Bijenuitlaten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:
Bijenuitlaten

Bericht door Primus » ma 14 apr 2014, 16:35

Bijenuitlaten zijn er in zoveel verschillende modellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Jarenlang heb ik blikken uitschuifbare met 2 veertjes (Porter) gebruikt die werkten zeer goed (helaas al niet meer in de handel) hier toch niet.
graag is de mening van andere imkers en welke soort bijenuitlaat die gebruiken en/of ze daar tevreden over zijn. Gaarne uw mening.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Bijenuitlaten

Bericht door semar » ma 14 apr 2014, 18:50

gebruik de klepjes uitlaat (plastic)
werkt uitstekend maar je moet hem na 2-3 dagen uit elkaar halen en de propolis afkrabben
anders werken de klepjes niet meer (volgens mij ook niet meer te krijgen).

en de ronde plastic uitlaat met een grote opening boven en een kleine beneden.
werkt wel en heeft geen losse delen die vastkomen te zitten.
maar werkt niet zo snel als de oude klepjes uitlaat.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Bijenuitlaten

Bericht door Primus » ma 14 apr 2014, 21:25

Dag Semar,

ja, als je die ronde met daaronder de hangende klepjes bedoeld die zijn hier nog volop te verkrijgen , helaas zijn die zoals je aangeeft ook zo snel vastgekit.
De ronde plastic met ringkanaal vind ik dat die niet snel werken. Eigenlijk zou de bak tenminste op één nacht moeten leeglopen anders gaat de honing te fel afkoelen en dan slingert hij al niet zo best meer. Op één nacht leeglopen doen ze dus wel met die uitmekaar te schuiven blikken drijvers met 2 veertjes in. Als daar al is een veertje van vastzat werkten ze nog even goed en liepen zeer weinig bijen terug naar boven, dit doen ze volgens mij met die hangende klepjes wel.
Met vriendelijke imkersgroet.
PC

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Bijenuitlaten

Bericht door petro » ma 14 apr 2014, 23:24

De ronde uitlaten met ringkanaal zijn heel goed te gebruiken in paren.
Als je er één plaatst gaat het minder snel.
Petro

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Bijenuitlaten

Bericht door semar » wo 16 apr 2014, 17:07

Primus schreef:Dag Semar,

ja, als je die ronde met daaronder de hangende klepjes bedoeld die zijn hier nog volop te verkrijgen , helaas zijn die zoals je aangeeft ook zo snel vastgekit.
De ronde plastic met ringkanaal vind ik dat die niet snel werken. Eigenlijk zou de bak tenminste op één nacht moeten leeglopen anders gaat de honing te fel afkoelen en dan slingert hij al niet zo best meer. Op één nacht leeglopen doen ze dus wel met die uitmekaar te schuiven blikken drijvers met 2 veertjes in. Als daar al is een veertje van vastzat werkten ze nog even goed en liepen zeer weinig bijen terug naar boven, dit doen ze volgens mij met die hangende klepjes wel.
Met vriendelijke imkersgroet.
PC
ik gebruik de langwerping klepjes uitlaat (plastic) iets 'jonger"dat het blikken model.
als je het even schoonmaakt voor gebruikt werkt die prima en lopen ze niet terug (leeg in 1 nacht)
als ze al propolis op de as of klepjes hebben gesmeert lopen ze soms terug omdat dan niet alle klepje dichtvallen.

de uitlaat met vertjes is volgens mij de Porter escape,
die met ringkanaal werken naar inderdaad minder snel bij holtermann zijn er dan ook 2 per binnendeksel
gemonteerd.

vriendelijke groet
Semar(Dominique )

ps waar koop jij die ronde met klepjes dan?
Laatst gewijzigd door semar op do 17 apr 2014, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Bijenuitlaten

Bericht door Primus » do 17 apr 2014, 11:13

beste Semar,

De bijendrijvers met klepjes zijn te verkrijgen bij onderstaande firma: http://www.bijenhof.be/

MVG CP

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Bijenuitlaten

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 08 mei 2014, 08:33

Ik heb bij beide volken zo'n gele plastic uitlaat geplaatst met bovenin een groot gat en onderin twee kleine. Bij 1 volk was de honingkamer na 2 dagen op een 10-tal bijen na leeg, bij het andere volk toch nog zeker 100 bijen in de honingkamer. Hoe lang moet je er normaal gesproken uittrekken voordat de honingkamer leeg is?

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Bijenuitlaten

Bericht door petro » do 08 mei 2014, 08:40

24 tot 48 uur. Maar aangezien de bijen hun eigen "plan"hebben wil het wel eens anders lopen. :be2:
Petro
Santtu Pikkarainen schreef:Ik heb bij beide volken zo'n gele plastic uitlaat geplaatst met bovenin een groot gat en onderin twee kleine. Bij 1 volk was de honingkamer na 2 dagen op een 10-tal bijen na leeg, bij het andere volk toch nog zeker 100 bijen in de honingkamer. Hoe lang moet je er normaal gesproken uittrekken voordat de honingkamer leeg is?

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Bijenuitlaten

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 08 mei 2014, 08:56

petro schreef:24 tot 48 uur. Maar aangezien de bijen hun eigen "plan"hebben wil het wel eens anders lopen. :be2:
Petro
Ik heb duidelijk eigenwijze bijen...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenuitlaten

Bericht door Hans van der Post. » do 08 mei 2014, 09:34

Santtu Pikkarainen schreef:Ik heb bij beide volken zo'n gele plastic uitlaat geplaatst met bovenin een groot gat en onderin twee kleine. Bij 1 volk was de honingkamer na 2 dagen op een 10-tal bijen na leeg, bij het andere volk toch nog zeker 100 bijen in de honingkamer. Hoe lang moet je er normaal gesproken uittrekken voordat de honingkamer leeg is?
Wat zijn nu honderd bijen :o
24 uur laat ik de uitlaat liggen. In de ochtend er op de volgende dag bakken leeg - meestal. :be2:
Bijen kunnen ook nieuwschierig en lopen terug als de uitlaat er lang op lig.
Er is bij mij ook wel een suffe bij die de bijenuitgang niet weet te vinden.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten