juiste verf ?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
sdewit
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 17:31
Contacteer:

juiste verf ?

Bericht door sdewit » vr 07 mar 2014, 11:46

Beste allemaal,
Dit weekend wil ik nog een aantal delen overschilderen. Nu staat er veel te lezen over verf op het forum en elders maar ik kan het antwoord op mijn vraag niet onmiddellijk vinden. Vandaar ik heb hier nog een aantal oudere potten staan (Levis reukloze zijdeglanzende acrylaatlak voor binnen/buiten; hout etc.). Op de potten verder staat er niets verder over samenstelling en weet maw niet of er schadelijke producten in zit voor de bijen en of honing/was productie. Zijn deze verven aan te raden om te gebruiken, heeft iemand deze al succesvol gebruikt of absoluut af te raden?
Hartelijk dank

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: juiste verf ?

Bericht door jasper-k » vr 07 mar 2014, 12:03

Hoi,

Op mijn kasten gebruik ik allerlei soorten verf (restjes) die geschikt zijn voor toepassing op hout.
Ik verf de binnenkant nooit en de buitenkant van de kast gebruiken ze alleen als landingsplek/startbaan.
Als je de verf goed laat drogen kun je volgens mij van alles gebruiken.
Verf zorgt er puur voor dat je hout niet rot of door de kleur maak je de kast voor de bijtjes uniek en voorkom je vervliegen.

Succes met schilderen
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: juiste verf ?

Bericht door Hans van der Post. » vr 07 mar 2014, 12:39

Verf sluit af! Bijenvolken verdampen door verbranding van suikers, waterdamp uit.
Het is goed voor de houten kasten dat er uitwaseming naar buiten kan plaatsvinden.
Als dit niet kan doordat je een afsluitende verf gebruikt hoopt het vocht in het hout op en gaat de kast binnen vijf jaar rotten.
Door die redenatie worden de kasten aan de binnenkant ook met verf behandeld.
Je hebt dan wel geen vocht van het bijenvolk in het hout maar het vocht blijft dan in de kast hangen.
Gevolg in de winter beschimmelde raten. Dan maar de schuiflade er uit en ja geen beschimmelde raten geen vocht in de kast.
Ja je zal dan minstens 20 kg moet voeren.

Om die rede: “vocht in de kast” gebruik ik beits zonder additieven.
Door het gebruik hiervan is er voldoende doorlaatbaarheid voor het vocht.
Nooit geen beschimmelde raten, schuiflade blijft er in, alleen de vliegspleet op volle breedte OPEN.
!Hans.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: juiste verf ?

Bericht door Erik Konijn » vr 07 mar 2014, 12:46

Hallo Hans,
Hoe zit het met de muizen? Nu heb je misschien geen last vanwege de milde winter zat eten te vinden.

sdewit
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 17:31
Contacteer:

Re: juiste verf ?

Bericht door sdewit » vr 07 mar 2014, 12:49

Jasper, Hans, bedankt voor jullie reactie. Volledig mee eens ivm vocht, ik opteer normaal gezien ook voor ademende soorten. De delen die ik nog wens te overschilderen zijn bodems waar het mijns inziens beter is ze goed te beschermen, vandaar dat ik er niet zo een groot probleem in zie verf te gebruiken (of zie ik dit fout?). De verf die ik nog heb zijn overschotten die ik waarschijnlijk anders nooit meer zou gebruiken.

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: juiste verf ?

Bericht door jasper-k » vr 07 mar 2014, 12:56

Ik heb inderdaad de bodemschuif er niet inzitten bij alle kasten Hans, het ventileert (tot nu toe) genoeg om schimmel te voorkomen...
Het hout neemt mogelijk vocht op maar ademt dit (zo lijkt het nu nog) ook voldoende uit want er zitten geen vochtplekken of rottig ogende plekken in, ook door die ventilatie?
ik heb de vliegopening ook volledig open, doe niet aan de muizen draden/keerders, nog nooit een muis in de kast gehad, en ik sta gewoon in het open veld.

Ga dit weekend kijken of er grote verschillen zijn in verbruikte hoeveelheden suiker zijn!

Bodems zijn bij mij ook helemaal geschilderd met "kliekjes" verf of van onbehandeld betonplex
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: juiste verf ?

Bericht door Hans van der Post. » vr 07 mar 2014, 13:14

Erik Konijn schreef:Hallo Hans,
Hoe zit het met de muizen? Nu heb je misschien geen last vanwege de milde winter zat eten te vinden.
ik schrijf "volle breedte" maar niet de zomer hoogte, muizen komen bij mijn kasten voor een gesloten deur :)
sdewit schreef: [............]De delen die ik nog wens te overschilderen zijn bodems waar het mijns inziens beter is ze goed te beschermen, vandaar dat ik er niet zo een groot probleem in zie verf te gebruiken (of zie ik dit fout?). [.........]
De bodems beits ik ook van binnen daar komt bij slagregen via de vliegspleet water naar binnen.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten