restauratie slinger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nick
Berichten: 109
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: belgie
Contacteer:

restauratie slinger

Bericht door nick » za 21 mar 2015, 13:55

Omdat ik reeds wat vragen gekregen heb over restauratie van een niet inox slinger .
Bij deze een korte samenvatting.
bij deze heb ik een speciale samenstelling laten maken bij de poederlakkerij waardoor er een plastieklaag gevormd word in de slinger . is zuur en uv bestendig .en geschikt voor de voeding .
lagers ingevet met vet voor in de voeding .
alle schroeven vervangen door inox .
de kooi is geschilderd met gemmex .Speciaal voor binnenkanten van slingers.
Rubber voetjes onder gemonteerd .
Nieuwe dichtingsring aan de snijkraan .


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze slinger was gereserveerd .
Maar die er interesse in had is er halvelings van terug gekomen mits een misverstand.
Dus morgen word deze slinger verkocht op een bijenmarkt veiling .


Zondag 22 maart 2015
45e Brabantse Bijenmarkt en Plantenruilmarkt
Zaal bij MEUBELEN VERHAEGEN, Grote Baan te BETEKOM (aarschot belgie)
14.00 uur: Ruilen van bloemen, planten, heesters, bomen enz. Enkel ruilen of wegschenken van planten, geen verkoop. Een gratis pannenkoek voor alle ruilers.
15.30 uur: Openbare verkoop van allerhande materialen alsook de verkoop van een aantal bijenvolken.
17.00 uur: Trekking van gratis tombola met mooie prijzen. Voor iedereen een leuke troostprijs.

De eventuele koper kan achteraf indien gewenst altijd aan een zeer scherpe prijs een nieuwe inox , pvc tangentiel of radiaal kooi bij mij kopen .

Gebruikersavatar
nick
Berichten: 109
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: restauratie slinger

Bericht door nick » zo 22 mar 2015, 20:48

Slinger heeft nieuwe eigenaar . Diegene die deze geserveerd had heeft em dan toch genomen incl een nieuwe radiaal kooi 9raams .
Enkel jammer dat er op die bijenmarkt nogal wat marginale betweters rondliepen .
Die beweerde na de verkoop dat dit niet toegelaten is door het voedselagentschap en dat zei het echt wel beter wisten .
Bij deze wil ik dit even heel duidelijk uitleggen .
Gemmex is een verf speciaal voor binnenkant van slingers en kooien . (verkopen ze bij het bijenhof)
Het heeft een nadeel dat dit nogal een sterke verfgeur afgeeft .Duurt zeker een week voor dit geurloos is .Gemmex is niet te verdunnen met water of thinners .Enkel met alcohol .
Door deze geur dachten er een paar betweters dat ze het beter wisten .
Toekomst ga ik geen gemmex meer gebruiken door de geurhinder de eerste dagen .
De ton en andere onderdelen zijn gepoederlakt zonder een onderlaag van verzinking te gebruiken .word niet chemisch voorbehandeld!Dus rechtstreeks op het metaal gepoederlakt .
Enige nadeel is dat bij lang buiten staan dit niet zo weerbestendig is .

beschrijving van poederlakken :

Nadat het poeder is aangebracht, laten we het uitharden in een oven van 180 graden. Zo krijgen we een laagdikte van 80 tot 120 micron in één arbeidsgang(plastiklaag). Dit is een groot voordeel ten aanzien van natlak, waar zulke laagdiktes moeilijk te realiseren zijn. Voor toepassingen in gebieden met agressievere klimaten, in industriële omgevingen of voor hoge visuele standaarden gebruiken we meestal 2 lagen: een epoxy basislaag en een polyester toplaag.

Er is een uiterst breed scala aan soorten, kleuren en kwaliteiten van poeders. De keuze voor het meest geschikte poeder hangt af van veel verschillende factoren zoals de gewenste bescherming tegen uv-stralen, luchtkwaliteit en/of chemische resistentie of voor in de voeding. Onze experten staan u bij met uitgebreid en professioneel advies voor al uw poederlak-projecten.

Hier heb ik dus de samenstelling van de poederlakkerij laten opvragen die geschikt is voor in de voeding (gekeurd door het voedselagentschap) Normaal enkel maar te krijgen in het wit . Voedselagentschap wil dit enkel maar in het wit !
Maar omdat ik de samenstelling op gevraagd heb van de goedgekeurde poederlak is deze ook te maken in ander kleuren !!! De samenstelling is zo net hetzelfde als de witte goedgekeurde poederlak voor voeding .
Dus aan al die betweters .
Als u er niks van af weet hou je mond en loop verder . En zekers als u het beter weet terwijl ik het u wil uitleggen !!
De rekken bij bakkers en grote voeding sylos worden ook op deze manier behandelt .

Hoop dat het hier bij redelijk duidelijk is .

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: restauratie slinger

Bericht door Bok » zo 22 mar 2015, 21:16

Tja. Als iets ruikt zit er vaak een luchtje aan vinden een hoop mensen :eusa-liar:

Ik zie het bij mijn kinderen op school. Ze leren dat ze overal een mening over moeten hebben maar men vergeet dat je kennis nodig hebt om een mening te kunnen vormen.
groet,

Peter

Gebruikersavatar
nick
Berichten: 109
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: restauratie slinger

Bericht door nick » zo 22 mar 2015, 21:23

Bok schreef:Tja. Als iets ruikt zit er vaak een luchtje aan vinden een hoop mensen :eusa-liar:

Ik zie het bij mijn kinderen op school. Ze leren dat ze overal een mening over moeten hebben maar men vergeet dat je kennis nodig hebt om een mening te kunnen vormen.
hey bok . mooi geformuleerd .maar de kinderen nemen de raad dan nog wel aan . :D

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: restauratie slinger

Bericht door maartenkleijne » zo 22 mar 2015, 21:32

Off topic: wij leren de kinderen als ze genoeg kennis hebben hebben ze geen meningen nodig :)
gr,
m

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: restauratie slinger

Bericht door Hans van der Post. » zo 22 mar 2015, 22:34

maartenkleijne schreef:Off topic: wij leren de kinderen als ze genoeg kennis hebben hebben ze geen meningen nodig :)
En zo is het maar net!! :be2:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten