Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:
Re: Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Bericht door semar » wo 07 aug 2013, 09:24

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Ik ken natuurlijk al de jampot op zijn kop (maar is zo klein).
Ideeen?

gr.
Ja, een groote augurekpot, gaat 2,5 kilo in een keer in.
potten bewaren kunnen 20 jaar mee.
gaatje van binnen naar buiten slaan dan loopt de pot ook goed leeg en blijft er geen laagje op het deksel slaan.
je kunt flink wat gaten erin maaken hoor en een gewone spijker.

Vriendelijk egroet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Bericht door dree » vr 30 aug 2013, 00:16

De gaten van binnen naar buiten slaan is ook om de tong van bijen te beschermen: als je de gaten van buiten naar binnen slaat zou de tong langs de braam kunnen snijden. Vorig jaar gebruikte ik vanwege de braam potten met plastic deksels (grote kwarkpotten van de natuurwinkel). Dit jaar ga ik het proberen met diepvriesbakjes. Het voordeel is dat het deksel een opstaande rand heeft waardoor de bijen niet alleen het voergat kunnen gebruiken maar het hele deksel. Normale voerbakken vind ik zo'n gepruts omdat er zoveel bijen in blijven zitten als je de bak vervangt. Die bijen zijn nooit vriendelijk en ze verkleumen `s avonds voor ze de kast terugvinden. Een jampot haal je eenvoudig weg terwijl je iets op het voergat legt. Te grote voerbakken vind ik niet prettig, want ik wil ze overdag liever leeg hebben.

Groet,

Andreas

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Bericht door semar » vr 30 aug 2013, 10:27

dree schreef:De gaten van binnen naar buiten slaan is ook om de tong van bijen te beschermen: als je de gaten van buiten naar binnen slaat zou de tong langs de braam kunnen snijden.
Andreas
Niet mee eens Andreas, de bijen steken hun tong in de druppeltjes die eraan hangen,
bovendien is een bijentong anders gebouwd dan een zoogdierentong, al 38 jaar geen probleemen.
deksels sla ik altijd van binnen naar buiten om de in mijn stukje staande redenen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
cwpaleber
Berichten:23
Lid geworden op:di 14 sep 2010, 20:23
Locatie:drenthe
Contacteer:

Re: Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Bericht door cwpaleber » za 31 aug 2013, 09:51

Als je een beetje handig ben J.p. dan maak je dit soort voerbakken hellemaal van plastic , en gaan ook niet zo snel stinken.
Want in dat hout trek toch altijd van alles in !
De volledige bouw beschrijving staat in bijenhouden, het februari nummer van dit jaar.
Bijlagen
2012-11-11 14.22.35.jpg
Groet Carlo

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 31 aug 2013, 11:21

Ik zie het al: handig systeem. En ook lekker groot!

Je hebt een punt dat in hout 'van alles trekt'. Dat is natuurlijk zo. Aan de andere kant, ik licht die vierkante glaasjes (zie mijn voerbakken begin dit onderwerp) even op en de bijen likken de voerbakken perfect 'schoon' uit en je hebt geen schimmel. Omdat het allemaal groot is kan je er gemakkelijk bij.
Bij die 2 L bakjes is dit ook mogelijk maar daar is het wel wat meer gefriemel om dekseltjes en het scheidingswandjes eruit te halen en er weer in te zetten.

Overigens heb ik nu onder mijn korven emmers geplaatst met een 'lift' aan stro. Dat werkt ook perfect! Opmerkelijk is hoe zachtaardig die bijen in de korf zijn. Er valt nauwlijks een steek. Er met niet teveel stro in zitten. Dan zakt de lift niet als het suikerwater op is en dan moeten de bijen duiken. Als je dan opnieuw suikerwater erin doet dan komen de bijen klem te zitten onder de het stro en verdrinken.
Ik heb nu 1 emmer verzonken in een pallet, want het probleem is dat er anders onvoldoende ruimte is voor de emmer.

gr.
JP

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Bericht door dree » vr 13 sep 2013, 13:54

Dit jaar gebruik ik curver bakjes van 2,5 liter. In het deksel boor ik tientallen gaatjes van 2 mm. (Kleinere gaatjes slippen snel dicht door suikerkristallen, grotere gaten druppelen te snel). De bijen kunnen het gehele oppervlak van het deksel gebruiken, doordat de opstaande rand van het deksel genoeg hoogte heeft. Het heeft 3 voordelen:
-de bijen kunnen er massaal bij en nemen dus snel op,
-je wast de bakken makkelijk af,
-de bijen zitten alleen op het deksel en niet op onbereikbare plekken zoals bij een gewone voerbak.
Het deksel met bijen leg ik na het plaatsen van een nieuwe bak bij het vlieggat en veroorzaakt geen stress.

Het enige ongemak zit in het omdraaien van de bak. Dat lekt behoorlijk tot het deksel onder is. Om geen wespen of andere rovers aan te lokken draai ik de bakken boven een ovenplaat om.

Om nog even terug te komen op de opmerking van Dominique dat de bijen aan de druppels likken en hun tong niet door de gaatjes steken: Als ik glazen potjes gebruik zie ik de tongetjes wel door de gaatjes steken en het is een leuk gezicht dat je vervolgens de luchtbelletjes omhoog ziet komen.

Groet,

Andreas

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Bericht door petro » vr 13 sep 2013, 22:49

Hoi,
Kan je hier een foto van laten zien,kan me er geen enkele voorstelling van maken.Het intresseert me echter wel.
Petro
dree schreef:Dit jaar gebruik ik curver bakjes van 2,5 liter. In het deksel boor ik tientallen gaatjes van 2 mm. (Kleinere gaatjes slippen snel dicht door suikerkristallen, grotere gaten druppelen te snel). De bijen kunnen het gehele oppervlak van het deksel gebruiken, doordat de opstaande rand van het deksel genoeg hoogte heeft. Het heeft 3 voordelen:
-de bijen kunnen er massaal bij en nemen dus snel op,
-je wast de bakken makkelijk af,
-de bijen zitten alleen op het deksel en niet op onbereikbare plekken zoals bij een gewone voerbak.
Het deksel met bijen leg ik na het plaatsen van een nieuwe bak bij het vlieggat en veroorzaakt geen stress.
vervolgens de luchtbelletjes omhoog ziet komen.

Groet,

Andreas

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Bericht door dree » vr 13 sep 2013, 23:54

[quote="petro"]Hoi,
Kan je hier een foto van laten zien,kan me er geen enkele voorstelling van maken.Het intresseert me echter wel.
Petro

Dag Petro,

M`n camera werkt niet mee, maar stel je een flinke omgekeerde curver bak voor boven de opening in de dekplank. Het deksel van de bak zit vol met gaatjes. Dankzij de opstaande rand van het deksel is er een bijenruimte onder de bak. De stroop loopt er niet vanzelf uit de gaatjes, maar wordt opgezogen door bijen die onder het deksel lopen.
Het is niet veel anders dan een omgekeerde jampot. Het verschil is vooral dat er niet veel bijen onder een jampot passen.

Groet,

Andreas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten