Kieler kweekkastje

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 03 sep 2013, 22:44

Ik heb vandaag bij 3 steeds 2 opzetrandjes geplaatst en hierin een augurkenpot op zijn kop. Ik kan beter een kleiner potje plaatsen (of twee kleine naast elkaar), zodat ik maar 1 randje nodig ben. Ik ben benieuwd. Op zich winteren die klein volkjes snel in. Nog 10 kielers te gaan :( .

Ook ik begin niet te knoeien met extra latjes enzo. Veel te veel gedoe. Ik zal ook beter toekijken op de afmeting voortaan. Verder houd ik deze gewoon voor opzetrandje om voerbakjes onder te plaatsen.

gr.
JP

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door FerryB » do 05 sep 2013, 22:59

Maar hoe kun je dan nu nog bijen toevoegen aan een Kieler. Ik zou dat bij 1 Kieler namelijk nog graag doen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door petro » vr 06 sep 2013, 06:56

Hoi, Schud een groep jonge bijen van je ramen in een emmer.Zorg dat de vlieg-bijen er af zijn.(schudzwerm dus.)
Leg op je kieler een 1 pagina dun nat krantje met mini gaatjes,plaats daar een opzetrandje op.Spuit het krantje nat met water en gooi daar het "schudzwermpje"op en sluit af en ziedaar je extra bijen.
Als je de bijen er overdag afschud en 'savonds ingooit sla je twee vliegen in 1 klap;Echt meeste vliegbijen er af en zeer weinig kans op roverij.
Petro
FerryB schreef:Maar hoe kun je dan nu nog bijen toevoegen aan een Kieler. Ik zou dat bij 1 Kieler namelijk nog graag doen.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Albert Stoter » vr 06 sep 2013, 09:34

roelof1945 schreef:Een Kieler met verschillende boven randen hier had ik niet aan gedacht ik ging er vanuit dat dit universeel zou zijn.
Ik vermoed dat je Segeberger opzetstukjes hebt bij Kieler kastjes. De helling van de wanden de Segeberger bevruchtingskastjes zijn verschillend aan die van de Kieler. Ook aangaande het voergedeelte zijn er verschillen tussen beide kastjes. Voor de rest wel veel overeenkomsten hetgeen de verwarring natuurlijk bevordert.

Segeberger bevruchtingskastje

Kieler bevruchtingskastje

Hier staat ook een ventilatieadvies dat je ter harte moet nemen als je zo'n torentje wilt overwinteren.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 07 sep 2013, 15:55

In principe zou 1 hoogseltje genoeg moeten zijn om te overwinteren.
Verder probeer ik alleen de Segeberger kastjes met grote ventilatieopeningen te laten overwinteren.
Ik controleer elke paar weken wel eens of er bijen onderop liggen en indien ja dat schuif ik het roostertje even open en dan valeln de bijen/afval wel naar beneden.

gr.
JP

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door A.A. Staals » za 07 sep 2013, 16:33

Jelte Pieter Dijkstra schreef:In principe zou 1 hoogseltje genoeg moeten zijn om te overwinteren.
Verder probeer ik alleen de Segeberger kastjes met grote ventilatieopeningen te laten overwinteren.
Ik controleer elke paar weken wel eens of er bijen onderop liggen en indien ja dat schuif ik het roostertje even open en dan valeln de bijen/afval wel naar beneden.

gr.
Een opzet bakje is voldoende. Maar daar hoort bij voldoende bijen en voer. Ventilatie opening is niet van invloed als vlieggat open blijft. Gevaar schuilt in het dichtvriezen van het vlieggat door condens. Muizen is ook een risico.

ad staals

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » za 07 sep 2013, 17:18

Albert Stoter schreef:Ik vermoed dat je Segeberger opzetstukjes hebt bij Kieler kastjes. De helling van de wanden de Segeberger bevruchtingskastjes zijn verschillend aan die van de Kieler. Ook aangaande het voergedeelte zijn er verschillen tussen beide kastjes. Voor de rest wel veel overeenkomsten hetgeen de verwarring natuurlijk bevordert.
Door de Helling te meten kwam ik tot de conclusie dat het broedkamertje 15°is en het opzetrandje ook 15°met andere woorden de opzet randen zijn van Kieler.
J.l. woensdagavond heb ik een 6 ramer af laten vliegen op de kieler, donderdagmorgen gekeken of het wel goed zou gaan dit was geen probleem het waren wel volkjes van het zelfde ras.
Heb wel een tweede opzetrand er bij moeten plaatsen want kastje was overvol, vanmorgen voor controle even gekeken de eerste twee raampjes waren al uitgebouwd.
Het is niet verstandig in een drachtlose periode bijen af te laten vliegen dit heb ik gegokt want de zesramer wilde ik toch opruimen de koningin hiervan gaat naar een andere kast.
Ik heb de makkelijkste manier gekozen en het is gelukt.

vr.groet, Roel

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Albert Stoter » ma 09 sep 2013, 10:59

A.A. Staals schreef:Een opzet bakje is voldoende.
Loop je dan niet het risico dat je in het voorjaar weer bij moet voeren?

Ik heb zelf 4 van die bevruchtingskastjes (2 Kieler en 2 Segeberger) en 3 van die opzetstukjes.

Eén opzetstukje minder dus dan dat ik kastjes heb, en dat is expres.

Na het bevruchtingsseizoen voeg ik namelijk alle 4 bevruchtingskastjes zodanig samen dat 1 bevruchtingskastjes blijft staan, en de andere 3 daar bovenop worden gezet in die opzetstukjes. Soms moet ik de raatjes daartoe wat bijknippen.

Aldus overwinter ik dus toch nog een vrij groot volk, met ook nog vrij veel voer. Ik heb dit vorig winter voor het eerst gedaan (en met succes). Een vrij gemakkelijke procedure. Een groter probleem was het om na de winter de kastjes weer uit elkaar te trekken. Om dat volgend voorjaar (hoop ik) te vergemakkelijken heb ik dit jaar strookjes hard plastic bovenop de toplatten gelegd.
roelof1945 schreef:Door de Helling te meten kwam ik tot de conclusie dat het broedkamertje 15°is en het opzetrandje ook 15°met andere woorden de opzet randen zijn van Kieler.
Okido, er zijn dus ook Kieler opzetstukjes, en dan zowel hogere als lagere. Ik zal de tekst in Imkerpedia daar op aanpassen.

Om te voeren heb ik met behulp van 4 latjes en een plankje een opzetstukje gemaakt om van bovenaf met een jampotje te kunnen voeren. Het plankje "zweeft" aldus een bijenruimte boven de bovenste toplatjes.
Jampot op torentje.JPG
Hier zie je nog maar 2 opzetstukjes op een Kieler. Het 3e bevruchtingsvolkje moet ik er nog aan toevoegen (en moet er voor de vereniging eerst nog naast komen te staan).

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Ewout » ma 09 sep 2013, 11:14

Wat een gedoe met die Kielers! Extra randjes, raampjes aan de toplatten maken, strookjes hard plastic tegen het vastbouwen... Doe mij maar Mini-Plus; Het ontwerp daarvan is ook niet ideaal (met name de te diepe bodem met onhandig vlieggat), maar verder een systeem waar ik erg tevreden over ben. Misschien iets om naar te kijken voor mensen die worstelen met Kielers en eigenlijk raampjes willen.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door semar » ma 09 sep 2013, 11:28

Ewout,

dat heb je niet bij de miniplus in hout.
daar heb je gewoone kastbodems die ook los zijn dus zo te stapelen

http://www.holtermann-shop.de/index.php ... -plus.html


Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op di 10 sep 2013, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten