Delen van interessante nieuwe methoden.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » ma 30 nov 2015, 14:15

ErikS schreef:en reactie!

Lieber Herr Schroën


Ich stelle Ihnen eine Dokumantation zusammen, welche Sie in den nächsten Tagen erhalten werden. Mit herzlichen Grüssen: R.v.Schumacher


Von: Erik [mailto:schro679@onsbrabantnet.nl]
Gesendet: Mittwoch, 25. November 2015 17:48
An: r.v.schumacher@freesurf.ch
Betreff: 20/30 minutenmethode

Lieber Herr Schumacher,

Konnen sie mir bitte ein Rapport uber die methode schicken. Wir mochten gerne die Methode untersuchen aber haben bericht entfangen das die Methode teilwiese funktioniert.

Mit freunlichem GruB

Erik Schroën
Fur Imkerpedia in die Niederlande.
Ik heb van dhr Schumacher een omschrijving van de methode ontvangen zoals hij in een nieuw boek over moderne imkermethoden opgenomen gaat worden......... heb navraag gedaan en ook het door Samuel genoemde rapport van Liebig opgevraagd.
Voor de volledigheid, Liebig melde per mail: "no succes" dat is iets anders en zeker als een duitser het schrijft als: "mislukt". Ik denk dat een betere vertaling is: heeft niet gebracht wat we verwachten. Wordt vervolgd. ;-)

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » ma 30 nov 2015, 14:21

Dirk Blanken schreef:Erik ik heb alles eens doorgelezen.

Ik hou me toch maar aan sterke volken inwinteren ev. verenigen in het voorjaar.
De methode gaat er van uit dat de dracht niet mislukt en dat gebeurd regelmatig in ons kikkerlandje.

Als een sterk buckfast volk op het koolzaad staat en het weer is goed dan haalt het 3 broedkamers honing.
Dan staat het volk op 5 bakken en heb je een trap nodig om de honing eraf te halen.
Dan moet ik de bankjes waarop de volken per twee staan (werkplek in het midden)met lange latten meer stabiliteit geven tegen het omwaaien.

Meer honing hoeft van mij niet.

Zo eenvoudig mogelijk imkeren dat geeft tijdwinst.
Er gaan vanzelf al voldoende dingen mis en dan is het weer bijna altijd de grootste oorzaak.

Zorgen dat de volken zo schoon mogelijk zijn in het voorjaar, na de voorjaarsdracht mierenzuur en in de 1e helft van juli alle volken omzetten op schone raat en het broed naar broedschuren etc. etc..
De broedschuren moeten naar een aparte stand want die bulken van de mijten en je krijgt gegarandeerd herbesmetting als je ze op dezelfde stand laat staan.
Daar heb ik m'n handen al vol aan.
En als de volken gezond zijn komt de honing van zelf als het weer meezit.

Dirk
Beste Dirk,
Ik heb je reactie gelezen maar kan hem (nog) niet volledig plaatsen.
Je stelt eenvoudig imkeren geeft tijdwinst, en dat is wat de 20/30 methode wil bereiken. Minimale inspanning en goed resultaat.
Ik kan me voorstellen bij jouw bedrijfsvoering dat verenigen je op hoogtevrees gaat jagen met dergelijke hoge kasten. :D
Chemische bestrijding van varroa is genoemd in de methode. Ben je voorstander om met mierenzuur te behandelen na de voorjaarsdracht en daarna broedafname?

grtz

erik.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Dirk Blanken » ma 30 nov 2015, 17:03

Hallo Erik,

Er zijn al veel methoden beschreven en vooral Duitse imkers bedenken heel wat methodes die vooral technisch zijn en bijna nooit een besparing wat betreft tijd.
Ik heb veel Duitse boeken en weet zeker dat het geen tijd bespaard wat daar in beschreven staat.

En als ik het zo bekijk is dit er één van, die 20 á 30 minuten per volk komt gewoon bij op van wat je normaal moet doen.

Het enige wat zin heeft is veel raszuivere koninginnen telen en daar weer uit selecteren dan verhoog je onder andere de honingopbrengst.
En het is nog leuk werk ook en dat is deze methode zeker niet.
Maar die raszuivere koninginnen kan je ook kopen en er F1 koninginnen van telen.

Kijk naar broeder Adam die bestede z.n tijd aan koninginnenteelt en paste z'n kasten aan met één grote broedkamer.
Hij ging van de bijen uit en niet van een technische grotere opbrengstmethode die opbrengst kwam vanzelf.

Ik geef alleen mijn mening gevormd door het vele jaren elk jaar weer anders te doen en tot de slotsom te zijn gekomen dat een goed volk(koningin)geen methode nodig heeft.
Het geld voor meer materiaal wat je voor de methodes nodig hebt kan je beter besteden aan koninginnenteelt.

Methodes dwingen je om veel met bijen om te gaan en dat is goed dan leer je veel en je zal er zeker iets van over nemen.

Tegenwoordig is de methode om het hele jaar gezonde varroa arme volken te hebben samen met een goede koningin mijn devies.

Dirk
dertiende

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » wo 02 dec 2015, 09:42

Aan allen,

Graag wil ik wijzen op de uitleg van Dirk in de post http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 0&start=10 , interessant om te lezen.

In een eerder bericht is ook verwezen naar een "verwante" methode: http://www.konvib.be/artikels-artikels/ ... thode.html
een samenvatting is in: http://www.bieenkorf.be/Technisch%20bla ... ethode.pdf een variant in http://www.bieenkorf.be/Technisch%20bla ... ethode.pdf

De methoden lijken oppervlakkig op elkaar maar hebben belangrijke verschillen waar ongetwijfeld lang over is gedacht.

Zijn er andere methoden bedacht waarin met broedafname en broedschuren wordt gewerkt om de varroa mijt te bestrijden?

grtz

erik.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Kroese » wo 02 dec 2015, 22:31

ErikS schreef:
Zijn er andere methoden bedacht waarin met broedafname en broedschuren wordt gewerkt om de varroa mijt te bestrijden?

grtz

erik.
Ik weet niet of je dit hebt gelezen?

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =7&t=29937

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » do 03 dec 2015, 20:49

Kroese schreef:
ErikS schreef:
Zijn er andere methoden bedacht waarin met broedafname en broedschuren wordt gewerkt om de varroa mijt te bestrijden?

grtz

erik.
Ik weet niet of je dit hebt gelezen?

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =7&t=29937
neen die had ik gemist :oops:
bedankt voor het doorsturen, ik moet eerlijk zeggen dat ik het item 2x heb gelezen en morgen nog maar eens lees ;-) is interessant maar ook complex. vind het wel een leuke dat je een warmte box hebt voor de ramen. Ik moet komend seizoen bij 3 kasten honing afhalen die een uur later pas geslingerd kan worden, denk dat ik eens aan het knutselen ga. thanks. Erik.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » zo 13 dec 2015, 14:20

ErikS schreef:
ErikS schreef:en reactie!

Lieber Herr Schroën


Ich stelle Ihnen eine Dokumantation zusammen, welche Sie in den nächsten Tagen erhalten werden. Mit herzlichen Grüssen: R.v.Schumacher


Von: Erik [mailto:schro679@onsbrabantnet.nl]
Gesendet: Mittwoch, 25. November 2015 17:48
An: r.v.schumacher@freesurf.ch
Betreff: 20/30 minutenmethode

Lieber Herr Schumacher,

Konnen sie mir bitte ein Rapport uber die methode schicken. Wir mochten gerne die Methode untersuchen aber haben bericht entfangen das die Methode teilwiese funktioniert.

Mit freunlichem GruB

Erik Schroën
Fur Imkerpedia in die Niederlande.
Ik heb van dhr Schumacher een omschrijving van de methode ontvangen zoals hij in een nieuw boek over moderne imkermethoden opgenomen gaat worden......... heb navraag gedaan en ook het door Samuel genoemde rapport van Liebig opgevraagd.
Voor de volledigheid, Liebig melde per mail: "no succes" dat is iets anders en zeker als een duitser het schrijft als: "mislukt". Ik denk dat een betere vertaling is: heeft niet gebracht wat we verwachten. Wordt vervolgd. ;-)
Nog steeds geen verdere info van dhr Schumacher. Ik denk dat de methode een van de gangbare methoden is waarbij de imker zelf bepaald hoe hij de methode in zijn eigen situatie toepast.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » zo 13 dec 2015, 14:27

enkele jaren geleden waren meerdere partijen bezig met kasten met roterende broedkamerramen.

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... edraamkast
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... de#p146783
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... de#p182555

Leek een methode met voordelen, meer honing, geen doppen en geen varroa. Maar het is stil rond de roterende broedkamerramen.... Zijn er nog ontwikkelingen?

rtz

erik.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Samuel Murray » zo 13 dec 2015, 18:10

ErikS schreef:Enkele jaren geleden waren meerdere partijen bezig met kasten met roterende broedkamerramen.
Aumeier deed een onderzoek van 3 jaar, en vond dat het geen effect op varroa had, maar wel iets deed voor zwermen.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » ma 14 dec 2015, 10:17

hello, heb je dat onderzoek of een verwijzing? ik heb wel die conclusie gezien en ook een strofe als "zelfs met de ramen geschud en geen resultaat". Vind het wel frappant dat enkele mensen onafhankelijk van elkaar geen varroa constateren en dat het niet door onderzoek bevestigd wordt. Constatering fout of onderzoek fout is de eerste reactie maar strookt in elk geval niet met elkaar. grtz Erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten