Bedrijfsmethoden

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten:112
Lid geworden op:ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds:1977
Aantal volken:19
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Witharen
Contacteer:
Bedrijfsmethoden

Bericht door Imkerij Witharen » wo 12 feb 2014, 17:37

Zoals de header al aangeeft, een vraag mbt de gebruikte methodes in en om nederland.
Zelf ben ik 'groot' gebracht met de Aalster methode. Deze en vele variaties hierop pas ik ook nu nog toe.
Alleen, door de Varoa is dit niet de meest voor de hand liggende methode meer.
Zeker het overbrengen van materiaal (raten) is een veel gehoord nadeel.

Zelf probeer ik zoveel mogelijk nieuwe raten voor de kunstzwermen te gebruiken, die in het zelfde jaar zijn uitgebouwd.
Ik ben heel nieuwsgierig naar andere methodes en hoe ieder zijn interpretatie en zwermbeheersing in de hand houdt.

Misschien leuk om hier wat verschillende methodes te bespreken.

Jannes :hive:

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door ErikS » ma 21 dec 2015, 13:45

Een goed item en weinig reactie. Is er nog animo?

Mijn wens/streven is imkeren met weinig verrassingen en ongeplande acties, Geen zwermen, geen chemische middelen voor varroa bestrijding, inwinteren op eigen honing, gezonde bijenvolken, sterke selectie van koninginnen, goede honingoogst, raatvernieuwing. Werk aan de bijen is geen probleem, wel ongepland werk ivm gezin en reizen. Uitgangspunt: Wat moet, moet maar geen bijen (en ook niet darren) onnodig doden.

Heb zelf een "bedrijfsmethode" in de praktijk ontstaan.
In de praktijk: geen rook gebruikt, kastbeitel zit in mijn duimstokzak en volken die bijna niet "dichtsmeren".
kasten zijn een mix van houten (net geen simplexmaat) bakken en kunststof (simpex en DB honingkamer formaat).
kasten aan huis in vrije opstelling.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door Dirk Blanken » ma 21 dec 2015, 19:50

Mijn methode is:

Alles via schudzwermen(met oxaalzuur in de emmer) doen om de jonge volkjes een goede start te geven.

Dus geen volken meer op te zetten vanuit broedramen.
Dat ga ik pas weer doen als ik weet dat er geen varroa inzit.

Dirk
dertiende

Philipa
Berichten:43
Lid geworden op:zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door Philipa » di 22 dec 2015, 10:40

Ik zou graag deelnemen aan dit onderwerp, maar als beginner ben ik juist wanhopig op zoek naar een methode om de boel het jaar door te krijgen. Eigenlijk wilde ik helemaal naar DBplus kasten gaan, maar gezien de prijs hiervan overweeg ik momenteel om op simplex segenbergers verder te gaan, maar dan broedkamers als honingkamers te gaan gebruiken.
Komend jaar wil ik er nog een stuk of 6 kasten bij kopen, ik moet alleen nog zien waar ik de volken vanaf ga halen. Ik heb twee kasten nu, en als ze de winter goed doorkomen wil ik ze ook niet verder verzwakken dan nodig.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door joselito » di 22 dec 2015, 10:49

Philipa schreef:overweeg ik momenteel om op simplex segenbergers verder te gaan, maar dan broedkamers als honingkamers te gaan gebruiken.
Weet je hoeveel zo een volle honingkamer dan weegt?

HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door HeHo » di 22 dec 2015, 11:17

Weet je hoeveel zo een volle honingkamer dan weegt?

5 kg voor de broedbak met ramen en 30-35 kg honing als hij goed vol zit.
Volgens de Arbowet te zwaar.

als je hem niet kunt tillen kun je er ook raam voor raam uithalen.

alleen broedbakken heeft ook veel voordelen.
daarom heb ik alleen broedbakken.

groetjes Henk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door Hans van der Post. » di 22 dec 2015, 11:41

Citaat HeHo:
als je hem niet kunt tillen kun je er ook raam voor raam uithalen.
En waar hang je dan die ramen in? :be2: Juist, in een broedbak.
Daarom heb de laatste 20 jaar honingkamers, die zijn sneller verzegeld en hanteerbaar- hoewel - een HK verzegeld begint nu ook al zwaar te worden. :?
Gebruik de HK uitsluitend voor honingopslag.
!Hans.

Philipa
Berichten:43
Lid geworden op:zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door Philipa » di 22 dec 2015, 12:42

joselito schreef:
Philipa schreef:overweeg ik momenteel om op simplex segenbergers verder te gaan, maar dan broedkamers als honingkamers te gaan gebruiken.
Weet je hoeveel zo een volle honingkamer dan weegt?
Je kunt er ook enkele blokramen inzetten als het te zwaar is.
Mocht het me tegen vallen dan koop ik gewoon enkele bodems en daken, en mijn uitbreiding voor het jaar daarna is ook geregeld

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door ErikS » di 22 dec 2015, 13:00

Philipa schreef:Ik zou graag deelnemen aan dit onderwerp, maar als beginner ben ik juist wanhopig op zoek naar een methode om de boel het jaar door te krijgen. Eigenlijk wilde ik helemaal naar DBplus kasten gaan, maar gezien de prijs hiervan overweeg ik momenteel om op simplex segenbergers verder te gaan, maar dan broedkamers als honingkamers te gaan gebruiken.
Komend jaar wil ik er nog een stuk of 6 kasten bij kopen, ik moet alleen nog zien waar ik de volken vanaf ga halen. Ik heb twee kasten nu, en als ze de winter goed doorkomen wil ik ze ook niet verder verzwakken dan nodig.
Als ik je een tip mag geven..... ;-)
Reken de prijs eens uit van de simplex seegerbergers, helemaal compleet, ramen koninginnerooster enz. En dat mag je vergelijken met de DB met als voordeel geen slijtage door lossteken, trekken. Geen bijen pletten, alles past en werkt. Ik heb nu 2 jaar een kast in gebruik en niemand gelooft dat in eerste instantie, zo schoon ziet hij er aan de binnenkant nog uit. De kast staat buiten onbeschut dus de buitenkant toont zijn 2 jaar hoewel de kast zelf onaangetast is, alleen maar spatwater en een vuile vliegplank.

Ik heb een bedrijfsmethode, zal ze kort uitschrijven. Wordt vervolgd

Belangrijk: Wat is je bedoeling met de 6-8 kasten? honing oogst, bestuiving?

Broedbakken als honingkamers kan ik alleen maar afraden, te zwaar en kans op ongelukken. De DB heeft ook de mogelijkheid om met alleen honingkamers te werken, heeft veel voordelen. Je kunt beter komend jaar bv 2 DB aanschaffen en volgens jaar weer bv 2. Dan bouw je meer geleidelijk uit en doe je ervaring op. Kosten zijn dan komend jaar ook lager en met de meetopbrengst betaal je volgend jaar weer een kast extra.

mvg

erik.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door ErikS » di 22 dec 2015, 13:07

HeHo schreef:Weet je hoeveel zo een volle honingkamer dan weegt?

5 kg voor de broedbak met ramen en 30-35 kg honing als hij goed vol zit.
Volgens de Arbowet te zwaar.

als je hem niet kunt tillen kun je er ook raam voor raam uithalen.

alleen broedbakken heeft ook veel voordelen.
daarom heb ik alleen broedbakken.

groetjes Henk
hallo Henk,

Ik had vorig jaar een kast op 6 broedbakken staan (beetje te goed gelopen experiment met rose hive methode) in een bijenstal. De bovenste broedbak plaatsen is niet een probleem. Maar dan........, te hoog om te tillen, en te zwaar om op een ladder te gaan staan. Je kiept namelijk om als je de broedbak naast je wil houden. Heb uiteindelijk de broedbak op zijn kant op mijn hoofd gezet en als een Afrikaanse waterdraagmoeder van een verhoging gestapt. Leuk met een bijenkap op maar vragen om problemen. Doe dit niet meer. Ter info, ben bijna 2 meter lang en heb lange armen. Ook raam voor raam is niet praktisch voor de bovenste bak.

grtz

erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten