Golzbeute ZweiPunktNull

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » zo 03 apr 2016, 12:39

Intussen aan de slag met de 2e Golzkast.
De 1e is nog niet klaar, maar nu ik de 2e in huis heb breng ik die eerst naar hetzelfde klusstadium als de 1e waarna ik aan beide kasten tegelijk kan gaan klussen.

Het gaat wel een stuk vlotter na opgedane ervaring met de 1e.
Gestript, RVS-schroeven erin en nu de bodemgaten vergroten met een decoupeerzaag.
De middenbalk kon er gelukkig redelijk gemakkelijk afgetrokken worden - zat vastgelijmd - waardoor het zagen een stuk gemakkelijker zal gaan
Het is nu lekker weer om dat buiten in de achtertuin te doen :)
Onderzijde2.jpg
Onderzijde 2e Golzkast
Onderzijde2.jpg (114.63 KiB) 3871 keer bekeken

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » za 09 apr 2016, 08:59

Segeberger naar Golz verloopstuk:
Verloopstuk1.jpg
Verloopstuk1.jpg (132.84 KiB) 3832 keer bekeken
Verloopstuk2.jpg

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » di 03 mei 2016, 12:28

Inmiddels is de 1e Golzkast geinstalleerd.
Daar is een bijenvolkje in gegaan vanuit een Kieler met 3 hk'tjes.

De Kieler zat bomvol bijen en veel bijen hingen overdag al buiten het kastje.
Helaas heb ik door het koele weer de Golzkast niet eerder kunnen plaatsen.

In het 3e hk-tje zaten alleen honingraampjes met voornamelijk paardebloemenhoning.
Deze bijenvolken staan op een biologische boerderij tussen koeien en weilanden vol paardebloemen.
Vanwege het koude weer lijkt dit bijenvolkje zich even te hebben toegelegd op paardebloemennectar- en pollen.
Paardebloemhoning ruikt niet echt lekker en is best fel geelgekleurd en alles in en rondom het Kielerkastje daardoor ook.

De Kieler HK-raampjes gingen er vrij gemakkelijk uit - door plastic stripjes bovenop de raampjes eronder (goede tip van Albert Stoter).
Daarna met behulp van tie-wraps de honingraampjes heel gemakkelijk aan Golzramen vastgemaakt - de ramen had ik aan de bovenzijkanten doorboord met een 3 mm boortje en al voorzien van tie-wraps op precies de goede plaatsen.

Daarna het Kielerkastje met de resterende 2 hk'tjes in de overblijvende ruimte van de Golzkast geplaatst.
Het plan is dat zodra de moer naar de ramen in de Golzkast is verhuisd, het Kielerkastje wordt geblokkeerd voor toegang door de moer.
Als het broed in het Kielerkastje is uitgekomen gaat de resterende honing in de Kieler naar de honingpers en krijgt het volkje meer ramen in de Golzkast.
KielerHoningRaampjes.jpg
6 Kieler honingraampjes op een rij
KielerMet2HK's.jpg
Kieler met rresterende 2 hk-tjes
BijenAfslaanKHK.jpg
Resterende bijen afslaan uit het erg gelige hk'tje
BijenOpPlank.jpg
Overblijvende bijen op de gelige onderplank
AfslaanPlank.jpg
Plank met bijen bij de ingang afslaan
AfslaanPlank.jpg (203.74 KiB) 3733 keer bekeken
NieuweKast.jpg
Bijen gaan massaal de nieuwe Golzbijenkast in
Na een kwartierje zaten alle bijen binnen - rond 19:00 uur.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door Tieme » di 03 mei 2016, 14:06

Leuk!

skoelmans
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 19:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): geen idee
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door skoelmans » wo 04 mei 2016, 08:38

Als trots bezitter van 2 van deze kasten valt me meteen op dat ook hier de plank voor het vlieggat is omgedraaid, net zoals ik dat zelf ook doe. Als je de plank op de manier plaatst zoals het bedoeld is is de kast over de volle breedte open. Veel te groot!!

Ik ga een paar van die plankjes zelf maken met 1, 2 en 3 openingen. Dan kun je tenminste kiezen welke opening je wilt.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » wo 04 mei 2016, 09:24

skoelmans schreef:Als trots bezitter van 2 van deze kasten valt me meteen op dat ook hier de plank voor het vlieggat is omgedraaid, net zoals ik dat zelf ook doe. Als je de plank op de manier plaatst zoals het bedoeld is is de kast over de volle breedte open. Veel te groot!!

Ik ga een paar van die plankjes zelf maken met 1, 2 en 3 openingen. Dan kun je tenminste kiezen welke opening je wilt.
Inderdaad!
Aan de andere kant zat standaard geen opening dus heb ik daar zelf een vliegopening gemaakt van 10 cm breed.
RVS schuifjes met drie bij-openingetjes gekocht die daar dan weer precies op passen voor de winter om ongewenst gedierte tegen te houden.
Voor de 2e Golzkast heb ik 2 vliegopeningen van 10 cm naast elkaar gemaakt - waar dan weer 2 van die RVS schuifjes naast elkaar op passen - omdat het bijenvolk dat daar binnenkort in gaat een stuk groter in omvang is.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door semar » wo 04 mei 2016, 09:41

FrancA schreef:
Daarna het Kielerkastje met de resterende 2 hk'tjes in de overblijvende ruimte van de Golzkast geplaatst.
Het plan is dat zodra de moer naar de ramen in de Golzkast is verhuisd, het Kielerkastje wordt geblokkeerd voor toegang door de moer.
Als het broed in het Kielerkastje is uitgekomen gaat de resterende honing in de Kieler naar de honingpers en krijgt het volkje meer ramen in de Golzkast.

ik hoop dat je er niet op rekent dat madame zelf haar weg vind uit het kielertje naar de broed raampjes in de golzkast?
maar dat je haar een handje help door haar gewoon over te zetten?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » wo 04 mei 2016, 10:28

semar schreef:ik hoop dat je er niet op rekent dat madame zelf haar weg vind uit het kielertje naar de broed raampjes in de golzkast?
maar dat je haar een handje help door haar gewoon over te zetten?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Dan zou ik het Kielertje helemaal uit elkaar moeten trekken met veel broedschade.. :(

Het hele Kielertje bevindt zich met de 2 hk-tjes er bovenop - zonder Kielerdeksel - binnen in de Golzkast - past precies!
Ze kan bijv. bovenuit de Kieler zonder deksel via de onderkant van het deksel van de Golzkast zo naar de Golz broedraampjes wandelen - slechts enkele cm.
Maar einde deze week kijk ik wel even hoe e.e.a. verloopt.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door martin b » wo 04 mei 2016, 17:12

Ben benieuwd, of ze dat gaat doen, gebruikt zelf plankjes die wat kleiner zijn dan de kastmaat, als koninginenrooster, tussen het broednest en de honingramen.

Dat werkt goed zo lang Madame ruimte heeft om te leggen, in haar broedruimte.
Alleen bij ruimte gebrek, en de wil om te groeien groot is, gaat ze naar de andere kant, ook al is dan het broednest in tweeé gedeelt, voor haar.

Bij jou is de brug nog groter, dat ze moet overwinnen, maar het zijn bijen, die graag de imker verrassen met iets wat ze normaal niet doen :D
met een groet van martin

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » do 05 mei 2016, 08:05

martin b schreef:Ben benieuwd, of ze dat gaat doen, gebruikt zelf plankjes die wat kleiner zijn dan de kastmaat, als koninginenrooster, tussen het broednest en de honingramen.

Dat werkt goed zo lang Madame ruimte heeft om te leggen, in haar broedruimte.
Heb je daar ter verduidelijking misschien een foto van Martin?
martin b schreef:Alleen bij ruimte gebrek, en de wil om te groeien groot is, gaat ze naar de andere kant, ook al is dan het broednest in tweeé gedeelt, voor haar.
Het Kielertje zit bomvol, dus als ze echt meer wil leggen..
martin b schreef:Bij jou is de brug nog groter, dat ze moet overwinnen, maar het zijn bijen, die graag de imker verrassen met iets wat ze normaal niet doen :D
Ik hoop het :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten