Delen van interessante nieuwe methoden.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door bee-tree » di 13 dec 2016, 10:23

ErikS schreef:@Bee tree, wat is nu precies je plan en doel? mvg Erik.
Hemeltje Erik, gun je mij geen rust ? Ik maak me al vanaf vijf uur vanmorgen nuttig
met denk- en doewerk als 76-jarige tot "heil en zegen van volk en vaderland".
Ik kom niet aan gymnastiek toe, zoals minstens een half uur intensief spiersport verrichten
op advies van de dokters.
Aan het advies om elke dag ook hersengymnastiek te doen, verzaak ik niet.

Aan jouw wens om mijn methode tot het desoriënteren van varroalarven en imago's
PRECIES uit te leggen, zal ik te zijner tijd graag voldoen.
Nu moet ik, onverstandig genoeg volgens m'n dokter en dochter,
eerst 'n vers persbericht melden in het topic "Van de ratten gebeten" Zjef :b10:

P.S. Erik, doe jij ondertussen hersengymnastiek en bedenk hoe ik te werk zal gaan.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » di 13 dec 2016, 10:55

Ik vreesde even dat je zelf op de genoemde draaiende stoel had plaatsgenomen als proefpersoon en enigszins tureluurs aan je reactie was begonnen ;-) Kan me niet echt iets voorstellen bij je reactie omdat alle aanpak met roteren in het verticale vlak plaatsvind en je hebt het over bureaustoelen. Zie graag je verdere, uitgewerkte reactie tegemoet op een gelegen moment. Mvg Erik.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door bee-tree » di 13 dec 2016, 11:38

Erik, ik doe je 'n plezier. Hier toch maar alvast 'n tipje van de sluier omhoog.
Ik ga niet herhalen wat anderen gedaan hebben.
Ik zoek uit wat bij verschillende draaisnelheden in het andere vlak het effect is. Zjef :b10:

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door marc » zo 11 nov 2018, 21:59

ErikS schreef:Aan allen,

Graag wil ik wijzen op de uitleg van Dirk in de post http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 0&start=10 , interessant om te lezen.

In een eerder bericht is ook verwezen naar een "verwante" methode: http://www.konvib.be/artikels-artikels/ ... thode.html
een samenvatting is in: http://www.bieenkorf.be/Technisch%20bla ... ethode.pdf een variant in http://www.bieenkorf.be/Technisch%20bla ... ethode.pdf

De methoden lijken oppervlakkig op elkaar maar hebben belangrijke verschillen waar ongetwijfeld lang over is gedacht.

Zijn er andere methoden bedacht waarin met broedafname en broedschuren wordt gewerkt om de varroa mijt te bestrijden?

grtz

erik.
Terug tijd om weer even naar een oude vertrouwde stek te komen kijken.

En kwam op dit onderwerp uit (al van 2015 ondertussen), onze Combi methode die we volledig hebben opgezet en uitgewerkt.
In 2015 was de goede werking al helemaal duidelijk, toen al 3 jaar in test. De grote lijnen bleven steeds dezelfde maar er werd gestreefd naar het optimale door ook kleine aanpassingen uit te testen. Zo werd op al die jaren de aanvangsdatum uitgetest in juni - juli en zelfs augustus.
Dit met het oog op de honingopbrengst en de graad van herbesmetting in het najaar. Verder werd aan de zijde van de broedschuur getest op volledige biologische behandeling (zie technisch blad), de bioxal methode (niet biotechnisch maar met oxaalzuur) en volledig verwijderen (invriezen) van het broed (geen broedschuur).
De methode wordt hier ondertussen al jaren standaard op alle volken toegepast (70). Dus zonder verdere behandeling, ook niet in winter. Na de werkwijze kan men samen met de bijen de winterrust in. Bijensterfte is er niet. Een aanvaardbare varroadruk waarop de volken overwinteren wordt getolereerd. De volken winteren telkens zeer sterk uit. Geen nadelen ondervonden.
Ondertussen doen her en der al groepjes imkers hetzelfde, eerst begeleid later volledig zelfstandig. Met hetzelfde succes.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » vr 16 nov 2018, 10:20

Cool, bedankt voor de reactie.

Ook dit jaar toegepast en goed resultaat.
grtz

erik.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Tieme » ma 19 nov 2018, 08:21

Het ziet er uit als een zeer volledige werkwijze die goed resultaat op moet leveren. De keer dat ik met broedschuren heb gewerkt was het resultaat zeer goed. Maar ik vind het wel vrij veel werk.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door marc » za 24 nov 2018, 15:25

Is het niet Tieme.
De beschreven methode op het technisch blad gaat ervan uit dat je een broedschuur opbouwt die je ook volledig biotechnisch behandelt (2x vangramen die je laat produceren in de 3 raams arresrruimte van 1 van de 3 vliegers). Voor 2 van de 3 productievolken (vliegers) is de klus dus na 2 weken geklaard. Voor de 3e vlieger en het broedschuurvolk na 3 en 4 weken.
Vergeet niet dat de rest van het seizoen verder niets dient te gebeuren. Veel imkers behandelen in nazomer en winter nog minstens 2 keer. Kruipt ook tijd in.
Maar het voornaamste is die zorgeloosheid na een druk seizoen en de bijen die een rustige winterzit hebben zonder verdere storing. Denk ook aan de chemie die we anders in onze kasten pompen.

Wie de 2 bijkomende weken (2x 5 min per kast) voor de biotechnische behandeling van de broedschuur te veel werk vindt, kan na uitlopen broed daar gewoon met oxaal behandelen (dus niet biotechnisch, wat eigenlijk niet het uitgangsidee was).

Bovendien heeft niet iedereen veel jonge bijen nodig voor de koninginnenkweek (bijen van de broedschuur).
Wie dat niet interesseert gooit het broed gewoon weg (diepvriezen en uitsnijden of smelten), dan is voor alle kasten het werk op 2 weken geklaard.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten