Delen van interessante nieuwe methoden.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Samuel Murray » ma 14 dec 2015, 10:38

ErikS schreef:hello, heb je dat onderzoek of een verwijzing?
Helaas alleen een verwijsing:

Aumeier P., Kirchner W.H., Liebig G., 2006. Topsy-turvy brood combs – Impact on population dynamics of honey bees (Apis mellifera L.) and Varroa destructor. In: EurBee, Proceedings of the Second European Conference of Pidology 2006, p. 46.

En een abstract vanaf http://www.eurbee.org/topics.html:

TOPSY-TURVY BROOD COMBS -- IMPACT ON POPULATION DYNAMICS OF HONEY BEES (APIS MELLIFERA L.) AND VARROA DESTRUCTOR
* P. Aumeier, Ruhr-University of Bochum, Faculty of Biology, Germany, Pia.Aumeier©rub.de
* WH. Kirchner, G. Liebig, University of Hohenheim, Bee research institute, Germany

Since 2003 the Kónya rotating-broodframe beehive (http://www.anivet.hu) is advertised as a method of augmenting the honey yield, preventing bee colonies from swarming and of Varroa destructor control.

In a triennial study we investigated the effect of unnatural movements of brood combs by
1) weekly rotating all brood combs of 6 colonies during the swarm season,
2) daily manipulating brood combs out of 8 colonies on three different ways:
- control = comb never touched,
- rotated = comb rotated 180dm
- vertically, shaken = comb hit on the ground three times with 40-50g,
3) using the replica of a rotating-broodframe beehive for one season.

Weekly rotation of brood combs neither influenced the population dynamics of honey bees or Varroa-mites nor altered the honey yield. However, in contrast to control colonies most test colonies could be prevented from swarming as weekly rotating causes elimination of swarm cells. Daily rotating or shaking of brood cells did neither affect fertility (93-100%) nor fecundity (2.6-3.0) of reproductive mites or mortality of mite offspring in the brood cells. Independently of the type of manipulation[,] both types of mates were only present in 11-43% of single-infested cells shortly before hatching of the young bee. The mites’ orientation in the brood cell solely seems to be impeded in terms of the position of the fecal accumulation, which was randomly distributed only in rotated cells. A colony kept in the rotating-broodframe beehive died from extremely high Varroa-infestation after one season. Thus, we can not confirm any effect of unnatural movements of brood combs on developing bees or reproductive Varroa-mites, respectively.


Dus, het was maar een kleine onderzoek op één plaats in 2003-2006 met minder dan 20 volken. De abstract gebruikt een heel raar type Engels en ik heb moeite met begrijpen van bepaalde zinnen erin.
Laatst gewijzigd door Samuel Murray op ma 14 dec 2015, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Erick » ma 14 dec 2015, 10:52

Samuel Murray schreef:
ErikS schreef:Enkele jaren geleden waren meerdere partijen bezig met kasten met roterende broedkamerramen.
Aumeier deed een onderzoek van 3 jaar, en vond dat het geen effect op varroa had, maar wel iets deed voor zwermen.
Samuel Murray schreef:
ErikS schreef:hello, heb je dat onderzoek of een verwijzing?
Helaas alleen een verwijsing:.............
Aumeier heeft dat ook verteld, laatst bij de studiedag in Maastricht, dat het de Varoa geen bal uitmaakt hoe er gedraaid, of andere methoden gebruikt worden.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 14 dec 2015, 11:06

Het is idd niet het beste Engels, maar deze luchtballon is dus doorprikt.

gr.
JP

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » ma 14 dec 2015, 19:55

Samuel Murray schreef:
ErikS schreef:hello, heb je dat onderzoek of een verwijzing?
Helaas alleen een verwijsing:

Aumeier P., Kirchner W.H., Liebig G., 2006. Topsy-turvy brood combs – Impact on population dynamics of honey bees (Apis mellifera L.) and Varroa destructor. In: EurBee, Proceedings of the Second European Conference of Pidology 2006, p. 46.

En een abstract vanaf http://www.eurbee.org/topics.html:

TOPSY-TURVY BROOD COMBS -- IMPACT ON POPULATION DYNAMICS OF HONEY BEES (APIS MELLIFERA L.) AND VARROA DESTRUCTOR
* P. Aumeier, Ruhr-University of Bochum, Faculty of Biology, Germany, Pia.Aumeier©rub.de
* WH. Kirchner, G. Liebig, University of Hohenheim, Bee research institute, Germany

Since 2003 the Kónya rotating-broodframe beehive (http://www.anivet.hu) is advertised as a method of augmenting the honey yield, preventing bee colonies from swarming and of Varroa destructor control.

In a triennial study we investigated the effect of unnatural movements of brood combs by
1) weekly rotating all brood combs of 6 colonies during the swarm season,
2) daily manipulating brood combs out of 8 colonies on three different ways:
- control = comb never touched,
- rotated = comb rotated 180dm
- vertically, shaken = comb hit on the ground three times with 40-50g,
3) using the replica of a rotating-broodframe beehive for one season.

Weekly rotation of brood combs neither influenced the population dynamics of honey bees or Varroa-mites nor altered the honey yield. However, in contrast to control colonies most test colonies could be prevented from swarming as weekly rotating causes elimination of swarm cells. Daily rotating or shaking of brood cells did neither affect fertility (93-100%) nor fecundity (2.6-3.0) of reproductive mites or mortality of mite offspring in the brood cells. Independently of the type of manipulation[,] both types of mates were only present in 11-43% of single-infested cells shortly before hatching of the young bee. The mites’ orientation in the brood cell solely seems to be impeded in terms of the position of the fecal accumulation, which was randomly distributed only in rotated cells. A colony kept in the rotating-broodframe beehive died from extremely high Varroa-infestation after one season. Thus, we can not confirm any effect of unnatural movements of brood combs on developing bees or reproductive Varroa-mites, respectively.


Dus, het was maar een kleine onderzoek op één plaats in 2003-2006 met minder dan 20 volken. De abstract gebruikt een heel raar type Engels en ik heb moeite met begrijpen van bepaalde zinnen erin.
cool bedankt. Strekking lijkt me duidelijk hoewel in tegenspraak met de ervaringen hier in het land... ik zal checken met de testers van toen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 14 dec 2015, 20:45

Hoe kan het dat Aumeier tot andere resultaten komt dan de uitvinder van de roterende kasten? Kan het ook niet zijn dat de frequentie van draaien toch verschilt bij Aumeier en de uitvinder of anderen?

Ik hoop dat Bertus nog reageert.

Gr.
JP

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Samuel Murray » ma 14 dec 2015, 23:23

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Hoe kan het dat Aumeier tot andere resultaten komt dan de uitvinder van de roterende kasten?
Ja, ik heb geen idee of de Hongaar uberhaupt een onderzoek heeft gedaan. Voor zover ik kan zien zijn er vier methoden bekend:

* Sjouke Formsma's kast, draait voortdurend, spoed 1 graad per minuut
* Bertus Wieringa's kast, draait 2 x per dag 180 graden, spoed ongv 30 graden per minuut
* Hongaarse Konya kast, draait voortdurend, spoed 0.125 graden per minuut
* Aumeier's kast, draait broedbak ondersteboven (dus 180 graden) 1 x per week in een enkele handeling

Theoretisch gesproken maakt Aumeier's methode voor mijn het meeste zin voor varroabestrijding (en je kunt het met een gewone kast met stevige spanband ook toepassen), hoewel je de kasten mischien voor zwermonderdrukking al om de 5 dagen zou moeten omkeren.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 14 dec 2015, 23:53

Dag Sammuel,

goed werk! Overzichtelijk.
Ja, ik heb geen idee of de Hongaar ueberhaupt een onderzoek heeft gedaan. Voor zover ik kan zien zijn er vier methoden bekend:
Ja ja hij heeft dat wel zeker. Ik heb dat ergens gelezen. Zie ook het overzicht van <>.

Formsma ken ik toevallig. Bertus ook. Anders zal ik ze eens bellen.

Over dat draaien gesproken. Dat is mss wel belangrijker dan gedacht? Ik heb het idee dat in het onderzoek van Aumeier hier niet goed naar gekeken is? Ze heeft wel twee frequenties gedaan: 'een week en dag frequentie), maar het zou kunnen zijn dat dus het aantal keer draaien en de duur!!! van het draaien belangrijke factoren zijn. Misschien moet je per dag bijv. 4 keer heel langzaam draaien wil je de varroa echt hopeloos tureluur maken!
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 14 dec 2015, 23:54

Theoretisch gesproken maakt Aumeier's methode voor mijn het meeste zin voor varroabestrijding.
Waarom?

gr.
JP

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Samuel Murray » di 15 dec 2015, 00:39

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Theoretisch gesproken maakt Aumeier's methode voor mijn het meeste zin voor varroabestrijding.
Waarom?
Nee, ik sprak te snel... ik dacht dat het meer zin zou maken omdat de varroa anders vaker langs de verwonding in de larve zou komen, maar ik heb me bedacht. Ik vraag me nu af of de varroa echt zo veel in de war zou raken door het draaien dat ie niet weer zijn eetplaats terug zou kunne vinden -- de mijt is trouwens niet zo klein in vergelijking met de larve, en het zou best kunnen zijn dat de mijt gewoon op zoek kunnen gaan naar zijn eetplaats wanneer ie die niet kunt vinden.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » di 15 dec 2015, 09:18

Samuel Murray schreef:
Jelte Pieter Dijkstra schreef:Hoe kan het dat Aumeier tot andere resultaten komt dan de uitvinder van de roterende kasten?
Ja, ik heb geen idee of de Hongaar uberhaupt een onderzoek heeft gedaan. Voor zover ik kan zien zijn er vier methoden bekend:

* Sjouke Formsma's kast, draait voortdurend, spoed 1 graad per minuut
* Bertus Wieringa's kast, draait 2 x per dag 180 graden, spoed ongv 30 graden per minuut
* Hongaarse Konya kast, draait voortdurend, spoed 0.125 graden per minuut
* Aumeier's kast, draait broedbak ondersteboven (dus 180 graden) 1 x per week in een enkele handeling

Theoretisch gesproken maakt Aumeier's methode voor mijn het meeste zin voor varroabestrijding (en je kunt het met een gewone kast met stevige spanband ook toepassen), hoewel je de kasten mischien voor zwermonderdrukking al om de 5 dagen zou moeten omkeren.
cool, bedankt voor de info. wilde dit gisteren nakijken maar moest werken en tada! het staat er!

Uit het verhaal van Aumeier begreep ik dat ze een aantal technieken hebben gebruikt (en ik vertrouw het engels ook niet helemaal ;-)
1 wekelijks roteren van alle broedkamerramen.
2. b dagelijks iets met 180
2. c mep 3 x op de grond........ (40-50 g is nogal wat, dat zijn versnellingen tijdens een autocrash. Dat zou betekend theoretisch betekenen een halve meter optillen en laten vallen iets dat 1 cm inveert, bv gras. dan hou je geen raat over.
3. een replica van de rotating beehive.....

Imkerpedia geeft de volgende info: "het bevruchte varroa wijfje begeeft zich vlak voor het sluiten in een broedcel en verstopt zich onder de larve. Na het sluiten van de cel wordt ze actief, ze boort op een door de zwaartekracht aangeduide plek een gaat door de huid van de larve. Dit is de voedsel bron voor haar en haar nakomelingen. Op een andere vastgestelde plaats poept ze. Dit is het verzamelpunt voor haar en haar nakomelingen. Door de dagelijkse draaiing verliest ze de oriëntatie en er vindt geen vermeerdering plaats. " Kan me er iets bij voorstellen maar heb weinig info..... wie wel?
Er is door Sjouke en Bertus onafhankelijk gemeld geen varroa incluis de annecdote van een besmet volk dat varroa vrij was na maanden "draaien".

Dus tegenspraak in de conclusies op basis van verschillende testen. Dan gaan we als goed opgevoede critische nederlander terug naar de basis. Zal een mail aan Aumeier maken of ze kan toelichten en eventueel het rapport opsturen.

grtz

erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten