Hoeveel voer om een Kieler in te winteren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:
Hoeveel voer om een Kieler in te winteren

Bericht door FerryB » di 09 sep 2014, 23:37

Ik heb een Kieler met drie opzetstukken en die zit helemaal vol met bijen.
Nou is mijn vraag hoeveel droge stof suiker heb ik nodig om die Kieler goed in te winteren.
Als voorbeeld mijn grote volken geef ik 14 kg drogestof en mijn zesramers 10 kg suiker.
En dan tel ik niet mee wat er nog aan honing in de broedkamers zit.

Het volk in de Kieler is zo groot dat ik denk dat je er een 6 ramer goed mee kunt vullen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Hoeveel voer om een Kieler in te winteren

Bericht door Freek » wo 10 sep 2014, 15:16

Ferry,

Ik heb hier geen ervaring mee. Het is wel een piepschuim kast die de warmte enorm goed isoleert t.o.v. een houten zesramer dus kunnen ze met minder toe denk ik. Voor een zesramer ga ik 10 kg gebruiken. Dit is qua inhoud toch wat kleiner denk ik. Zou zeggen als je er 8 kg suiker in krijgt zou het goed moeten komen en hou je die moer wel over tot het voorjaar :D. Ik weet niet of ze dat op krijgen, mogelijk krijgen ze maar 6 kg op. Zou ik me ook niet druk maken als dat het geval is, dan moeten ze het ook redden.

Freek

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Hoeveel voer om een Kieler in te winteren

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 10 sep 2014, 16:34

Ik zou zo veel mogelijk voeren, zoveel als ze kunnen bergen. En dan zou ik de voervoorraad ook in de winter in de gaten houden. Als het zachte dagen zijn, kun je in de winterdag ook nog wel voeren (met voederdeeg). Ook een mogelijkheid is, om nu te voeren en verzegelde ramen om te wisselen met lege ramen. De verzegelde raampjes in de winterdag bij zacht weer bijhangen.

henkwim
Berichten:49
Lid geworden op:zo 25 okt 2009, 23:00
Imker sinds:2009
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast F1
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hoeveel voer om een Kieler in te winteren

Bericht door henkwim » wo 10 sep 2014, 18:01

Als je tussen de een en twee hoogsels vol met voer hebt moet dat genoeg zijn. Hoeveel dat aan droge stof is weet ik niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten