Korte "golz" kast?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:
Korte "golz" kast?

Bericht door Samuel Murray » zo 29 mar 2015, 23:01

Hallo allemaal

Ik vond dit afbeelding van een bijenkast die door de eigenaar een "golz" kast worden genoemd (de afbeelding heet "combispaarkast" maar op de webpagina staat "golz"):

Afbeelding

Weet iemand wie de eigenaar van dit kast is en of er meer informatie over de kast beschikbaar is?

Bedankt
Samuel

peter-koi
Berichten:424
Lid geworden op:ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door peter-koi » ma 30 mar 2015, 20:05

Het is inderdaad de Golz kast maar verder kan ik er niets van vertellen geen ,ervaring

Groet Peter

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door Hans van der Post. » ma 30 mar 2015, 21:25

Samuel hoe kom het dat mijn foto op jou foto site staat? :?
Dit is mijn foto. Het is een zelfgemaakte "golzkast" combi-spaarkast
Er hoort ook tekst bij uit 2012 >klik.
Zie de volgende reactie hieronder.
!Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door Hans van der Post. » ma 30 mar 2015, 21:53

Hieronder de tekst met twee foto's die ik toen schreef naar aanleiding een topic van Hennie Oude Essink over de echte golzkast.
Tieme schreef: [.............] Maar als we het dan toch anders doen waarom niet spaarkasten die we met een soort eierkistsluiting naast elkaar aan elkaar kunnen vast klikken. Dan heb je een modulaire platte kast zodat je kleine volkjes niet in een moloch hoeft te huizen.
Best leuk om over na te denken....
16 aug 2012
Tieme je wordt op je wenken bediend! Twee spaarkast bakken naast elkaar. Als je twintig simplex broedramen gebruikt heb je weinig ruimte voor honing.
Sinds 1982 heb ik mijn kasten omgebouwd 6 cm onder de simplex broedbak en je hebt ruimte voor de DUHOKA ramen.
Dit is de hoogte van twee simplex honingbakken hier passen ramen in van 29 cm hoogte.

De broedruimte voor de "nieuwe" Golz kast is een broedbak waar de duhoka ramen inpassen.
Heb inmiddels zoveel ervaring de duhoka kast dat ik met een gerust "geweten" dit toepas op de nieuwe combi spaarkast.
De ene helft broedruimte (duhoka) en de andere kant is honing ruimte waarvan de 10 ramen de simplex broedraam maat hebben. De twee ruimtes zijn gescheiden met een moerrooster.
Dit rooster kan worden vervangen door een plaat waar een bijenuitlaat inzit wat blijft zitten tot na de winter.
Je hebt een mooi krachtig wintervolk op de DUHOKA ramen.

Op dit moment staan - hangen - de ramen in de nieuwe combi spaarkast. in koudbouw.
Een bijenvolk slaat zijn voorraad ook naast het broednest op is mijn gedachte.
2013 wordt een spannend bijenjaar!

De kast - op de foto - is door een plaatsgenoot en imker gemaakt.
Hij is in de gelegenheid om alles precies te laten zagen omdat zijn zoon een studenten baantje in een doe-het-zelf-zaak heeft.

Afbeelding kast
Afbeelding moerrooster
!Hans.

henkwim
Berichten:49
Lid geworden op:zo 25 okt 2009, 23:00
Imker sinds:2009
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast F1
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door henkwim » za 04 apr 2015, 17:46

Hans,

Als je in deze golzkast met tien ramen duhoka formaat imkert hoe geef je ze extra ruimte in zomer ? Ga je dan toch weer omhoog ?

Henkwim

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door Hans van der Post. » za 04 apr 2015, 21:07

De meeste duhoka kasten zijn tienraams met daarop meerder honingkamers.

Bij de korte "golz" kast is de honingruimte zijwaards. Achter het moerrooster hangen 10 simpex standaard broedramen. Als van die ramen de eerste 4 - gerekend vanaf het moerrooster - worden verzegeld schuif ik ze een paar plaatsen op en hang de dan nog lege ramen van de andere kant op de lege plek.
Het verbaasde mij dat het zo gemakkelijk gaat - het zijwaards op slaan van de honing.
Zijn alle simplex standaardramen verzegeld dan worden een aantal vervangen door lege.
De korte "golz" kast is wel zo gemaakt dat als het nodig is ook honingkamers op de broedruimte kan worden gezet.
Mijn volken hebben aan 11 duhoka ramen als broed ruimte voldoende heb normaal broedende carnica's

Het idee is om zoveel mogelijk standaard simplex materiaal te kunnen gebruiken.
Deze proef heb ik gedaan voor mijn toekomst als het aftillen van volle honingkamers wat bezwaarlijk gaat worden. :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 04 apr 2015, 23:28

Een imker die nadenkt over zijn toekomst. Zo zou het moeten zijn :) .
Die korte 'Golz' is nog niet zo gekke kast en je hebt inderdaad aansluiting bij de rest van de imkers. In principe is die kast compleet als je het mij vraagt. De 10 ramen in het zijwaartse gedeelte kun je tussentijds wel even uitslingeren (zeker als je 67+ bent :wink: ).
Zelf ben ik alleen niet zo fan van grote ramen. Het duhoka raam vind ik te groot (ivm doorbuigen, gewicht, hanteerbaarheid). Een voordeel is wel dat je geen nieuwe kastonderdelen hoeft aan te schaffen. Bovendien kun je wel enige aanpassingen aan het raam doen zo dat het wel hanteerbaar wordt. Je hebt wel een holle? ruimte onder dat zijwaartse gedeelte. Toch beetje jammer van die holle ruimte?

gr.
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door Hans van der Post. » zo 05 apr 2015, 00:13

JP Je schrijft: Zelf ben ik alleen niet zo fan van grote ramen. Het duhoka raam vind ik te groot (ivm doorbuigen, gewicht, hanteerbaarheid).
Heb je ervaring met DUHOKA ramen? doorbuigen? hanteerbaarheid?
!Hans.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door FerryB » zo 05 apr 2015, 00:17

Hans,

ik denk dat JP Combi ramen bedoelt en die twee door elkaar haalt.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 05 apr 2015, 09:19

Ja idd. Ik haal twee dingen door elkaar :shock: . Meende dat dat combi was (waar ik absoluut geen fan van ben!).
Duhoka zal kleiner zijn en ook steviger en daardoor beter. De holle ruimte onder de zijwaartse honingruimte zal er nog wel zijn, maar kleiner.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten