Ervaring met pocket joinery?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Ervaring met pocket joinery?

Bericht door Samuel Murray » ma 27 jan 2014, 12:03

Hallo allemaal

Heeft enige van jullie ervaring met bijenkasten maken met zg "pocket joinery"? Er zijn producten van Trend, Wolfcraft en Kreg in Nederland beschikbaar. Het lijk me op een zeer simpele methode voor imkers die niet echt handvaardig zijn met verbindingen. Je kunt een dure set kopen of één pilot.

Afbeelding

http://www.beqwaam.nl/winkel/

http://www.youtube.com/watch?v=5jd9Ip16iik

Samuel

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Ervaring met pocket joinery?

Bericht door ErikS » zo 06 apr 2014, 09:59

Welke verbinding wil je hiermee maken?

Ik ben zelf enkele honing kamers aan het maken en werk met eenvoudige houten mallen (extra deel van de kamer dat ik gebruik als mal), neem de gaten hiervan over en verschroef alles haaks. verlijmen en aanhalen schroeven doe ik ook met mallen (plaatje MDF bij gamma haaks laten zagen ;-)) . maar timmermansgevoel is belangrijk. Ik denk dat iemand die het gevoel niet heeft ook met de pocket joinery geen mooi werk maakt.

als je wil kan ik de mallen fotograferen voor je. werk heel eenvoudig.

grtz,

erik.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Ervaring met pocket joinery?

Bericht door Samuel Murray » zo 06 apr 2014, 10:18

ErikS schreef:Welke verbinding wil je hiermee maken?
Oh, de zijkant van een kast aan de voorkant of achterkant van de kast vastzetten. Mijn hout is 18 mm dik en ik ben bang dat gaten boren direct in de lengte van de hout mischien niet slim is, vooral aangezien ik [aan het begin] groen hout gebruikt ("vloerdelen"-hout van Gamma, waaruit de hars soms nog lekt).
Ik ben zelf enkele honing kamers aan het maken en werk met eenvoudige houten mallen...
Ja, mallen zijn altijd goed. Ik heb een aantal kastedelen gemaakt zonder mallen, en het is prutswerk, maar ik heb beperkte opslagruimte en (op dit moment) beperkte materiaal.
Maar timmermansgevoel is belangrijk. Ik denk dat iemand die het gevoel niet heeft ook met de pocket joinery geen mooi werk maakt.
Dacht ik al, bedankt. Ik heb geen timmermansgevoel. Helemaal geen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten