raampjes maken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:
raampjes maken

Bericht door joselito » vr 20 nov 2015, 13:31

Ik ben begonnen met het maken van raampjes. Een methode om kromme raampjes te vermijden is het gebruik van houtlijm.
Als de ramen klaar zijn worden ze op elkaar gestapeld met een gewicht erop. Dit heb ik van een oude imker geleerd.
De volgende dag is de lijm droog.Op die manier heb je nooit nog gevleugelde ramen.
Bijlagen
002.JPG

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: raampjes maken

Bericht door Hans van der Post. » vr 20 nov 2015, 14:03

Begrijp ik er uit dat je de latten zelf zaagt?
Ik heb geen zaagapparatuur dus koop mijn ramen bij Bijenhuis of Werkbij.
Dit zijn voor mij te twee bedrijven die mooie gezaagde ramen leveren.
!Hans.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: raampjes maken

Bericht door FerryB » vr 20 nov 2015, 15:21

Ramen maken dat doe je toch niet meer zelf.
Je koopt kant en klare ramen bespannen en wel voor € 1.10
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: raampjes maken

Bericht door joselito » vr 20 nov 2015, 17:30

Ik zaag ze inderdaad zelf. De reden waarom ik ze zelf maak? De eerste reden is omdat ik dat graag doe :)
De tweede reden is de prijs, een raampje kost ongeveer 30 cent. Ik begin met ruwe planken.
Maar de voornaamste reden is dat de kwaliteit van zelfgemaakte raampjes niet te koop is.
Het begint al met het hout. Hiervoor neem is vuren, de raampjes in de handel zijn van den.
Dan neem is eerste keus hout waar er geen enkele kwast in het hout aanwezig is. Want hier gaan ze later krom trekken.
En verder schroef en lijm ik de raampjes. Op die manier zijn ze onverslijtbaar.
Bijlagen
009.JPG

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: raampjes maken

Bericht door Dirk Blanken » vr 20 nov 2015, 20:09

Iedereen doet het weer anders.
Ik zie dat je verticaal bedraad, wel veel draadjes misschien kan het dan zonder dat je veel braamraat tussen de ramen krijgt omdat ze toch meestal doorbuigen.
Ik heb het verticaal bedraden verlaten.
Maar als je wat meer volken hebt ga je echt je ramen kopen een hele kromme gooi je er dan gewoon uit.

De bedrading pas ik wel aan een broedraam krijgt een extra draadje onderin en de honingkamerraampjes krijgen totaal 6 draadjes erg veel maar zo komt het uit.

Maar als je er tijd voor vrij kan maken dan heb je gelijk en gaan de ramen een mensenleeftijd mee.

Dirk.
dertiende

johanwichink
Berichten:41
Lid geworden op:ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds:2009
Aantal volken:30
Bijenras(sen):carnica
Locatie:heeten
Contacteer:

Re: raampjes maken

Bericht door johanwichink » za 21 nov 2015, 10:32

Raampjes kun je heel goed zelf maken van planken van euro pallets deze hebben een dikte van 22 mm. zaag hier stroken van 10 mm breed met een fijn zaagblad en je hout is bijna net zo glad als kant en klare raampjes en is het iets ruwer dat vinden de bijen echt geen probleem.
Op die manier kost een raampje 4 schroeven, een paar druppels lijm en je draad voor bespanning je hebt dan wel raampjes met een veel steviger oor dan de gekochte waar door het infrezen van de toplat voor de bevestiging van de zijlatten een zwakke plek ontstaat.
Wat Joselito al aangaf je moet er wel plezier aan hebben maar als je een beetje aantallen maakt valt de tijd nog wel mee om ze te maken.

Groet, Johan

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: raampjes maken

Bericht door joselito » za 21 nov 2015, 16:40

Dirk Blanken schreef: Ik zie dat je verticaal bedraad, wel veel draadjes misschien kan het dan zonder dat je veel braamraat tussen de ramen krijgt omdat ze toch meestal doorbuigen.
ik heb het bedraden ook ooit horizontaal geprobeerd omdat de toplat dan zo mooi zuiver te maken is. Maar ik had het probleem van het doorzakken van de ramen. Vaak waren er ramen waar een knik in de wasraat zat. Misschien omdat ze zo breed zijn (41.5 cm binnenkant)
Dus nu bedraad ik terug verticaal maar verzink de draad 1 mm waardoor ik de was toch van de toplat kan steken zonder de draad te beschadigen.
ik weet niet wat je bedoelt me braamraat tussen de ramen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: raampjes maken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 21 nov 2015, 17:01

ik heb het bedraden ook ooit horizontaal geprobeerd omdat de toplat dan zo mooi zuiver te maken is. Maar ik had het probleem van het doorzakken van de ramen. Vaak waren er ramen waar een knik in de wasraat zat. Misschien omdat ze zo breed zijn (41.5 cm binnenkant)
Dus nu bedraad ik terug verticaal maar verzink de draad 1 mm waardoor ik de was toch van de toplat kan steken zonder de draad te beschadigen.
ik weet niet wat je bedoelt me braamraat tussen de ramen.
Het is echt onbegrijpelijk dat de Belgen verticaal bedraden. Horizontaal bedraden is veel beter voor het raam. Naarmate de ramen ouder worden trekken de onderste en bovenste lat krom (ook al zet je niet eens veel spanning op de ramen). Het verzinken van de draad is extra werk.
JP

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: raampjes maken

Bericht door joselito » za 21 nov 2015, 17:24

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Horizontaal bedraden is veel beter voor het raam. Naarmate de ramen ouder worden trekken de onderste en bovenste lat krom (ook al zet je niet eens veel spanning op de ramen). Het verzinken van de draad is extra werk.
Daar ben ik het mee eens maar zoals ik zei, vaak waren de raten doorgezakt. Als je daar je je daar niets van aantrekt is dat ok maar mij stond het niet aan.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: raampjes maken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 21 nov 2015, 17:29

Raten doorgezakt?? Hoe bedoel je dat??

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten