Imkerkleding reinigen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:
Imkerkleding reinigen

Bericht door frank27 » do 07 aug 2014, 15:30

Na het sjouwen van flink wat zware honingkamers met veel propolis langs de randen is mijn witte imkerjack aan een reiniging toe. Ook omdat ik het idee heb dat de bijen reageren op alarmluchtjes in mijn kleding van collega waakbijen.

Ik ben echter wat huiverig om het jack in de wasmachine te gooien omdat ik vrees dat ik daarna nog weken bruine vlekken ga tegenkomen op andere kleding door in de wasmachine achtergebleven propolisrestanten.

Hoe reinigt de ervaren imker zijn kleding? :think:

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Imkerkleding reinigen

Bericht door FerryB » do 07 aug 2014, 18:13

Gewoon altijd in de wasmachine.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Imkerkleding reinigen

Bericht door johan » vr 08 aug 2014, 13:55

bij het bijenhof (België) kan je een product kopen dat propolis oplost. heb het nog niet gebruikt op kledij, ga dit binnenkort als de drukte voorbij is gebruiken om mijn kledij terug wit te krijgen.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Imkerkleding reinigen

Bericht door semar » vr 08 aug 2014, 14:51

avondje in de biotex laten weken,
naspoelen, en te drogen hangen.

propolis lost op in spiritus, de geur is een reden tot wasen.
(zweet, alaarmeferomoon etc) echte vlekken krijg je er niet goed uit,
maar dat hoeft van mij ook niet.
het is een bijenpak geen chanel. versage of dior pakje! :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Imkerkleding reinigen

Bericht door frank27 » za 09 aug 2014, 13:57

Semar, klinkt erg logisch. Ik ga het ook zo doen. Imkeren is dus ook terug naar wasje-op-de-hand. :)

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Imkerkleding reinigen

Bericht door Primus » za 09 aug 2014, 14:57

semar schreef:avondje in de biotex laten weken,
naspoelen, en te drogen hangen.

propolis lost op in spiritus, de geur is een reden tot wasen.
(zweet, alaarmeferomoon etc) echte vlekken krijg je er niet goed uit,
maar dat hoeft van mij ook niet.
het is een bijenpak geen chanel. versage of dior pakje! :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Ik giet bij de zeep een goeie scheut bleekwater (javel) en laat alles een nachtje trekken in de wasbak en 's anderdaags weer hagelwit. Ik gebruik wel alleen een kap geen volledig jack. Trouwens hoe dat imkers kunnen met warm weer in zo'n jack werken is voor mij een raadsel, ik zou er me dood in zweten oef.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Imkerkleding reinigen

Bericht door bee-tree » za 30 aug 2014, 01:38

Bleekwater mag in Duitsland niet meer verkocht worden. Grensbewoners komen het nu in Nederlandse winkels kopen.
Weet iemand waarom de Duitse overheid het verboden heeft ? Zo niet, dan moet ik op één van de Duitse fora
m'n licht opsteken. Zj.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Imkerkleding reinigen

Bericht door Tieme » ma 01 sep 2014, 15:40

Met silversoda in heet water kun je dingen goed schoon krijgen. Propolos en ander vuil lost daarin goed op.

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Imkerkleding reinigen

Bericht door frank27 » ma 01 sep 2014, 20:43

Wat is dat Silversoda? En hoe kan ik daaraan komen?

Ik heb inmiddels het pak gereinigd met biotex en daarna in de bleek gelegd. Biotex met een scheutje bleek erbij, leek me onwenselijk omdat ik inschat dat het bleekwater de enzymen van de biotex teniet doet. Pak is dus weer hygiënisch schoon, maar om nou te zeggen mooi, nou nee. Maar Semar heeft natuurlijk gelijk dat dat er niet zoveel toe doet.

Waarom dossen we ons als imkers eigenlijk uit in wit? Ook ik heb geleerd dat bijen daar minder agressief van worden dan van donkere kleuren, maar daar geloof ik inmiddels niet meer in; als ik eens in een donkere trui bezig ben reageren de bijen niet feller dan wanneer ik in het wit verschijn. Ik zou eigenlijk liever wat minder opvallend zijn van grote afstand als ik in de volken bezig ben.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Imkerkleding reinigen

Bericht door bee-tree » di 02 sep 2014, 09:22

Frank heeft gelijk. Nu het GEN "beducht zijn voor de Bruine beer" door kruisingen weggeselecteerd is bij rassen
als Buckfast en Carnica , voelen de bijen zich minder gauw bedreigd. Ze zijn minder defensief geworden, zetten
hun stekels niet meer zo gauw op, zijn zachtaardiger geworden. :be3: :be5: :be3:

Mensen zijn conservatief, behoudzuchtig, We houden van traditie. Blijven ons in het wit steken. Maar wat is wit ?
Op films zie je vaak imkers met van voren bruin bezeverde 'witte' imkerpakken.
Maar goed dat de vrouwelijke beambte van het Ministerie van Landbouw zich in een nieuwe krijtwitte 'mkerburka'
had gestoken toen ze de minister van landbouw Sharon Dijkstra op het dak van het ministerie een 'dakkast' showde.
(zie de frontpagina van één van de nummers van "Bijenhouden" uit 2013). Het publiek moet immers het beeld
behouden van magiërs in het wit. zoals Druïden en Ruimtevaarders. Dat medisch personeel zich meestal in 't wit kleedt,
is begrijpelijk. Het wit is een indicator van zindelijkheid.

Imkers die méér dan 5 volken hebben en dus de nodige raampjes moeten hanteren, moeten elke dag hun imkeroutfit
in de was doen willen ze hun jack smetteloos wit houden. Nu thans Amerikaans vuilbroed wer de kop opsteekt,
zou elke imker zich moeten aanwennen veel vaker de overall enz. in de was te doen.

We kunnen ook andersgekleurde kleren aantrekken tijdens het werken in de bijen, maar dan verdoezelen we
de staat van besmetting van de kleding en zijn we niet meer geneigd om onze imkerskleding vaker in de was te zetten.
Het maakt het imkeren tot een activiteit met ongelooflijk veel kanten. Het is denksport en bewegingssport tegelijk. Zj.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 66 gasten