The Rose Hive Method

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » wo 28 mei 2014, 23:03

Doe mij er ook maar 1 :D

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Samuel Murray » wo 28 mei 2014, 23:56

Ewout schreef:edit: ik zie dat Samuel ook al een poging had gedaan op een Brits forum, en komt dan uit op 160*335 (=536cm2) ipv 153*338 uit mijn berekening. Hou je dan rekening met de dubbele toplat dikte?
Nee, en als je goed kijk zal je zien dat ik in de bericht op de Brits forum een groot fout heeft gemaakt: bij de Rose-afmetingen gebruikt ik de raatoppervlak maar bij de simplex afmetingen gebruikt ik de raamoppervlak (!). Over het algemeen maakt het mij niet zo veel uit -- voor mijn begrip hoef je de maten niet zo precies te meten (je kunt ook niet altijd weten wat voor raam de buitelandse imker gebruikt -- met dikke of dunne toplat, bijvoorbeeld).

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » do 29 mei 2014, 09:30

Mij gaat het ook niet om de maten van de Rose Hive hoewel ik ze wel wil weten - al is het maar tbv publicatie op imkerpedia ;)

Op de Rose Hive raammaat stap ik ook niet over omdat ik intussen al aardig hebt geinvesteerd in Simplex spaarkasten.
Maar de methode spreekt mij aan hoewel net als Alex in 1e instantie niet zonder moerrooster.

Als onderkasten gebruik ik nu Simplex combi 10-raams - net als Alex 14 jaar geleden.. :D
Hoewel het weer nu wat aan de frisse kant is kan het maar zo een lange hete zomer worden - ik leg alvast extra BK's en een laddertje klaar :)
Alex, wat heeft jou doen afstappen van het gebruik van combiramen?

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » do 29 mei 2014, 09:58

Combi ramen waren mijns inziens te zwak voor de grote van het raam.
Wanneer je ff niet oplette en een combiraam even een beetje scheef hield,kraakte het aan alle kanten en brak het zowat van de toplat.
De bijen doen het er uitstekend op....zowel de Nederlandse zwarte bij als Buckfast....Carnica zal het ook wel goed doen op combi,maar ik heb geen ervaring met Carnica s.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Samuel Murray » do 29 mei 2014, 09:59

FrancA schreef:Mij gaat het ook niet om de maten van de Rose Hive hoewel ik ze wel wil weten...
Ik denk dat de maten niet onbelangrijk zijn. Bij de Rose methode zet je lege bakken midden-in de broednest, en Rose bakken zijn 19 cm hoog, dus creëer je een ruimte (een gat) in de broednest van 19 cm. Als je met combiramen werkt en jij doe hetzelfde, dan maakt je een gat in de broednest van 30 cm!

Ik denk trouwens dat je de Rose methode net so goed met simplex honingbakken kan doen (dus 14 cm) -- ik gok dat Tim koos voor 19 cm omdat hij meerdere bijenstallen moet bedienen en dus niet zo vaak al zijn kasten kon controleren. Een bak van 19 cm geeft het de vermogen om wat langer van de bijenkast weg te blijven voordat de bijen een nieuwe bak nodig hebben.
Maar de methode spreekt mij aan hoewel net als Alex in 1e instantie niet zonder moerrooster.
Als ik goed begrijp oogst Tim niet honing door volledige bakken van de kasten te halen en naar zijn slingerplaats mee te nemen, maar door individuele ramen te checken en dan de ramen met alleen honing eruit te halen en naar zijn slingersplaats mee te nemen. Een methode zonder moerrooster geeft de bijen meer vrijheid om te doen wat ze natuurlijk vind en goed voor de omstandigheden, maar een methode mét moerrooster geeft je de mogelijkheid om volledige bakken te oogsten of om eetbare brokhoning te krijgen.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Samuel Murray » do 29 mei 2014, 10:02

Alex Mönch schreef:Combi ramen waren mijns inziens te zwak voor de grote van het raam.
Aah, dus men moet Britse ramen gebruiken. Ze zijn van dikker hout gemaakt -- 13 mm (niet 10 mm) plus een extra dikke toplat, en ze zijn vaak ook hoffman-ramen, die aan de bovenkant ook dikker zijstukken hebben.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » do 29 mei 2014, 10:20

Gewone broedkamer ramen simplex/spaarkast formaat zijn sterk genoeg.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » do 29 mei 2014, 11:35

Alex Mönch schreef:Combi ramen waren mijns inziens te zwak voor de grote van het raam.
Wanneer je ff niet oplette en een combiraam even een beetje scheef hield,kraakte het aan alle kanten en brak het zowat van de toplat.
De combiramen zijn bij mij versterkt met 2 satestokjes - dus hopelijk een stuk sterker?!? :D

Zolang ze de honing maar bovenin de honingkamers plaatsen en ik geen zware honing-combiramen hoef te tillen valt het gewicht hopelijk mee.

Mettertijd zal ik er wel achter komen of het voor mij goed werkt.
Zo niet, dan ga ik gewoon weer terug naar standaard simplex.. ..ik heb de spaarkasten zo aangepast dat ze eenvoudig weer terug-aangepast kunnen worden :D

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » do 29 mei 2014, 12:32

Samuel Murray schreef:Ik denk dat de maten niet onbelangrijk zijn. Bij de Rose methode zet je lege bakken midden-in de broednest, en Rose bakken zijn 19 cm hoog, dus creëer je een ruimte (een gat) in de broednest van 19 cm. Als je met combiramen werkt en jij doe hetzelfde, dan maakt je een gat in de broednest van 30 cm!
Hoho, dat is wat kort door de bocht omdat het verschil effectief - binnenmaat 153 mm Rose Hive frame versus 198 mm Simplex BK dus 45 mm is - dus geen 11 cm! :D

Maar je hebt een punt :)
De praktijk zal uitwijzen of 45 mm extra te veel is of nog steeds goed overbrugbaar.
Met reeds uitgebouwde ramen zou het ook laagdrempeliger moeten zijn voor het bijenvolk maar uitgebouwde ramen zijn niet altijd beschikbaar.

Handig van Tim Rowe om alleen verzegelde honingramen te oogsten.
Dat doe ik ook regelmatig met honingraampjes die 3 verzegelde raathoningraampjes bevatten :)

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Samuel Murray » do 29 mei 2014, 14:21

FrancA schreef:
Samuel Murray schreef:Ik denk dat de maten niet onbelangrijk zijn. Bij de Rose methode zet je lege bakken midden-in de broednest, en Rose bakken zijn 19 cm hoog, dus creëer je een ruimte (een gat) in de broednest van 19 cm. Als je met combiramen werkt en jij doe hetzelfde, dan maakt je een gat in de broednest van 30 cm!
Hoho, dat is wat kort door de bocht omdat het verschil effectief - binnenmaat 153 mm Rose Hive frame versus 198 mm Simplex BK dus 45 mm is - dus geen 11 cm! :D Maar je hebt een punt :)
Oke, ieder kan fout maak. :-) Ik maakt meerdere fouten in de vorige mail, sorry.

Rose bak = 190 mm hoog
Simplex BK bak = 230 mm hoog
Simpex DuHoKa bak = 300 mm hoog (sorry, de duhoka is 30 cm, niet de combi)
Simplex Combi = 380 mm hoog

Dus, als Tim Rowe een lege bak midden-in de broednest zet, maakt hij een gat van 19 cm. Als jij een legel combi bak tussen twee bakken zet, maak jij een gat van 38 cm in de broednest.

Als jij echter een simplex BK bak tussen de bakken zet, maak jij een gat van alleen 23 cm. Maar, is het niet een zeer belangrijke onderdeel van de Rose methode dat jij hetzelfde grootte bak voor alle handelingen gebruikt?

De raamgrootte is niet relevant. De broednest beslaan twee (of meer) bakken en jij voeg een extra bak midden-in de broednest in. Dus de extra ruimte die jij creëer is de hoogte van een bak, niet de hoogte van een raam.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten