Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwkast")

Deze rubriek is aangemaakt om van gedachten te wisselen over BD imkeren
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwkast")

Bericht door Samuel Murray » zo 02 feb 2014, 00:01

Hoi allemaal

Hoeveel van jullie hier gebruiken Van Grasstek's korte einraumbeute, of zijn bewust van imkers die de kast gebruiken?

Er is een artikel in de Feb 2014 "Bijenhouden" (pagina 5-7). Het lijk me een leuke kast. Volgens mij is het niets anders dan een Duitse einraumbeute die van 22 ramen naar 13 ramen is verkort (dus van 35 cm breed en 80 cm lang naar 35 cm breed en 55 cm lang). De ramen zijn precies hetzelfde grootten als die van de Duitse einraumbeute.

Ik ben geen "biodynamische" imker, en ik geloof ook niet in de cosmische principes van dit kast, maar het lijk me wel een mooie, leuke kast. Toen ik de kast zien, was mijn eerste gedagte hoe makkelijk of moeilijk het zou zijn om bijen en raat van een ander kast (zoals een kernvolk) over te dragen naar de einraumbeute. Als je het nie erg vind om ramen door 90 graden te draaien, dan heb je mazzel, want een simplex broedraam past mooi in een einraumbeute-raam, en twee simplex honingramen ook, als je maar de onderste plankje weghaal.

Afbeelding

Omgekeerd past de top-lat van een einraumbeute-raam ook binnen-in een simplex raam, maar daar heb je uiteraard niet zo veel aan. Wel is het interessant dat een einraumbeute-raam is maar 10 mm langer is dan twee broedkamers op elkaar of enkele milimeters langer dan drie honingkamers op elkaar.

Zie ook:
http://www.bodenschatz.de/einraumbeute.html
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =7&t=27827

Samuel
Laatst gewijzigd door Samuel Murray op zo 02 feb 2014, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door semar » zo 02 feb 2014, 09:26

goed om geld te verdienen,

natuurbouw kun je in elke kast toepassen.
het leuke verhaal zal ongetwijfeld de prijs rechtvaardigen :lol:

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door Hans van der Post. » zo 02 feb 2014, 11:35

Deze kastvorm is niet nieuw. In de jaren 50 van de vorige eeuw ontwikkelde het Proefstation Bijenteelt (Ambrosius te Hilvarenbeek) een "fruitteeltkast" die de zelfde ramen met de zelfde afmeting hadden als nu in februari nummer van Bijenhouden wordt beschreven.
Deze kast konden fruittelers zelf "onderhouden". Dit hield in dat het bijenvolk eigenlijk zichzelf onderhield. Zwermde, doppen werden door de fruitteler gebroken, in het najaar werd gekeken naar de voedselvoorraad. Indien nodig werd er door eigenaar bijgevoerd. Verder werd er niets aan het bijenvolk gedaan. Was ook niet nodig de fruitteler had immers volken nodig voor de bestuiving. Een art. van de Fruitteeltkast wordt in 1953 beschreven en is te downloaden bij de "groentjes".

Eigenlijk hielt de fruitteler bijen zoals een vogelaar kanaries houd. :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door Samuel Murray » zo 02 feb 2014, 12:37

Hans van der Post. schreef:Deze kastvorm is niet nieuw. In de jaren 50 van de vorige eeuw ontwikkelde het Proefstation Bijenteelt (Ambrosius te Hilvarenbeek) een "fruitteeltkast" die de zelfde ramen met de zelfde afmeting hadden als nu in februari nummer van Bijenhouden wordt beschreven.
Bedankt voor de tip! De ramen zijn niet precies hetzelfde grootte maar wat je zeggen klopt: ze hebben wel hetzelfde vorm.

Afbeelding

De fruitteeltkast heeft hetzelfde raatoppervlak als 10 simplex HK + 10 simplex BK ramen. De korte einraumbeute heeft de raatoppervlak van 14 simplex HK + 14 simplex BK ramen.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door alfa vulgaris » zo 02 feb 2014, 19:18

Even een mooie opmerking denk ik :D

Een zeshoekje is wel symetrisch over 3 assen maar als je hem 90gr. draait is het echt een andere vorm.

Toch schijnt het niet veel uit te maken want bijen schijnen het ook in een roterend nest goed te doen.
Koninginnenlarven minder.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door Samuel Murray » zo 02 feb 2014, 20:33

alfa vulgaris schreef:
Samuel Murray schreef:Als je het nie erg vind om ramen door 90 graden te draaien...
Even een mooie opmerking denk ik :D ... Een zeshoekje is wel symetrisch over 3 assen maar als je hem 90gr. draait is het echt een andere vorm.
Ja, vandaar mijn opmerking. Er zijn 50% van imkers die ervan 101% van overtuigd zijn dat het alleen mis kan gaan. De andere 50% menen de tegenovergestelde...

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door Ewout » zo 02 feb 2014, 20:40

90 graden draaien is geen probleem voor de bijen, weet ik uit ervaring... Zie ook hier.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: moderner fruitteeltkast

Bericht door Samuel Murray » ma 03 feb 2014, 09:42

Hans van der Post. schreef:In de jaren 50 van de vorige eeuw ontwikkelde het Proefstation Bijenteelt (Ambrosius te Hilvarenbeek) een "fruitteeltkast"...
Een moderner versie van de fruitteeltkast zou een varroabodem moet hebben.

Een vraagje, dus: wat zou de ideale ruimte tussen de onderlat van de ramen en de varroa maas zijn (als je ook in acht nemen dat zo een kast niet vaak door de imker geïnspecteerd worden)? 1 x bijenruimte? 2 x bijenruimte? Of mischien een beetje meer, zoals 3-4 x bijenruimte?

Ik heb het gevoel dat de ruimte tussen de bodem en de onderlat van de ramen in de originele fruitteeltkast één bijenruimte is (klopt?).

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door Hans van der Post. » ma 03 feb 2014, 10:29

Om mooi tot aan de onderlat laten bouwen zou je minstens 3 cm tussen gaas en onderkant onderlat moeten aanhouden.
Bouwende bijen moeten kunnen hangen dus ook over de onderlat.
!Hans.

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door dree » vr 21 feb 2014, 22:27

Samuel Murray schreef:Hoi allemaal

Hoeveel van jullie hier gebruiken Van Grasstek's korte einraumbeute, of zijn bewust van imkers die de kast gebruiken?

Er is een artikel in de Feb 2014 "Bijenhouden" (pagina 5-7). Het lijk me een leuke kast. Volgens mij is het niets anders dan een Duitse einraumbeute die van 22 ramen naar 13 ramen is verkort (dus van 35 cm breed en 80 cm lang naar 35 cm breed en 55 cm lang). De ramen zijn precies hetzelfde grootten als die van de Duitse einraumbeute.

Ik ben geen "biodynamische" imker, en ik geloof ook niet in de cosmische principes van dit kast, maar het lijk me wel een mooie, leuke kast. Toen ik de kast zien, was mijn eerste gedagte hoe makkelijk of moeilijk het zou zijn om bijen en raat van een ander kast (zoals een kernvolk) over te dragen naar de einraumbeute. Als je het nie erg vind om ramen door 90 graden te draaien, dan heb je mazzel, want een simplex broedraam past mooi in een einraumbeute-raam, en twee simplex honingramen ook, als je maar de onderste plankje weghaal.

Afbeelding

Omgekeerd past de top-lat van een einraumbeute-raam ook binnen-in een simplex raam, maar daar heb je uiteraard niet zo veel aan. Wel is het interessant dat een einraumbeute-raam is maar 10 mm langer is dan twee broedkamers op elkaar of enkele milimeters langer dan drie honingkamers op elkaar.

Zie ook:
http://www.bodenschatz.de/einraumbeute.html
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =7&t=27827

Samuel
Dag Samuel,
Ik gebruik deze kasten, of liever gezegd deze raammaat. Van de 1100 BD imkers in ons land werkt een deel met deze kasten. Ik bouw alles zelf. Ik heb kasten voor 22 en voor 9 ramen voor zwermen. De korte Einraumbeute is gemaakt voor Nederlandse omstandigheden dus minder dracht/minder grote volken. Ik heb er niet voor gekozen vanwege de toegepaste gulden snede want ik heb niet zo veel op met de romantische ideeën over deze maatverhouding. De verhoudingen van het raam zijn voor mijn manier van imkeren gewoon veel logischer dan die van andere ramen: elk raam laat een doorsnede zien van hele hele volk, in de winter kunnen de bijen zonder obstakels zichzelf naar boven eten, en de breedte is erg geschikt voor natuurbouw omdat bijen bij bredere ramen minder geneigd zijn om de raat aan de zijlatten te hechten. Ik vind het nogal een verstoring wanneer bij inspectie van een standaardkast de verschillende kamers uit elkaar worden gehaald. Met BD kasten kun je door het volk "bladeren" net zoals bij een TBH. Dat scheelt een hoop bijensteken.
Veel imkers bouwen hun standaardkasten om voor deze raammaat door 2 broedkamers aan elkaar te koppelen en de binnenruimte te versmallen tot circa 30 cm. Als je de exacte specs daarvoor wilt weten kun je me daar om vragen. Het trucje om simplexramen in een ERB raam te zetten met tiraps ken ik ook. Je moet dan wel de toplatten afwisselend links en rechts doen, anders zouden de bijen in de opengebleven ruimte een raat kunnen bouwen die dwars door alle ramen heen loopt!
Andreas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten