Mijn manier van inwinteren.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mijn manier van inwinteren.

Bericht door FrancA » vr 14 aug 2015, 09:23

Idd, minder werk, die gedachte komt ook bij mij op.
Waarom dat geklieder met suikerwater als het net zo goed met suikerdeeg kan.
Suikerwater moet ook nog eens door bijen ingedikt worden..

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Mijn manier van inwinteren.

Bericht door Dirk C » vr 14 aug 2015, 10:47

Ah ja,

Pak suikerdeeg is duurder en imkers zijn gieri.... euhh zuinig zal ik het noemen.
Geen ganse pakken meer omdat dat moeilijker bijsturen is ivm hoeveelheden. Als ze dan toch niet ver van huis staan.
Twee jaar geleden bijna niet moeten bijvoederen. Als dat pak er dan op ligt proberen ze dat toch weg te werken.
Resultaat - geen ruimte meer voor het broednest.

Daarom beetje per beetje. Bij kleine pakjes hoef ik ook geen lege romp op te zetten. Ligt gewoon onder mijn deksel.

Groeten,
Dirk

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mijn manier van inwinteren.

Bericht door FrancA » vr 14 aug 2015, 11:10

:lol:

Klinkt goed.
Ik houd het in gedachten als ik de volgende keer ga bijvoeren.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mijn manier van inwinteren.

Bericht door Ewout » vr 14 aug 2015, 11:30

Helder Dirk Ik ga het volgend jaar ook zo proberen bij een aantal volken: half pak (7.5kg ) erop en na een week of twee eens kijken hoe het er voor staat.

Wat betreft gierigheid, je moet natuurlijk niet alleen de suiker rekenen, maar ook benzine van telkens naar je stand rijden.
Een pak suikerdeeg van 15kg kost €16,05, vochtgehalte is minder dan 5% maar laten we voor het gemak 14kg suiker aanhouden.
Een emmer invertsuikerstroop van 14kg kost €14,10, vochtgehalte is 27% = 10kg suiker

Dus: [td][/td][td]Prijs per kg[/td][td]Kosten 10 volken (14kg)[/td][td]Verschil tov kristalsuiker[/td][td][b]Suikerdeeg[/b][/td][td]€1,15[/td][td]€160,50[/td][td]+€69,50[/td][td][b]Invertsuikersiroop[/b][/td][td]€1,41[/td][td]€197,40[/td][td]+€106,40[/td][td][b]Kristalsuiker[/b][/td][td]€0,65[/td][td]€91,00[/td][td]-[/td]
Prijzen kunnen natuurlijk verschillen, ik heb prijzen van Holtermann aangehouden (12+). Als je gezamenlijk inkoopt kunnen die prijs van zowel de siroop als de suikerdeeg nog een stuk omlaag. Waarbij kristalsuiker wel veel meer werk met zich meebrengt (hoort misschien ook wel een beetje bij de hobby als je dat leuk vind).

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mijn manier van inwinteren.

Bericht door FrancA » vr 14 aug 2015, 12:56

Vergeet de bereidingstijd niet! ;)
Een aantal bijenhouders hebben het op dit forum over hun bijenvolken zo rendabel (economisch mogelijk) houden.
Dan zouden die daar consequent in kunnen zijn en suikerdeeg kunnen gebruiken voor inwinteren: plak suikerdeeg onder het deksel en wegwezen..
Minder reiskosten als genoemd en minder tijdsinvestering!
Want: TIJD IS GELD! (voor sommigen..) :)
Bijen weten gelukkig nog wat hangen en luieren (en lummelen) is :be9:

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Mijn manier van inwinteren.

Bericht door JackC » vr 14 aug 2015, 13:06

Ik begrijp je reactie niet helemaal FrancA; mij zijn die economische imkers hier nooit opgevallen; bovendien zijn ze dan ook dure tijd aan het verspillen op dit forum, moeten ze dan ook mee ophouden want weggegooid geld. Wel heb ik zelf ooit geopperd dat als je de uren besteed aan de bijen zou tellen de honing onbetaalbaar zou worden, maar dat is een andere discussie. Bovendien vind ik nog steeds het mooiste deel van de hobby: rustig kijken naar de kasten terwijl de bijen meestal niet liggen te lummelen.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mijn manier van inwinteren.

Bericht door FrancA » vr 14 aug 2015, 13:16

JackC schreef:Ik begrijp je reactie niet helemaal FrancA; mij zijn die economische imkers hier nooit opgevallen;
Overheen gelezen? :)
JackC schreef:bovendien zijn ze dan ook dure tijd aan het verspillen op dit forum, moeten ze dan ook mee ophouden want weggegooid geld.
Misschien lezen ze hier wel nuttige tips om nog economischer bijen te houden?
JackC schreef:Wel heb ik zelf ooit geopperd dat als je de uren besteed aan de bijen zou tellen de honing onbetaalbaar zou worden, maar dat is een andere discussie.
Idd.
JackC schreef:Bovendien vind ik nog steeds het mooiste deel van de hobby: rustig kijken naar de kasten terwijl de bijen meestal niet liggen te lummelen.
Mijn idee!
De ploeg bijen die actief is doet vaak goed haar best :be5: :be5: :be5:

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Mijn manier van inwinteren.

Bericht door Samuel Murray » vr 14 aug 2015, 14:25

FrancA schreef:Waarom dat geklieder met suikerwater als het net zo goed met suikerdeeg kan.
Kant en klare suikerdeeg kost twee maal zoveel als suiker (suikerdeeg poeder kost 10% minder dan kant en klare suikerdeeg). Ik vraag me of je ook kan inwinteren met sugar cake (dus, gemaakt van sucrose, niet invert suiker).

==

Sugar cake: 1 kg suiker + 100 ml water, mix de ingrediënten, stamp in vorm(pjes) of boterhamzakjes, laat droog word (ca. 5-7 dagen)

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mijn manier van inwinteren.

Bericht door FrancA » vr 14 aug 2015, 15:44

Samuel Murray schreef:
FrancA schreef:Waarom dat geklieder met suikerwater als het net zo goed met suikerdeeg kan.
Kant en klare suikerdeeg kost twee maal zoveel als suiker (suikerdeeg poeder kost 10% minder dan kant en klare suikerdeeg). Ik vraag me of je ook kan inwinteren met sugar cake (dus, gemaakt van sucrose, niet invert suiker).

==

Sugar cake: 1 kg suiker + 100 ml water, mix de ingrediënten, stamp in vorm(pjes) of boterhamzakjes, laat droog word (ca. 5-7 dagen)
Ja, waarom niet zelf suikerdeeg, sugar cake's of zelfs borstplaat maken! :)
Wat overblijft is dan mooi te gebruiken voor de Sint- en kerstdagen..
Wij hebben hier een wat sterkere deegmixer. dus dat moet kunnen.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Mijn manier van inwinteren.

Bericht door Samuel Murray » vr 14 aug 2015, 22:01

FrancA schreef:Ja, waarom niet zelf suikerdeeg, sugar cake's of zelfs borstplaat maken! :)
Het kan. De Amerikanen gebruiken borstplaat als midwinter voer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten