The Rose Hive Method

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » do 29 mei 2014, 14:41

Samuel Murray schreef:Als jij echter een simplex BK bak tussen de bakken zet, maak jij een gat van alleen 23 cm. Maar, is het niet een zeer belangrijke onderdeel van de Rose methode dat jij hetzelfde grootte bak voor alle handelingen gebruikt?
Dat is nog maar de vraag - ik zal het boek er eens op nalezen de komende week :)
Samuel Murray schreef:De raamgrootte is niet relevant. De broednest beslaan twee (of meer) bakken en jij voeg een extra bak midden-in de broednest in. Dus de extra ruimte die jij creëer is de hoogte van een bak, niet de hoogte van een raam.
Het maakt in dit geval niet uit of je de buitenkant van de kast of de ramen vergelijkt, het blijft ongeveer 4,5 cm verschil :D

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Samuel Murray » do 29 mei 2014, 14:51

FrancA schreef:Het maakt in dit geval niet uit of je de buitenkant van de kast of de ramen vergelijkt, het blijft ongeveer 4,5 cm verschil :D
Oke, wat precies zijn de kern aspecten van de Rose methode, volgens jou?

Als het verschil 4,5 cm is dan betekent het dat jij twéé grootten bakken wil gebruiken, namelijk combi en BK, begrijp ik het goed? Aan het begin van de seizoen, hoop jij dat jou broednest twee combi bakken groot zal zijn, of dat het één BK en één combi bak groot zal zijn?

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » do 29 mei 2014, 16:28

De raamgrootte is niet echt relevant....Dit is alleen om het gemakkelijk te maken....uitwisseling van ramen ......bak met verzegelde honing afnemen,een paar ramen hebben nog broed...dan uit de bak eronder een paar ramen zonder broed halen en de ramen met broed terug geven aan die bak.En geen honingkamers gebruiken,maar alleen broedkamers...dit geeft minder bakken per kast en minder kans op het missen van doppen in geval van zwermneiging en het scheelt werk tijdens het inspecteren.
De methode draait om zo gemakkelijk mogelijk te werken...onbeperkte ruimte voor de koningin , het zo prettig mogelijk maken voor de bijen en veel honing oogsten doordat je enorme volken krijgt.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » do 29 mei 2014, 16:32

Samuel Murray schreef:Oke, wat precies zijn de kern aspecten van de Rose methode, volgens jou?
De gedachte die bij mij opkomt is dat het kernaspect van de Rose Hive methode met name zou kunnen zijn: een broedbak met lege ramen (gedeeltelijk met kunstraat?) plaatsen tussen 2 broedbakken die samen het broednest vormen waardoor een bijenvolk de kans krijgt om tot een zeer groot volk uit te groeien.
Maar om te weten of die gedachte klopt met de theorie van de Rose Hive methode zal ik volgende week eerst het boek van Tim Rowe gelezen moeten hebben :)
Samuel Murray schreef:Als het verschil 4,5 cm is dan betekent het dat jij twéé grootten bakken wil gebruiken, namelijk combi en BK, begrijp ik het goed? Aan het begin van de seizoen, hoop jij dat jou broednest twee combi bakken groot zal zijn, of dat het één BK en één combi bak groot zal zijn?
Als één van de bijenvolken krachtig genoeg is en er voldoende dracht is heb ik wellicht in de loop van aankomende zomer de kans om een broedbak te plaatsen tussen 2 broedbakken in een broednest dat bestaat uit een combi BK onder en een gewone BK er bovenop en dan daar bovenop 1 of meerdere HK's.
Dus nog maar even afwachten of die situatie zich aankomende zomer zou kunnen ontwikkelen :)

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » do 29 mei 2014, 17:52

Vandaag de geslingerde broedkamer op de plaats van broedkamer 2 gezet en deze zit nu boven het rooster.....zaterdag als een speer broedkamers en raampjes halen en een broedkamer tussen broedkamer 1 en 2 zetten.....ik vond gesloten doppen op een kantraam en verder brias......moertjes liepen bijna uit en zitten nu in een kieler en een drieramer.....mooie zwermcel moertjes :D gelukkig was het weer te slecht om te zwermen.
Na het plaatsen van een nieuwe broedkamer met kunstraat,zal de zwermneiging wel weer verdwenen zijn.....weer voldoende legruimte en volksruimte nadat ze de ramen hebben uitgebouwd.
Laatst gewijzigd door Alex Mönch op do 29 mei 2014, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » do 29 mei 2014, 21:39

Pffieuw.. ..JIT!
8)

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » za 31 mei 2014, 16:18

Vandaag 2 spaarkast broedkamers gehaald(2de hands) 1 met 10 ramen kunstraat op broedkamer 1 gezet...broedkamer 2 is nu nr 3 geworden.Onder het rooster nu 3 broedkamers.......en nu maar hopen dat het weer een tijd goed blijft :D
Bijlagen
broedkamer erbij.JPG

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » zo 01 jun 2014, 09:37

Da's een mooie bijentoren! :D
De weervoorspelling is redelijk, nu nog even afwachten hoe het weer echt gaat worden :)

Gisteren het boek 'The Rose Hive Method' van Tim Rowe ontvangen en daarin even de hoogtemaat van een Rose Hive raam opgezocht.
Die blijkt 182 mm en daarmee is er tussen elke Rose Hive bak 8 mm bijenruimte.

Latdikte: 9 mm
Breedte toplat: 432 mm
Raamhoogte: 182 mm
Raambreedte: 356 mm
Raam binnenoppervlakte: (182 - 3 -bij gebruik extra 9 mm latjes onder toplat t.b.v. bedrading of kunstraat- x 9) x (356 - 2 x 9) = 523,90 cm2

Tim Rowe beveelt overigens aan om Rose Hive ramen hier aan te schaffen voor € 22,23 per 12 stuks / € 89,85 per 50 stuks - excl. verzendkosten.. :|
http://www.thorne.co.uk/frames-and-foun ... ose-frames

Straks - na mijn ontbijt - ga ik nog even verder lezen :)

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » zo 01 jun 2014, 12:54

Volgend weekend ga ik eens kijken hoever ze zijn met de broedkamer, gevuld met 10 ramen kunstraat.....De volgende broedkamer plaats ik als alle bakken weer vol zitten met bijen...(duurd nog een dag of 10 voordat al het gesloten broed uit de bak op het rooster uitloopt)....deze plaats ik dan op het rooster voor extra honing ruimte.
3 broedkamers lijkt me wel voldoende voor de koningin :D

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » vr 06 jun 2014, 17:56

Net de spaarkast geïnspecteerd.......in broedkamer 3 is de koningin volop aan het leggen,broedkamer 2 wordt in gebouwd maar nog niet alles is uitgebouwd...een weekje warm weer met volop dracht,dan zal het wel snel voor mekaar zijn en kan daar ook volop in gelegd worden....onderste broedkamer niet in gekeken.
Boven het rooster in broedkamer zijn een aantal ramen uitgelopen en de rest komt er ook over niet al te lange tijd aan....de 2 honingkamers hierop zijn weer zwaarder geworden.
Zwerm neiging niet meer aanwezig.
Volgend weekend volgende inspectie.
Moer gemerkt en geknipt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten