Balkonkast in riet

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Balkonkast in riet

Bericht door martin b » wo 23 dec 2015, 11:51

Hier is dan mijn model balkonkast,(kan natuurlijk ook gewoon in de bijenstal staan) weer gemaakt met riet vulling.
Raammaat is Golz, 25 raams, dus broed en honingramen op 1 laag. Maar is met de Golz moeilijk te reizen, met deze niet,
ondanks de lengte is hij nog goed te verplaatsen. Alleen zou ik dan hem een gewoone platte dak geven, als men regelmatig reis.
Dit dak is voor de sier, maar kost wel meer tijd en werk, maar het oog wil ook wat. Dat is ook met het vlechtband gedaan, gewoon wat uit geprobeerd.
Aan de binnenzijde van het dak zit nog 1 isoplaat en in de ronding heb ik de afval stukjes riet gedaan, voor meer isolatie, plus voor het gewicht, i.v.m. wind.
IMG_0685.JPG
IMG_0683.JPG
Alle eerst niets is geschilderd dat doe ik met nieuwe modelen nooit, omdat er altijd wat foutjes aan zitten, en nu is beter te zien hoe hij gemaakt is.
( De bloem die op de vliegplank in gebrand is, was omdat daar een noest zat, hart bloem, gebruik maken van de situatie )
De vliegplank is een halfrond model, niet alleen leuk maar bij een andere kast ook al toegepast, en vond dat de bijen daar goed op konden landen.

Bij deze nieuwe model heb ik een andere hoek oplossing toegepast, namelijk aul.hoeken, zowel buiten als binnen.
Dit is sterker, en maakt de kast minder lomp dan met hout, en een tikje lichter, alle beetjes helpen.
Dat houd wel in dat men de rieten hoeken 45 graden moet maken, is wat lastige.
(daar heb ik ook wat op bedacht voor de volgende kast, Hudoka, probeer ik met een 4 zijdige mal te werken, dus alle wanden in 1 keer vullen en vlechten, daar geef ik verdere info over als dat gelukt is)

De bodem is vast gezet met koffer sluitingen, proef, hij blijft nu goed op de plaats, en makkelijke met reizen, en toch snel los te maken.

p.s. zie net op de foto dat de vliegspleetlat er nog niet in zit, normaal model met 2 maten vliegopeningen, gemaakt.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Balkonkast in riet

Bericht door FrancA » wo 23 dec 2015, 12:12

Mooi gemaakt Martin :)

Een rond dak is misschien ook wel handig voor de afwatering ware het niet dat er zoveel spleetjes tussen het riet zitten?
Er gaat geen vocht doorheen?
Of heb je de binnenzijde van een niet-doorlatende laag voorzien?

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Balkonkast in riet

Bericht door mick » wo 23 dec 2015, 14:32

Mooi gemaakt!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balkonkast in riet

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 23 dec 2015, 15:23

Mooi gemaakt. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de binnenkant!
JP

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Balkonkast in riet

Bericht door martin b » wo 23 dec 2015, 17:49

Tussen het riet en het hout zit een laag grondzeil, hier te zien op de foto´s van een andere dak, berkelkast.
Dit gebruik ik ook voor een normaal dak goedkoop (had ik nog ) waterdicht en ziet er niet verkeert uit.
Kwa kleur vind ik het beter passen bij mijn rietkasten dan een aludak.
Gewoon er op geplakt, en bij de eerste daken nu 7 jaar geleden zit het nog als nieuw.
IMG_0696.JPG
IMG_0695.JPG
Je kunt ook bij b.v. kwantum een restcopon voor weinig kopen.
met een groet van martin

Drosinus
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 21:24
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Balkonkast in riet

Bericht door Drosinus » vr 25 dec 2015, 18:14

Hallo Martin
Weer een super mooi project
Hoe heb je het dak gemaakt eerst rechtop vlechten en dan over het frame heen leggen?
Zou je ook een foto van de bodem willen plaatsen?

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Balkonkast in riet

Bericht door martin b » za 26 dec 2015, 11:21

Hoi Drosinus,
IMG_0700.JPG
De rand van de kast, het zilver is de isoplaat, de rode deuvel (goed kijken in de rand), wat je ziet, hout het rotan vast, duitse deuvel die na 5 sec in het water gehouden te hebben en er in gemaakt zich zelf vast zet. De rotan Loop dan over het dak heen naar de andere kant, waar hij ook weer zo vast is gezet. Het dak is opgebouwd uit 4 schotten 2 x kopse kanten en 2 verdeelt in midden, daar over heen dun triplexplaatje, en daar weer het waterdichte vloerzeil op gelijmt, en daar ligt het riet op.
IMG_0704.JPG
Voor dat ik de 2de deuvel vast zet heb ik het riet er onder geplaast, en verdeelt. als het naderhand te weinig is kan men nog altijd wat bij steken.
Daarna met halfronde vlechtnaald, gevlochten, is lastig maar te doen, vooral bij nieuw model \ probeersel maakt het niet uit hoelang men bezig is.
IMG_0701.JPG
De bodem is gewoon vlak, behalve waar de inloop stukje voor de bijen gemaakt is. De bijenruimte zit in de kast, onder de ramen, zodat als je de kast van de bodem zet je niet zo snel bijen plet. Geen varroarooster, daar ben ik mee gestopt, omdat mijn bijen daar niet van houden. Ze kitten in 1 jaar 1-3 tot de halve rooster dicht , daarom plaag ik ze niet meer met zo´n rooster, en maakt alle kast zonder rooster.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8257
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Balkonkast in riet

Bericht door Hans van der Post. » za 26 dec 2015, 12:07

Voor Martin voor nog meer inspiratie en andere belangstellende. Houtproject en de site
!Hans.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Balkonkast in riet

Bericht door martin b » za 26 dec 2015, 20:51

Hans, klasse vooral omdat het in 3 Minuten klaar is :D , heb voor houte deksesl nu wel inspieratie op gedaan.
vooral voor dit soort bouwsels, nu heb ik er ongeveer 1 dag werk aan gehad, alleen dak, en ben niet klaar.
IMG_0705.JPG
IMG_0706.JPG
als hij klaar is ik hem tonen in een aparte onderwerp
met een groet van martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten