 800 meter
In het verleden stonden mijn volken bij de fruitbloei in Bent huizen- Zoetermeer. Het was een lange boomgaard van de volken voorin verplaatste ik de vegers maar achteren en omgekeerd. Ging geweldig nooit zulke goede vegers gehad!
!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Verplaatsbaarheid van volken.

Bericht door semar » wo 10 jul 2013, 17:27

heb dezelfde ervaringen als jullie afstand ±800 mtr,
maar dat gaat alleen op in het voorjaar en de zomer als de dames niet ver hoeven omdat de dracht vlakbij de stand genoeg is,
echter in het najaar als ze verder moeten vliegen voor ze hun nering vinden komt er wel een hele buts terug.

Vriendelijke groet
Semar(dominique)

ps logies, ik ga ook lievr bij de buurt-super dan eerst de halve stad door voor de levensmiddelen.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Verplaatsbaarheid van volken.

Bericht door bee-tree » wo 10 jul 2013, 18:16

Heren imkers Rene en Hans, wat mooi dat jullie zo snel hebben gereageerd. Want nu waag ik het
om nog vanavond of morgenvroeg enkele volken te verplaatsen omdat er thuis te veel op een kluitje staan.
Ik moet enkele vegers overhangen in 10 raamskasten; bovendien moet ik ook thuis met de drachtkracht van de bijenwei
rekening houden zoals we dat ook doen als we volken bij het koolzaad plaatsen.
Rene, bedoel je met "ze vlogen toevallig de goede kant op " dat jij het GELUK had dat in de tegenovergestelde richting nectar- en stuifmeelplanten stonden
die hoog geklasseerd zijn met een cijfer 3 of 4 of zelfs 5, zodat de bijen niet te ver op verkenningstocht hoefden te gaan in de richting
van de plek waar ze eerst stonden ? Ik vreesde gister dat ze het gemakkelijker vonden in de richting
van de oude plek te vliegen omdat er een Noord-Oostelijke wind stond en ze de wind in de rug gehad zouden hebben als ze richting oude plek gekozen hadden.
Waarschijnlijk lijden bijen minder aan gemakzucht dan mensen. Mijn vermoeden is dat bijen UITSLUITEND IN CIRKELS vliegen als ze zich op hun nieuwe standplaats
oriënteren en verkenningsvluchten maken. Ze konden gister al binnen 100 meter Phacelia en Veldbonen in bloei vinden.
Hans jouw methode en ervaring met vegers ga ik nu en in de toekomst toepassen. Misschien heb je ook nog ervaring met zogenaamde
hoofdvolken , dus dikke volken waar honingkamers op staan, maar ik ben al tevreden dat je een veger maar 800 meter van het 'afgeveegde volk'
af hoeft te zetten als er vlakbij dracht is, zonder dat de vliegbijen terug naar dat hoofdvolk gaan. De veger vliegt zich dus niet kaal.
Ik meen het zo van jou begrepen te hebben. Daarom deze misschien iets te lange reactie. bee-tree

P.S. Boom ik te lang, zeg het.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Verplaatsbaarheid van volken.

Bericht door bee-tree » wo 10 jul 2013, 18:47

Hallo Semar, ik zat net te typen toen jij je bericht op het Forum afkondigde. Volgens jou lukt het in de zomer niet.
Nu twijfel ik of het net zo zal lukken als de proef van gister met die veger. Misschien verloopt het anders nu de temperatuur gezakt is en
de grond droger wordt door de Noordelijke luchtstroming die meestal nauwelijks regen brengt maar wel
best hooiweer. De gewassen springen weer wat zuiniger met water om. De Lindes hebben graag zwoel vochtig weer.
Van Phacelia en Veldbonen weet ik dat ze van warmte houden maar niet van droogte. Dus dracht, vergeet het maar.
De bijen zullen ook twijfelen tussen naar het oude vertrouwde plekje terugvliegen of toch maar vallen op die
prachtig blauwpaars gekleurde Phaceliabloemen. IK ga me vanavond maar niet vermoeien met gesjouw. Nog een
nachtje er over nadenken. Misschien verschijnen er nog andere reacties. ' Bezin eer ge begint' geldt ook voor mij.

Ook het leven van een bijenhouder gaat niet altijd over rozen.
Sorry Rene en Hans dat ik de raad van Semar op dit moment zwaarder laat wegen. Zjef

P.S. Het is bovendien al bijna zeven uur. Zit ik me daar al vanaf vijf uur achter de laptop. Mijn gezicht tintelt van de electromagnetische
straling. Is dat gezond ?

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Verplaatsbaarheid van volken.

Bericht door Dirk C » wo 10 jul 2013, 23:32

Dit jaar naar acacia op ongeveer 2km van mijn thuisstand.
Geen bij terug naar huis gevlogen.
Lukt dus prima.

500m. lijkt me dan wel erg dicht bij huis.
Ben wel eens benieuw.

Groeten,
Dirk

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Verplaatsbaarheid van volken.

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 12 jul 2013, 07:58

Ik moet 1 volkje verplaatsen over ongeveer 2 km. Van mijn huis (waan nu de linde in bloei staat) naar mijn stand, waar braam, sporkehout en linde in bloei staat. Zou ik dat b.v. volgende week, wanneer het erg mooi weer wordt, dan veilig kunnen doen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verplaatsbaarheid van volken.

Bericht door Hans van der Post. » vr 12 jul 2013, 10:19

Gewoon doen, hoeft niet met mooie weer kan nu.
!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Verplaatsbaarheid van volken.

Bericht door semar » vr 12 jul 2013, 18:05

ik had het over het najaar niet de zomer.
en dat verschild gewoon van plek tot plek.
hoe korter de dames voor hun nering moeten reizen,
hoe kleiner de kans dat ze op ´bekend terijn´komen en dan weer terug naar de oude plaats gaan.
er is dus geen formule omdat de dracht niet alleen per plek maar ook per jaargetijde verschilt.
gewoon proberen dan weet je het.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten