vitrine

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: vitrine

Bericht door semar » di 12 apr 2016, 14:53

heb je speciaal ramen voor in de vitrine gemaakt?

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: vitrine

Bericht door FrancA » di 12 apr 2016, 19:45

HR++ glas gebruikt?

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: vitrine

Bericht door Bmans » di 12 apr 2016, 22:44

De maat van de ramen die de vitrine ingegaan zijn zijn ca 2 cm breder dan simplex. Ik had 1 volk op deze afwijkende raammaat (+ afwijkende kast), vandaar dat ik die heb uitgekozen om in de vitrine te gaan. Verder past er in de vitrine ook gewoon simplex, maar ik het mag wel gewoon zonder ramen worden. Er liggen ook latten naast de ramen zodat ze daarop verder kunnen.
Ik had gehoopt dat ze wat in de breedte zouden gaan groeien (kan nog komen natuurlijk). Als ze nu onder bij de ramen aan gaan bouwen, kan ik die donkere ramen nog niet kwijt worden.
Misschien weet iemand er een handigheidje voor.

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: vitrine

Bericht door Bmans » vr 13 mei 2016, 14:52

Het vitrine-volk groeit mooi door. Het wisselen van de oude ramen is toch echt lastig gebleken. De Koningin blijft erin leggen en dus is het niet te wisselen. Ik heb er in het begin een kleiner nieuw raam ingehangen (in het broednest.) Dat raam hebben ze naar onder toe doorgebouwd. De andere, oude, donkere ramen (~DuHoKa formaat) worden (nog) niet doorgezet naar onder.
Img_1123.jpg

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: vitrine

Bericht door joselito » vr 13 mei 2016, 15:30

Doordat de ramen niet in een kast passen heb je het jezelf wel moeilijk gemaakt.
Maar het brengt wel leven in de brouwerij.
Je weet nooit wat er komt :)

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: vitrine

Bericht door Bmans » vr 13 mei 2016, 15:42

Ja, klopt.
Ze passen overigens nog wel in de kast waar ze uitkomen, die is er nog wel. Ik had gehoopt op meer natuurbouw. Misschien kan ik gaande het seizoen nog af en toe een donker raam ietwat isoleren en dan eruit halen. En een latje of ander lichter raam terug hangen.

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: vitrine

Bericht door Bmans » wo 13 jul 2016, 11:11

Hallo,
het vitrinevolk heeft zeker één zwerm opgeleverd, prima dus. Verder wil ik wel wat donkere ramen vervangen. Heeft iemand tips wanneer dat te doen?
Is het handig om één donker raam met broed en al eruit te halen en een kunstraat teruggeven? Of alle ramen in één keer om zo ook varroa weg te krijgen uit het broed? En dan de bijen besproeien met oxaalzuur en de bijen terug in de kast met enkel kunstraat en enkele uitgebouwde lege ramen en wat voerramen?

Bij het vitrine volk is het hele seizoen geen darrenbroed weggesneden. Varroa heeft dus vol kunnen groeien. Ik kan eind juli ook met mierezuur aan de slag gaan. Ik heb alleen geen idee hoe effectief het is. De kast heeft veel loze ruimte zeker in de onderste helft, onder het varroarooster.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten