Mijn manier van inwinteren.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Mijn manier van inwinteren.

Bericht door Alex Mönch » di 11 aug 2015, 22:06

Omdat er elk jaar weer berichten opduiken met problemen in het voorjaar met zwakke volken,ga ik maar eens uitgebreid uitleggen hoe ik het doe.

Na de linde dracht en het afnemen van de honing,ga ik hier meteen mee beginnen.(er zullen wel wat mensen zijn die latere drachten hebben,maar de meesten van ons hebben deze niet)


Varoa bestrijding.
Ik gebruik hiervoor Beevital Hiveclean.
Een perfect middel om de volken voldoende varoa vrij te maken.
3 behandelingen op elke 7de dag(wel voldoende gebruiken)

De volken die teveel ruimte hebben op de ramen,krap zetten.Dus volken die nauwelijks 10 ramen bezetten,op 8 ramen en 2 sluitblokken zetten.
Compact inwinteren heeft als voordeel:de winter voorraad op minder ramen,geen beschimmelde kantramen en de bijen hebben minder moeite om de boel op temperatuur te houden,hetgeen weer beter is tijdens de voorjaars ontwikkeling.

Vroeg beginnen met kleine hoeveelheden voeren,om de koninginnen volop aan de leg te houden.Suikerwater in de verhouding 1:1 is hiervoor het beste.
Niet meer dan een pond suiker per dag/opgelost in water.
De reden hiervan is een langzame opbouw van de voorraad op een natuurlijke manier,waardoor het broednest langzaam terug gedrongen wordt.
Zou je ineens een grote hoeveelheid geven,laat in het seizoen,dan is dit niet aan te bevelen.
wanner er b.v. in het midden van het broednest net 2 ramen zijn uitgelopen,gooien ze deze meteen helemaal vol met suikerwater,en krijg je een gespleten broednest en de koningin kan geen enkel eitje meer leggen totdat er weer wat broed is uitgelopen.

Na een week kijken of er opbouw van de voorraad is,of dat alles gebruikt wordt voor broed.
Wanner er nauwelijks opbouw van voorraad is een paar keer een kilo suiker oplossen in een liter water(maar niet meer.)
Dan weer rustig aan voeren.
Zolang er opbouw van de winter voorraad is en er ook nog eens volop broed is,gaat alles perfect.
Je zult massa s jonge winterbijen krijgen die opgroeien in een periode met voldoende stuifmeel.
Dit zijn langlevende bijen,waarvan de laatsten dood gaan begin mei.
Het is een fabeltje dat bijen die in augustus geboren worden de lente niet halen.
Zou dit wel het geval zijn,dan zou er in mijn volken maar weinig over zijn in de lente(dit als alleen de bijen die geboren worden in september en een deel in oktober het overleven)
Niets is minder waar.
Bij mij komen de volken net zo sterk de winter uit,als dat ze erin gegaan zijn en zo gauw de nectar binnen komt,hoef ik alleen maar een rooster te leggen en bakken te stapelen voor de honing :D
De eerste week van september ben ik klaar met voeren voor de winter en de hoeveelheid ruimte voor de koningin is dan in verhouding nog maar gering om eitjes te leggen.
Dat dit een goede manier is om zeer sterke volken te hebben,die zo gauw als er nectar te halen valt,dit ook massaal doen,heeft de tijd wel bewezen.
Elk jaar heb ik veel honing :D

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mijn manier van inwinteren.

Bericht door FrancA » wo 12 aug 2015, 07:24

Wat doe je met de bijgevoerde suiker die jouw bijenvolken in de winterperiode niet opgemaakt hebben?

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mijn manier van inwinteren.

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 12 aug 2015, 09:11

Ik heb geleerd dat je 3:2 suiker:water moest geven om in te winteren, maar wat hje zegt klinkt wel logisch.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Mijn manier van inwinteren.

Bericht door imker Marinus » wo 12 aug 2015, 14:32

Ha Alex,

Fijn dat je jouw methode met ons deelt. Ik heb wel een paar vragen, hoop dat je er tijd voor hebt om je methode nog wat nader toe te lichten
Alex Mönch schreef:
3 behandelingen op elke 7de dag (wel voldoende gebruiken)
Handig middel, dat hive clean, maar ik zit altijd te hanessen met de hoeveelheid. Je geeft aan "wel voldoende gebruiken". Maar hoe bepaal je dat? Ik heb het idee dat ik de hoeveelheid die ik geef niet zo goed in de hand heb. Hoe doe jij dat?
Alex Mönch schreef:
Vroeg beginnen met kleine hoeveelheden voeren,om de koninginnen volop aan de leg te houden.Suikerwater in de verhouding 1:1 is hiervoor het beste.
Niet meer dan een pond suiker per dag/opgelost in water. De reden hiervan is een langzame opbouw van de voorraad op een natuurlijke manier,waardoor het broednest langzaam terug gedrongen wordt.
Zou je ineens een grote hoeveelheid geven,laat in het seizoen,dan is dit niet aan te bevelen.
wanner er b.v. in het midden van het broednest net 2 ramen zijn uitgelopen,gooien ze deze meteen helemaal vol met suikerwater,en krijg je een gespleten broednest en de koningin kan geen enkel eitje meer leggen totdat er weer wat broed is uitgelopen.
Klinkt heel verstandig. Op dit moment doet het mierenzuur haar werk (volgend jaar zal ik het proberen met hive clean. Ik moet nog beginnen met voeren, ivm vakantie, ik start wanneer het mierenzuur op is. Toch kleine hoeveelheden gebruiken? Ga je dan iedere dag naar de kasten toe om ze een pondje te geven? Dat is voor mij niet te doen, ik heb 3 plekken, helaas niet bij mij in de tuin. Heb je wat dat betreft nog een tip? Hoe ze een pondje per dag te geven zonder elke dag naar de kasten te hoeven? Ik gebruik wel van die grote hak potten, paar gaatjes in het deksel, omgekeerd op dekplank met gat, honingkamer op dekplank en klaar. Maar dan kom ik niet aan een pond suiker per dag. Misschien meerdere potten op de dekplank?
Alex Mönch schreef:
Na een week kijken of er opbouw van de voorraad is,of dat alles gebruikt wordt voor broed.
Wanner er nauwelijks opbouw van voorraad is een paar keer een kilo suiker oplossen in een liter water(maar niet meer.)
Hoe geef je deze suiker aan de bijen? En hoe frequent? Nu voldoen de Hak potten zeker niet. Gebruik je gewoon van die gele bakken?

Nogmaals dank, ik hoop dat het ook praktisch toe te passen is wanneer je niet vlakbij de dames woont.

Vriendelijke groet,

Marinus

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Mijn manier van inwinteren.

Bericht door Tieme » wo 12 aug 2015, 15:04

Het is inderdaad interessant om te zien hoe anderen het doen.
Bij een volk op twee bakken (zoals ik ze heb) is het risico van het vollopen van het broed nest volgens mij niet zo heel groot als je grote hoeveelheden voer in 1 keer geeft. Ik geeft ze een halve of eenderde emmer per keer. Ik zie wel dat een leeg raam in het midden dan even vol komt te zitten, maar na een tijdje is dat allemaal weer verhuisd. Het is met voer net als met honing. Uiteindelijk komt het in een krans boven het broednest te zitten. Onderzoeken hebben aangetoond dat kleine hoeveelheden voeren om de volken "aan de gang te houden qua broed" niet werkt (Pia Aumeier heeft hierover veel geschreven).

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn manier van inwinteren.

Bericht door A.A. Staals » wo 12 aug 2015, 17:11

Met kleine hoeveelheden voeren om een broednest op te bouwen werkt. Als je in een keer heel veel geeft verzuip je het broednest eitjes en heel kleine larven raak je kwijt.

ad staals

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mijn manier van inwinteren.

Bericht door Alex Mönch » wo 12 aug 2015, 19:06

Als het ramen vol verzegelde suiker zijn,ruil ik ze om voor ramen met kunstraat als de nectar begint binnen te komen.
Wanneer het niet overdreven veel is,zoals afgelopen voorjaar bij mijn spaarkast,dan laat ik het er gewoon in als reserve voorraad in het broednest.

De hoeveelheid Hiveclean kun je niet overdoseren,ik spuit dus een dun straaltje per straat met bijen en houdt geen bepaalde hoeveelheid aan.
https://www.youtube.com/watch?v=6s_hBdHHisI

Het voeren doe ik meestal elke dag,maar soms sla ik een dagje over.Ik gebruik de laatste jaren die gele voerbakjes.
Ze staan allemaal bij mij in mijn tuin,dus geen enkel probleem om avonds ff te voeren.
Niet voeren als er totaal geen dracht is,zorgt ervoor dat de koninginnen niet volop doorleggen.
Door suikerwater 1:1 te voeren prikkel je de voedersap klieren,en worden de koninginnen optimaal gevoerd,om volop door te leggen.
Hoge suiker concentraties,hebben maar 1 doel,nl.even snel de wintervoorraad erin gooien en verder nergens aan denken!
Grote hoeveelheden zijn echt uit den boze....we weten allemaal wat er kan gebeuren tijdens een zware dracht(verzopen broednesten)Met een volledige stilstand van het eier leggen van de koningin tot gevolg...tijdens het inwinteren heb je dan ook nog eens een onnatuurlijke opbouw van de voorraden.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Mijn manier van inwinteren.

Bericht door imker Marinus » wo 12 aug 2015, 23:22

Alex Mönch schreef: Het voeren doe ik meestal elke dag,maar soms sla ik een dagje over.Ik gebruik de laatste jaren die gele voerbakjes.
Ze staan allemaal bij mij in mijn tuin,dus geen enkel probleem om avonds ff te voeren.
Wat betreft het voeren ben ik wel overtuigd. Maar heb je misschien een tip voor wanneer je weinig naar je bijen toekan? Ik moet het van de weekenden hebben, doordeweeks misschien nog eenmaal. Is er een truukje?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Mijn manier van inwinteren.

Bericht door Tieme » do 13 aug 2015, 09:18

Als je niet vaak naar de bijen toekan moet je er voor zorgen dat er niet veel bijen bij het voer kunnen (emmer met maar een paar gaatjes in het deksel) of voeren met deeg. Dat wordt ook niet zo snel opgenomen.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn manier van inwinteren.

Bericht door semar » do 13 aug 2015, 15:14

Santtu Pikkarainen schreef:Ik heb geleerd dat je 3:2 suiker:water moest geven om in te winteren, maar wat hje zegt klinkt wel logisch.

da's bij later inwinteren sept (okt).

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten