kasten in hout of Styropor?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:
kasten in hout of Styropor?

Bericht door joselito » do 11 feb 2016, 09:03

Dirk Blanken schreef:Maar ik ben jaren geleden overgestapt op piepschuim(segeberger)
en heb de houten ellende achter me gelaten.
Daar verschillen we dan van mening. Ik heb houten kasten, gemaakt van vuren. Ze zijn nu 20 jaar oud en zien er nog uit als op de eerste dag.
Er staan grote handvatten aan waardoor ik ze ook kan verplaatsen als ze meer dan 100 kg wegen ( wat wel eens gebeurt op het fruit).
Belangrijk is wel de juiste verf. Ik gebruik dezelfde verf als die ze op de ramen van een huis gebruiken. Deze verf ademt, ze laat vocht van binnen naar buiten maar niet van buiten naar binnen.
Waterdamp doorlatende verven hebben twee voordelen : ze beschermen het bouwmateriaal tegen nat (bv. regen) en laten opgenomen vocht weer ontsnappen, voor zover er geen al te grote vochtoverlast is. Vooral voor buiten is dit belangrijk. Men zegt dat de ondergrond kan "ademen". Muurverven, watergedragen acryllakken en beitsen voor hout buiten bezitten deze eigenschap maar veel producten op oliebasis, zoals de klassieke lakken en vernissen, niet.
zie hier
Broeder Adam zijn kasten waren meer dan 40 jaar oud en verkeerden nog in perfecte staat. :)

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: kasten in hout of Styropor?

Bericht door semar » do 11 feb 2016, 10:14

joselito schreef:
Broeder Adam zijn kasten waren meer dan 40 jaar oud en verkeerden nog in perfecte staat. :)
somige van mijn kasten hebben dezelfde leeftijd en staan in de open lucht,
je moet hier en daar wel wat onderhoud toepassen.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: kasten in hout of Styropor?

Bericht door JackC » do 11 feb 2016, 15:06

Mijn houten kasten heb ik grotendeels tweedehands gekocht, deels multiplex, deels vuren. In 2010 kocht ik kasten die wel 20 jaar in gebruik waren geweest. In 2013 kasten van minstens 10 jaar oud. Nog nooit heb ik een romp weggedaan. Wel nieuwe bodems gemaakt en rompen bijwerken en schilderen als ze vrijkomen.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: kasten in hout of Styropor?

Bericht door buzzer » do 11 feb 2016, 18:10

Het is dus net als je eigen huis: goed onderhouden en de delen die niet nat worden hebben minder onderhoud nodig. Heb je kunststof kozijnen dan heb je minder onderhoud! :be6:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: kasten in hout of Styropor?

Bericht door Dirk Blanken » do 11 feb 2016, 20:11

Ik heb Golzkasten gekocht van Lonnemann Duitsland en die behandeld met een verf op basis van lijnolie met een kleurstof.
Ze stonden in de volle zon en begonnen na twee jaar in elkaar te zakken van binnenuit te rotten ze werden door de schimmels opgevreten.

Toen heb ik de beslissing genomen geen houten kasten meer maar piepschuim.

Inmiddels weet ik wel dat je goede houten kasten van een duurzame soort het beste helemaal niet moet behandelen dan werkt het duurzame het beste.

Misschien als ik ooit nog weer eens terug ga naar Dadant(broeder Adam) dat ik dan nog eens terug ga naar houten kasten maar dan wel redcedar of een vergelijkbare houtsoort en absoluut niet behandelen welke verf dan ook.
Dadant is het beste formaat wat betreft honing halen, niet voor niets gebruiken veel beroepsimkers deze kast.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: kasten in hout of Styropor?

Bericht door FrancA » do 11 feb 2016, 21:27

Dirk Blanken schreef:Misschien als ik ooit nog weer eens terug ga naar Dadant(broeder Adam) dat ik dan nog eens terug ga naar houten kasten maar dan wel redcedar of een vergelijkbare houtsoort en absoluut niet behandelen welke verf dan ook.
Dadant is het beste formaat wat betreft honing halen, niet voor niets gebruiken veel beroepsimkers deze kast.

Dirk.
Interessant.
Binnenkort ga ik een aantal Dadant-kasten kopen.
Misschien van Noors dennenhout - bij het Honingmagazijn Epe.
Noors dennenhout kun je dan beter wel verven?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: kasten in hout of Styropor?

Bericht door joselito » do 11 feb 2016, 22:59

Zeker moet je de houten kasten verven of impregneren. Dat deed Broeder Adam ook. Zie hier
In zijn boek schreef hij wel dat als hij nog opnieuw zou beginnen hij ze om de zoveel jaar gewoon zou dompelen in paraffine van 160°

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: kasten in hout of Styropor?

Bericht door FerryB » do 11 feb 2016, 23:41

Ik ben afgelopen jaar overgestapt van segebergers naar dadant Blatt Plus wat een superkasten zeg en de bijen maken er 1 groot schitterend broednest.
De DBplus van Marc Missotten is ontstaan na heel veel onderzoek en als je zo'n kast aanschaft is werkelijk aan alles gedacht en dan met name voor de bijen nooit meer braamraat, de bijen kunnen gelijk naar het juiste raam een perfecte vochthuishouding en aan de imker is ook gedacht want als je zo'n kast aanschaft is de kast ook echt helemaal kompleet je hoeft er helemaal niks meer bij te kopen.
Ik ben razend enthousiast en heb er nu 10 plus een aantal DB combi kasten dat is een hele nieuwe kast waar je 3 bevruchtingsvolkjes tegelijk in kunt houden enz.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: kasten in hout of Styropor?

Bericht door ErikS » vr 12 feb 2016, 08:46

joselito schreef:Zeker moet je de houten kasten verven of impregneren. Dat deed Broeder Adam ook. Zie hier
In zijn boek schreef hij wel dat als hij nog opnieuw zou beginnen hij ze om de zoveel jaar gewoon zou dompelen in paraffine van 160°
zoiets?
https://www.youtube.com/watch?v=oWHiHv3C4Vk
http://www.bushfarms.com/beesdipping.htm

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: kasten in hout of Styropor?

Bericht door joselito » vr 12 feb 2016, 10:36

Inderdaad, zoiets
Bedankt voor de link, Eriks
Het is wel een hele bedoening en alleen voor de hele grote imkers.
Op deze manier zijn de kasten wel terug perfect ontsmet en zelfs AVB kan daar niet tegen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten