The Rose Hive Method

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » za 07 jun 2014, 21:58

Vandaag gingen ze als gekken tekeer......Team Airco is er weer :D
De heerlijke geur van vers gehaalde nectar komt je weer tegemoet.
Bijlagen
team Airco.JPG

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » wo 11 jun 2014, 14:43

Dat ziet er allemaal goed uit Alex! :)

Deze week eens kijken of ik bij 2 volken na het eerst uitkomend broed van de jonge Buckfast F2-moeren de bijen dit seizoen volgens de Rose Hive methode nog tot meer broedaanmaak kan aansporen door extra nestruimte.
Een extra broedbak bij een volk en een extra honingbak bij een ander volk.
Mocht het een lange warme zomer worden, dan kan dat nog maar zo wat worden :)

Off-topic: :)
Ik was de afgelopen week even met wat anders bezig.
Mijn echtgenote en ik zijn de de afgelopen week de 21e eeuw binnen gefietst: we hebben nu een afwasmachine!, een mega koel/vriesinstallatie, een gas/electro-oven en een mooie afzuigkap.
En dat allemaal gratis en pas tussen de 4 en 10 jaar oud - wat ons betreft net nieuw! :)

Vrienden van onze wilden wat nieuws en alles inbouw.
Dat kwam ons even heel goed uit - ons geld gaat immers de laatste tijd met bakken naar al die duizenden dames :D

Onze oude gasoven was zo'n 50 jaar oud en was het net aan het begeven - jammer.. ;)
Oude afzuigkap - verroest en uit elkaar vallend..
Bejaarde koelkast met klein vriesvakje :|
Een afwasmachine - huh?, een wat!?! :)
Dus.. ..leidingkies en afvoerkes maken, spullen ophalen en spullen afvoeren.

Tussendoor het boekje 'The Rose Hive Method - Challenging Conventional Beekeeping by Time Rowe' gelezen.
Inspirerend!
Heb ik nog een vraag: hoe zit het met het risico op roer bij de bijen die op eigen honing overwinteren?
De afgelopen winter was hier in Nederland - Gelderland - de Veluwe - het risico natuurlijk nul, maar wat als het hier een hele maand achter elkaar echt koud is?
Dit fenomeen is wellicht niet zo bekend in Ierland vanwege de mildere wintertemperaturen?

Stuur mij een PB als je interesse hebt in het lezen van het boekje van Time Rowe.
Het is goed leesbaar geschreven in vrij gemakkelijk Engels.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » wo 11 jun 2014, 19:33

Lol,gaan jullie modern worden ? :D
FrancA,vergis je niet hoe snel het kan gaan met een zware dracht....een sterk volk een honingkamertje geven is erg weinig!
Overwinteren op honing is bij linde honing geen enkel probleem.
Heb het wel eens gedaan....het is alleen een dure hobby :D suiker is veel goedkoper en net zo goed.

Nou komt mijn relaas over de net uitgevoerde inspectie van de spaarkast.
Het begon al spannend :D
Was toch wel erg benieuwd hoeveel ze gehaald hadden....dat het veel zou zijn vermoede ik al,maar zoveel....Ik kukelde zowat achterover met de bovenste broedkamer en daarop 2 honingkamers toen ik deze eraf aan het tillen was.(vergiste me een beetje in het gewicht :D )

Ze hebben vanaf de laatste inspectie(afgelopen vrijdag) enorm gehaald.
Eerst de bovenste 3 bakken op het omgekeerde dak gezet en eerst maar eens het rooster eraf halen om de bak eronder te inspecteren.
4 ramen met broed en voor de rest bijna alle ramen vol met vers gehaalde nectar.
Deze bak er ook maar ff af halen.
Weer een bak met enorm veel nectar,maar ook ramen met eitjes en larven.
Wat nu ? Bak met kunstraat erbij ?
Ja,alle bakken vol met bijen en niet al te veel legruimte voor de koningin in broedkamer 2.
Denken denken denken...waar zal ik de bak met kunstraat zetten?
Ok,broedkamer 3 verhuist naar boven het rooster met de 4 ramen broed eruit en kunstraat er voor in de plaats.
De nieuwe broedkamer 3 met kunstraat krijgt op de plaatsen waar de ramen met kunstrraat zaten voor broedkamer 4 ,de ramen met broed uit de voormalige broedkamer 3.(om en om gehangen)
Ze kunnen weer volop bouwen en als het meezit kan de koningin deze bak gaan beleggen.
Mocht de dracht zo extreem goed blijven,dan zal deze ook wel weer snel volledig uitgebouwd worden.
Mijn enige zorg is,waar laat de koningin haar eitjes als het zo door blijft gaan met de inkomende nectar ?
Hoop dat ze nog wat legruimte heeft in de onderste broedkamer.....deze niet bekeken.

Onder het rooster 3 broedkamers,boven het rooster voor de honing 2 broedkamers en 2 honingkamers.
En zo gaan ze dan tekeer :D
https://www.youtube.com/watch?v=O-mtdkAKuhU
Bijlagen
broedkamer erbij.JPG
Laatst gewijzigd door Alex Mönch op wo 11 jun 2014, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » wo 11 jun 2014, 21:51

Jaja.. :D, tis wel even wennen - veel knoppen en lichtjes :)

Wow! wat een bijen man! :D
Je ziet maar zo de kilo's nectar en pollen massaal binnen gevlogen worden!
Wees voorzichtig met je rug! - die van mij doet vandaag zeer van het tillen van al dat witgoed :D
Volgens mij kom je nu al hoger uit dan de max. 8 Rose Hives van Time Rowe..
Waar is het laddertje?

'Mijn' uitbreidingsplannen wat vollediger: :)
1 bijenvolkje op 1 BK krijgt 1 extra BK + 1 HK met moerrooster - met zonodig een aantal sluitblokken in alle bakken afhankelijk van de situatie die ik aantref.
Het gaat om een broedaflegger volkje waar begin deze week het eerste broed uitliep.

Het 2e volk - 2 maal zo groot - zit in een combibak (BK + HK) - ook een broedaflegger volkje waar het eerste broed eind deze week uitloopt - en waar nog wat legruimte is met een halfvolle HK erboven met een moerrooster.
Dit volkje krijgt eerst een extra HK onder het moerrooster en als dat aanslaat in de loop van de volgende weken een extra BK onder deze HK.
Een deel van de gevulde HK-ramen van dit volkje gaat naar de nieuwe HK van het andere broedafleggervolkje.
Verder verslag volgt :)

Volgend jaar hoop ik ook weer een sterk volk te hebben in het vroege voorjaar - dit jaar had ik ook zo'n volk maar kon ik dat nog niet hanteren - helaas! :|
Dat bijenvolk heb ik helemaal ontmanteld - opgedeeld in drie volken en vervolgens heb ik het volk met de moer verkocht.
Mijn bijenstal was niet op orde;
ik had te weinig materiaal en het materiaal was niet op orde;
en ik had nog te weinig ervaring (wanneer heb je dat wel..? ;)) en was daardoor totaal niet op zo'n krachtig bijenvolk voorbereid.

Volgend jaar zorg ik in ieder geval voor zo optimaal mogelijke omstandigheden en spullen.
En dit jaar eerst maar eens een aantal jonge volken zo gezond en sterk mogelijk de winter in en door zien te krijgen :)

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » wo 11 jun 2014, 23:03

Ja,laddertje staat klaar :D
Had ook in het begin van bijen houden volken die zo groot werden,dat ik niet meer wist wat ik er mee aan moest.
Al doende leer je het vanzelf.
Hoe ik het zou doen :
Het volk waar je 1 broedkamer op wilt zetten,geen honingkamer met rooster eronder geven,maar de broedkamer laten uitbouwen.....dan kijken hoeveel gesloten broed er op het punt staat uit te lopen(in BK 1) en schatten wanneer..zodat je kunt plannen ,wanneer de volgende bak erop of beter er tussen..let er op dat er voldoende bijen moeten zijn om een nieuwe bak uit te bouwen(en dracht)....ik zou geen honingkamer gebruiken,maar eerst de 2de en 3de broedkamer laten uitbouwen...dan de bak met de meeste honing boven het rooster en tussen de 2 broedkamers onder het rooster weer een nieuwe bak plaatsen.dan na uitbouwen van bk 3 onder het rooster, bak met de meeste honing weer boven het rooster enz enz

De kast met de combi ramen met 1 honingkamer,zoals je zegt een honingkamer erbij doen...maar ik zou die niet gebruiken wanneer uitgebouwd voor de andere broed aflegger,maar gewoon erop houden.....dan wel op het juiste moment een broedkamer op de bak met combi ramen zetten.Met daar boven het rooster met daarop de 2 honingkamers.....als de dracht goed blijft en de broedkamer is uitgebouwd,dan eventueel nog een broedkamer onder het rooster erbij,met een deel van het broed uit de andere broedkamer...kunstraat voor in de plaats hangen....je hebt dan beneden de combi ramen,dan een broedkamer met een paar ramen open broed,hierop het rooster met daarop de andere broedkamer met op de plaats waar de ramen met open broed zijn weggehaald,kunstraat en hierop 2 honingkamers.
Voldoende dracht is wel een must...ze moeten van ver komen.
Volgend voorjaar wanneer je met sterke volken begint,is het veel makkelijker.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » za 14 jun 2014, 19:30

De dames hadden er weer zin in vandaag :D
Er komt ook weer volop stuifmeel binnen.
https://www.youtube.com/watch?v=wxD41peleAc

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » di 17 jun 2014, 10:37

Mooi om naar te kijken :D

Hier bij mij gaat het nog niet zo hard, maar ze komen nu wel een beetje op stoom :)
1 F2-volkje dat begin vorige week het eerste uitlopende broed had en op 1 BK zat - veel bijen nu! - heb ik eind vorige week op een extra BK gezet en er bovenop een HK met moerrooster geplaatst.
In alledrie de bakken zitten aan dezelfde zijde 3 sluitblokken om ze niet gelijk in een overmaat aan ruimte te laten verzuipen.
In de HK heb ik een paar uitbouwde ramen en ramen voer geplaatst en in de nieuwe BK onderop ook enkele uitgebouwde ramen.
Ze namen die nieuwe bakken gelijk in beslag en vandaag maar eens kijken wat ze er zoal mee gedaan hebben :)

Een 2e, groter F2-volkje dat op een combibak en een HK met moerrooster zit, had eind vorige week het eerste uitlopende broed en krijgt er vandaag een 2e HK onder het moerrooster bij. Onder deze HK komt binnen een paar weken een BK waarbij het moerrooster vervolgens onder de 2e HK wordt geplaatst. In deze HK zit een gat met een kurk erin als er eventueel darren uit zouden moeten kunnen vliegen.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » di 17 jun 2014, 18:51

Ben erg benieuwd hoe je volken het gaan doen en of er voldoende dracht blijft de komende maand i.v.m het weer.
Wanneer er volop nectar blijft binnenkomen,zal alles wel perfect gaan.
Ik stop voorlopig met het uitbreiden van het volk,tenzij er nog volop dracht is over 3 of 4 weken.
Verwacht voorlopig geen zwermneiging,maar mocht er over een week of 3 -4 een bups meer bijen bijkomen,moet ik misschien nog meer broedkamers kopen en bijplaatsen.
Maar dan moet er nog wel volop dracht zijn.
Afwachten hoelang de diverse soorten lindes blijven bloeien en of ze veel nectar blijven geven.

http://www.agriholland.nl/weer/verwachting.html

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » di 17 jun 2014, 23:01

Je hebt anders ook al best een hoge bijentoren :D
Ik ben benieuwd hoeveel vaten honing dit megavolk aansleept!

Hoewel er in de naaste omgeving van de bijen bij mij aardig wat soorten lindes voorkomen verwacht ik niet dat ze met zulke jonge moeren nog heel veel verder groeien.
Wellicht nog 1 BK'tje of 1 HK'tje.

Zou de honingoogst in Nederland dit jaar niet zo overvloedig worden door dat mooie voorjaar dat er straks sprake is van een 'honingplas' en een 'wasberg'? :)
Of gaan we nu een drachtarme zomer tegemoet waarin we veel moeten bijvoeren? :shock:

Het weer via jouw link oogt redelijk gelijkmatig en rustig - wellicht wat aan de droge kant - wat best gunstig zou kunnen uitpakken ten aanzien van dracht of door te weinig neerslag juist weer niet?
H't blijft afwacht'n 'n koffiedik kijk'n..

Vandaag in ieder geval veel bijen bij de volken gezien en er werd veel gehaald.
De bijen op combibak + 1 HK heb ik met 1 HK uitgebreid en wellicht volgende week een BK erbij en bij het andere volk dan alle sluitblokken eruit.
Zwermneigingen verwacht ik met die jonge moeren bij mij niet direct zolang ze maar genoeg ruimte krijgen.

De honingkamers waren al aardig gevuld en de komende week haal ik er maar weer eens een paar raampjes raathoning uit :)

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » vr 20 jun 2014, 20:45

Volk2.jpg
Volk 2
Volk1.jpg
Volk 1
De 2 'Rose Hive' volken gisteren - druk halend - wat helaas niet goed op de foto's is te zien.

Let op de 'darrenkurk' in de op 1 na bovenste HK op de bovenste foto :D
Die is bedoeld om eventueel darren te kunnen laten uitvliegen als het moerrooster onder die HK wordt geplaatst.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten