Kieler kweekkastje

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 02 sep 2013, 21:42

Ik voer nu nog steeds met suiker. Ik heb de voerbakjes tot aan de rand gevuld. Het is opmerkelijk hoe snel, indien zo'n volkje goed vol zit met bijen, de suiker opeet. Het mag nu echt niet meer leeg komen. Ik had op een andere stand iets te lang gewacht met bijvullen,maar dan hollen de volkjes achteruit.
Ik ga deze week beginnen met drijfvoeren (naast de suiker). We zijn al begin september en ik moet nu toch ook opschieten.
Bij mij in de tuin hebben ze nu allemaal een goede koningin en van de week zal er flink gelegd en gebouwd worden.
Zodra het echt koud begin te worden gaan ze de kelder in. Maar zover zijn we lang nog niet.

gr.
JP

roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » ma 02 sep 2013, 23:05

Edwin, ik kan meerdere randen gebruiken voor de hoogte van de hakpot, ook heb ik een plankje met een rond gat van 70mm hierover zit een stukje rvs gaas
hier plaats ik de pot op en zet dit boven op de raampjes, de bijen hebben dan meer ruimte om het voer op te nemen.

Vanaf nu maak ik geen raampjes meer voor de Kieler omdat dit monniken werk is ben uren bezig latjes aan het zagen het schiet niet op, voor volgend jaar ga ik alleen de toplatjes gebruiken Jelte Pieter krijgt toch gelijk.
Of ik het volkje nog winter gereed krijg moet ik nog afwachten, gelukkig zit ik in een B.D. omgeving met volop bloemen dus ook stuifmeel de pompoen bloeit nog volop en kan om deze tijd van het jaar nog veel honing geven.
Ik wacht nog 1 week omdat er mooi weer aankomt maar blijft de groei achterwege dan wordt de kieler met extra bijen gevuld.

Vr. groet, Roel

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 03 sep 2013, 00:09

Ik zou het nu doen! en niet wachten tot het mooi weer om is.
Voor hetzelfde geldt slaat het definitief om en wordt het nadien niks meer. Veel beter indien je in de mogelijkheid bent om er zo snel mogelijk bijen bij te doen. De koningin kan dan volop leggen en en ze kunnen de boel uitbouwen.

gr.
JP

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door A.A. Staals » di 03 sep 2013, 07:17

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Zodra het echt koud begin te worden gaan ze de kelder in. Maar zover zijn we lang nog niet.

gr.
Ik hoor graag het resultaat.

ad staals

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door A.A. Staals » di 03 sep 2013, 07:23

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik zou het nu doen! en niet wachten tot het mooi weer om is.
Voor hetzelfde geldt slaat het definitief om en wordt het nadien niks meer. Veel beter indien je in de mogelijkheid bent om er zo snel mogelijk bijen bij te doen. De koningin kan dan volop leggen en en ze kunnen de boel uitbouwen.

gr.
Naar mijn mening had nu alles klaar moeten zijn, een Kieler met opzet bakje goed vol.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 03 sep 2013, 10:27

k hoor graag het resultaat.

ad staals A.A. Staals

Zal ik doen.

Naar mijn mening had nu alles klaar moeten zijn, een Kieler met opzet bakje goed vol.

ad staals
mee eens.

gr.
JP

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door A.A. Staals » di 03 sep 2013, 15:01

roelof1945 schreef: J.l zaterdag heb ik boven bakjes gekocht, tot mijn verbazing waren mijn raampjes een cm te hoog ook het voerbakje wilde ik gebruiken om bij te voeren is te hoog

Roel
Roel
Er zijn verschillend boven bakjes in omloop. Twee hoog en een laag. Bovenste is de lage.
Is ook heel lastig met omhangen van raatjes.
Bijlagen
009.JPG
007.JPG

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 03 sep 2013, 15:15

Had ik dat maar geweten...of beter opgelet. Grrrrrrrrrrrr
Vervelende is dat ik daar ook mee zit bij mijn nieuwe opzetstukjes. Ik moet dus overal reepjes raat afsnijden...wil ik de raampjes van onder uit de kieler naar boven hangen.
Ten slotte kan er in die lage ook minder voer worden opgeslagen! Conclusie: ik zal die boel over een tijd verkopen en over gaan op hoge maat! Heb ik dus voor niks lopen verven.

gr.
JP

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door A.A. Staals » di 03 sep 2013, 17:10

JP
Je kunt het ook (bijna) oplossen door er een randje onder te maken.

ad staals

roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » di 03 sep 2013, 21:39

Een Kieler met verschillende boven randen hier had ik niet aan gedacht ik ging er vanuit dat dit universeel zou zijn.
Ben het met Ad eens je kan er latjes onder maken dan wordt de rand 1 cm. hoger, maar het was niet mijn bedoeling om opzet randen te kopen en daarna weer te veranderen.
Bij de volgende koop informeer eerst naar de afmetingen.
Morgen wordt eerst 1 opzetrand geplaatst met 6 raampjes en wat extra bijen worden toegevoegd daarna ga ik bijvoeren.
Ben benieuwd of alles nog lukt voor de herfst.
Vr. groet, Roel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten