Filmpje Binnendeksel voor Segeberger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:
Filmpje Binnendeksel voor Segeberger

Bericht door FerryB » vr 27 sep 2013, 18:59

Ik heb vandaag een kort filmpje gemaakt van de binnendeksel voor de Segeberger.
Hierin zijn alle onderdelen te zien en de toepassingen o.a. bijenuitlaat, moerrooster opvul blok, winter beluchting.
De zon scheen nogal lastig op de kast maar het is toch redelijk te zien.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=psJM79R8bWE[/youtube]

Als je op het tandwieltje klikt kun je de resolutie hoger zetten naar HD bijvoorbeeld.

Een aantal mensen hadden er vragen over en wilde ook foto's zien (JP) .
Nou mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Filmpje Binnendeksel voor Segeberger

Bericht door Primus » vr 27 sep 2013, 19:53

Niet vergeten dat eenvoudig bijenhouden ook mogelijk is in zelfgemaakte kasten waarin niet allerlei prullaria nodig is.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Filmpje Binnendeksel voor Segeberger

Bericht door FerryB » vr 27 sep 2013, 20:11

Primus schreef:Niet vergeten dat eenvoudig bijenhouden ook mogelijk is in zelfgemaakte kasten waarin niet allerlei prullaria nodig is.
Dit is volgens mij ook eenvoudig bijenhouden sterker nog heel eenvoudig en je hebt helemaal niet allerlei prullaria nodig in de kasten het is allemaal zeer functioneel en heel erg handig.
Beetje flauw trouwens dat je dat prullaria noemt maar goed..

En volgens mij heb je in zelf gemaakte kasten ook moerroosters nodig en bijenuitlaten en reisramen
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Filmpje Binnendeksel voor Segeberger

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 27 sep 2013, 20:29

Reisramen, bijenuitlaten en moerroosters gebruik ik niet of nauwelijks. Daarom moet ik Primus gelijk geven als hij bedoeld dat het allerlei extra's zijn, die niet absoluut nodig zijn om te imkeren. Hoewel ik zelf met Segeberger kasten imker, zal ik nooit deze 'toeters en bellen' (klinkt toch iets vriendelijker dan prullaria) aanschaffen, juist om het allemaal wat simpel te houden. Ik vraag me ook af hoe het materiaal zich houdt, als het zo links en rechts wat propolis heeft opgelopen. Of je het dan nog zo gemakkelijk met dat haakje uit kunt nemen? We horen het graag tegen die tijd!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Filmpje Binnendeksel voor Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 27 sep 2013, 22:40

Dag Ferry,

ik waardeer het zeer dat je de moeite hebt genomen om dit op film te zetten! Mijn dank is zeer groot!

Ik vind het ook een beetje flauwe kritiek van de heren. Ik zie zeker voordelen 8) . Bovendien is die boel zeer licht en goedkoop. Verder wordt mijn vrije tijd steeds schaarser (het aantal bijenvolken groter) en ik kan veel beter die roosters van Segeberger kopen dan zelf 'prullaria :lol: ' in elkaar flansen. Ik ben handig genoeg, maar de tijd...

Nadeel bij mijn verbouwde Segeberger kasten is de natte winterzit en de zwarte (rottende) oren die op de AL strips liggen.
Mss. dat die platen hier verandering in kunnen brengen.
Ik laat het dit jaar maar zo, maar ik wil in de zeer nabije toekomst over op Segeberger Duits Normaal + met dit systeem van roosters (=de toeters en bellen in het filmpje). Ik ga volgend jaar opnieuw het systeem uittesten, maar dan ook met meer kasten.

Verder ontbreekt bij mijn de waterdoorlatende plaat :( .
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Filmpje Binnendeksel voor Segeberger

Bericht door semar » za 28 sep 2013, 08:36

Ferry allereerst bedankt voor het filmpje, heb zelf geen segeberger maar vindt het wel leuk om op de hoogte te blijven van wat de ,markt bied aan gadgets en ideen (wat niet wil zeggen dat ik alles goede ideen of zelfs maar handig vind en/of zal gebruiken).

ook hier heb ik een aantal kanttekeningen,
-het moerrooster met extra inleg is wellicht leuk maar de grotere afstand tussen de broedbak en de honingbak zal het in gebruik nemen van de honingbak met name in het voorjaar erg vertragen lijkt me.
-de winter afdekking snap ik niet, er komt een rooster daarop een piepschuimen deksel met uitholling aan de onderkant?
dan kan het vocht er toch nog steeds niet uit? en zo nee waarom dan dat rooster eronder?

Jelte, de kritiek van de heren is mischien wel een beetje terecht, jou probleem is weinig tijd, (dat het aantal bijenvolken groter wordt ligt natuurlijk aan jezelf). en dan koop je.
bij mij is het probleem de centen (tijd zat) en zelf houd ik van oplossingen die niet het onderste uit de beurs vragen en dan probeer je te maken.
In alle eerlijkheid moet ik me afvragen of de markt niet allerlei onnodige (toeters, belen/rotzooi ((whats in a name)) produceren omdat bijen hot zijn en blijkbaar veel imkers denken veel aparatuur nodig te hebben (en in ieder geval somige van ons ervoor willen betalen).

als je poreuze afdeking wilt gebruiken in de winter zou ik naar hetdekkleedje verwijzen, heb je last van veel vocht in de winter (begrijp ik uit je tekst)
laat dan de bodem open (wat natuurlijk het idee van een kunststof kast weer onderuit haalt).
zelf werk ik (nog) niet met kunststof kasten dus kan er niet iets uit eigen ervaring op zeggen.

http://www.beeplus.be/NL/index.php?p=bestelling&catID=2 artikel 2142 zou je wellicht kunnen helpen als je het op maat zaagt (gemaakt voor de dadant maat)?

ieder moet natuurlijk doen wat ie wil, mareh vergeet niet dat (daar gaat ie weer) je ook bijen in een kartonnen doos kunt houden, als ie maar droog staat.

colega´s Bedankt voor het delen,
vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Filmpje Binnendeksel voor Segeberger

Bericht door Eddy Geurtsen » za 28 sep 2013, 09:17

"Ik vind het ook een beetje flauwe kritiek van de heren."

Ik probeer enkel mijn mening te geven, zonder iemand te krenken of in een hoekje te drukken. Daarom vind ik deze opmerking ongepast.

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Filmpje Binnendeksel voor Segeberger

Bericht door p.zwartepoorte » za 28 sep 2013, 10:04

Iedereen doet het op zijn eigen manier imkeren en ene gebruikt prullaria en de andere houd het simpel toch
Het word weer winter en dan worden de sommige imker stekerig hahahah
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Filmpje Binnendeksel voor Segeberger

Bericht door petro » za 28 sep 2013, 10:55

:D :D :D :D :D :D :D
Petro
p.zwartepoorte schreef:Iedereen doet het op zijn eigen manier imkeren en ene gebruikt prullaria en de andere houd het simpel toch
Het word weer winter en dan worden de sommige imker stekerig hahahah
Paul

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Filmpje Binnendeksel voor Segeberger

Bericht door Primus » za 28 sep 2013, 11:04

Primus schreef:Niet vergeten dat eenvoudig bijenhouden ook mogelijk is in zelfgemaakte kasten waarin niet allerlei prullaria nodig is.
Dit is wel een persoonlijke mening, en verder wil ik zeker geen imkers aanvallen met andere ideeën maar mag ik dan ook het mijne hebben???
En ja, ik ben ook gepensioneerd en probeer zo eenvoudig en goedkoop (met succes) bijen te houden. Voor mij zijn al die " prullaria" niet besteed en veel te duur. Om een voorbeeld te geven een bijenuitlaat maak je zelf en kost een paar euro van die kasten zal dat al rap 10 a 15 euro zijn, voilà mijn mening.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten