Verplaatsbaarheid van volken.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Verplaatsbaarheid van volken.

Bericht door bee-tree » za 13 jul 2013, 12:46

Hallo Semar of Dominique, wat jammer dat ik jouw bericht blijkbaar door vermoeidheid niet
goed gelezen heb. Ergens niet jammer, want anders had ik me met het verplaatsen
van volken misschien een breuk bezorgd; in het halfdonker kun je struikelen en behalve een liesbreuk
ook je nek breken op hobbelig terrein. Dat ik nu pas reageer komt door tijdgebrek. Ik moest gister de vegers
met 'oude 'konininginnen ruimte geven. Bij eentje was ik te laat. Die was vertrokken en heeft de
noodlanding tengevolge van een door mij gekortwiekt vleugeltje waarschijnlijk niet overleefd.
Het volk had inmiddels een nieuwe koningin. De doppen waren geheel of gedeeltelijk weggevreten.
Semar zou jij kunnen uitleggen onder welke condities het volk de doppen zelf opruimt. Ik weet wel wat ,maar niet alles. bee-tree

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Verplaatsbaarheid van volken.

Bericht door semar » zo 14 jul 2013, 10:25

IN MIJN ERVARING ruimt een volk doppen op als ze zélf hebben beslotem om niet meer te zwermen.
dat kan zijn bij een stille moerswisseling maar ook na het afkomen van een of meer zwermen en de bijen vinden dat het volk voldoende is vezwakt en weer alle zeilen bij moet zetten om de winterrvoorraad te verzamelen (zij weten niet dat de imker het voer aanvult).

wil je dit in een bedrijfsmethode toepassen kun je bv separeeren of de snelgrove methode toepassen.
je hebt dan een snelgrove bord nodig.

in principe maak je een kunstzwerm, en daarna laat je het volk via het bord verschillende malen afvliegen waardoor de bak waar de doppen in zitten verzwakt wordt en de indruk krijgt dat er al flink is gezwermd. de bijen ruimen dan de overtollige moercellen op omdat ze niet meer willen zwermen.

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ovemethode

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verplaatsbaarheid van volken.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 14 jul 2013, 13:01

in principe maak je een kunstzwerm, en daarna laat je het volk via het bord verschillende malen afvliegen waardoor de bak waar de doppen in zitten verzwakt wordt en de indruk krijgt dat er al flink is gezwermd. de bijen ruimen dan de overtollige moercellen op omdat ze niet meer willen zwermen
Ik heb al jaren red-cedar snelgrove borden liggen (met 1, 2 en zelf 4 vliegopeningen). Ze liggen nu al 5 jaar te liggen. Echt zonde. Ik had ze natuurlijk al lang moeten gebruiken, maar ik ga ze na mijn vakantie dan toch echt gebruiken (eind juli). Op mijn Balsemien-stand ga ik 's-ochtends deze borden plaatsen. Ik zet de oude moer onderin. Het broed bovenin laat ik afvliegen. Dit broed verkleumd niet want krijgt de warmte van onderen.
Boven ga ik dan een nieuwe moer invoeren, want die staan nu allemaal te wachten in Kielers. Dit moet 100% groed gaan met alleen maar uitlopende bijen. Ik moet nog even precies zien hoe ik de varroabestrijding hierin toe ga passen. Eenmaal een beetje op gang ga ik de bovenbak eraf pakken en elders op een stand neerzetten ver genoeg, i.e. minstens 4 km.
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Verplaatsbaarheid van volken.

Bericht door semar » zo 14 jul 2013, 18:12

[quote="Jelte Pieter Boven ga ik dan een nieuwe moer invoeren, want die staan nu allemaal te wachten in Kielers. Dit moet 100% groed gaan met alleen maar uitlopende bijen. Ik moet nog even precies zien hoe ik de varroabestrijding hierin toe ga passen. Eenmaal een beetje op gang ga ik de bovenbak eraf pakken en elders op een stand neerzetten ver genoeg, i.e. minstens 4 km.[/quote]

zou even wachten todat je doppen gebroken hebt in de bovenbak.
je jonge moertjes zijn wellicht niet welkom zolang ze nog moeren kunnen fokken van hun ´eigen´ broed.

Vriendelijke groet
SemAR(dOMINIQUE)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten