Golzbeute ZweiPunktNull

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » zo 15 mei 2016, 12:25

Foto's verbouwde Golzkasten:
BKMetHardhoutenEntree.jpg
Broedkamer met hardhouten Entrée
HK.jpg
Honingkamer
MessingEnHoutenAfstandhouders.jpg
Ramen met afstandhouders
RamenMetReepjeKunstraat.jpg
Ramen met reepje kunstraat
VuileOren.jpg
"Vuile oren"
2MaalKleinVlieggat.jpg
Kleinere vlieggaten waar RVS-3 standen schuifjes op passen
Aangepast/gedaan:
- RVS-schoefjes in de glijijzers ipv de gebruikte spijkertjes die er spontaan uitvielen
- Bodemgaten vergroot met decoupeerzaag en voorzien van alu-bodemgaas.
- Schuin aflopende in gekookte lijnolie gedrenkte vurenhouten glaslatten onderlangs die vuil en vocht geleiden naar bodemgaas.
- Alle gegalvaniseerde schroeven door RVS-schroeven vervangen.
- Middenbalk tussen de 2 bodemlades schuinaflopend gemaakt om vuil en vocht te geleiden naar bodemgaas.
- Kleinere vlieggaten gemaakt aan de andere zijden van vlieggatplanken.
- Binnenzijden en moerrooster ingesmeerd met gekookte lijnolie.
- Rammelende moerrooster met wat RVS-schroefjes vastgezet.
- Buitenzijde gelakt met Pigrol Beutenschutz.
- Ramen "vuile oren" bezorgd - ingesmeerd met gekookte lijnolie - om schimmelvorming af te remmen/te voorkomen.
- Ramen voorzien van zaagsnede's, houten afstandhouders (10 mm) met RVS spijkertjes en messing zijkantafstandhouders (6,5 mm).

Niet aangepast/gedaan:
- Geen vlieggatafdakje omdat de bijenkasten in een bijenstal staan.
- Voorzetramen niet omdat ik die misschien niet gebruik (vervoer).

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door joselito » ma 16 mei 2016, 13:21

Ik zie hier een vergissing die ik ook ooit gemaakt heb :)
De afstandshouders op de raampjes waren allen aan één zijde.
Daardoor moest ik altijd opletten dat ze in de juiste richting zaten.
Bij de huidige ramen staan er 2 aan één zijde en twee aan de andere zijde, daardoor kan ik de ramen nu draaien hoe ik wil.
Bijlagen
009.JPG

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » ma 16 mei 2016, 13:49

joselito schreef:Ik zie hier een vergissing die ik ook ooit gemaakt heb :)
De afstandshouders op de raampjes waren allen aan één zijde.
Daardoor moest ik altijd opletten dat ze in de juiste richting zaten.
Bij de huidige ramen staan er 2 aan één zijde en twee aan de andere zijde, daardoor kan ik de ramen nu draaien hoe ik wil.
Geen vergissing, een weloverwogen keuze.
Zo vind ik het gemakkelijker om de ramen precies zo terug te zetten als ze stonden.
Had al wel eens gezien dat afstandhouders ook om en om geplaatst kunnen worden, maar waarom zou ik de ramen verkeerd om terug willen zetten?
Is het niet juist het minst verstorend als de ramen precies zo teruggezet worden als ze stonden?

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door joselito » ma 16 mei 2016, 15:46

FrancA schreef:Is het niet juist het minst verstorend als de ramen precies zo teruggezet worden als ze stonden?
ok

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » ma 16 mei 2016, 16:50

Mijn eindconclusie na deze boeiende, tijdrovende en leerzame ervaring met het aanpassen van 2 Golzkasten van de firma Holtermann.

Deze standaardkasten hebben wat mij betreft een aantal praktische minpunten:

- De afwerking is magertjes en soms ronduit slordig (Italiaanse makelij?). Sommige onderdelen zijn duidelijk met te weinig aandacht & precisie en te grof (beschadigingen!) afgewerkt.

- Geschroefd en gelijmd is wel heel degelijk, maar gebruik dan geen gegalvaniseerde schroeven die binnen een paar jaar wegroesten!

- De gaasbodem is te krap met te dikke bodemzijranden (ophoping van vuil en vocht!) en bevestigd met snel wegrottende houten stripjes.

- De vliegplankafsluiter zit te los (vastzetten met schroeven!) en heeft maar 1 grote opening.

- Het moerrooster zit erg los in het houten tussenframe.

- De vochtabsorberende bovenplaten zijn er lastig uit te halen en weer in te zetten. Het Golzkastontwerp op dit forum heeft daar een praktische oplossing voor door uitsluitend de kasthoeken te verhogen.

- De glij-ijzers zaten los. De standaard gebruikte spijkertjes vielen er uit en heb ik vervangen door RVS schroefjes.

- 2 aparte lades vind ik best praktisch, maar de platte, brede houten middenbalk nodigde uit tot ophoping van vuil en daardoor aantasting door ongewenst gedierte. Die heb ik daarom voorzien van een schuinaflopend hoekprofiel van acryl.

- Doordat in de constructie van deze kasten veel lastig bereikbare hoeken, spleten en gaten zitten voorziet deze kast in mogelijke broedplekken voor ongewenst gedierte en is daardoor ook lastig te onderhouden.

Al met al is deze Golzkast van de firma Holtermann gezien de geleverde kwaliteit wat mij betreft te hoog aan de prijs.

Het naar mijn zin maken van de kasten heeft zoveel werk en tijd gekost dat ik de volgende keer voor minder geld en met minder werk net zo goed zelf Golzkasten in elkaar kan gaan zetten.
Dat wordt dan ook mijn volgende project.

Met een plaatselijke meubelmaker ga ik eventueel overleggen voor een goede kwaliteit profielhout voor de Golzkasten en de benodigde bouwtekening - waar ik maar weinig aan hoef aan te passen om het ontwerp helemaal naar mijn zin te maken - is al op dit forum voorhanden.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door ErikS » ma 16 mei 2016, 17:49

Coole actie van je en bedankt voor het delen van de samenvatting / conclusies.

Ongevraagd even een ervaring delen, berken multiplex lijkt een goed materiaal voor bijenkasten. Strak, sterk, goed te schroeven en te bewerken.
Maar buiten gebruikt (meerdere lagen buitenbeits) en 2 weken lang natgeregend is de isolatie minimaal, heb daar een pijnlijke ervaring mee opgedaan.

Zou veilig gaan wat betreft de isolatiewaarde en de vochtbestendigheid.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » di 17 mei 2016, 08:18

ErikS schreef:..berken multiplex lijkt een goed materiaal voor bijenkasten. Strak, sterk, goed te schroeven en te bewerken.
Maar buiten gebruikt (meerdere lagen buitenbeits) en 2 weken lang natgeregend is de isolatie minimaal, heb daar een pijnlijke ervaring mee opgedaan.

Zou veilig gaan wat betreft de isolatiewaarde en de vochtbestendigheid.
Idd.

Op een speciaalsite voor hoge kwaliteit watervaste multiplex staat dat multiplex sowieso ongeschikt is voor situaties waarbij er grote vocht- en temperatuurverschillen aan beide zijden optreden en dat watervaste multiplex - ook van hoge kwaliteit - daardoor ongeschikt is om bijvoorbeeld te gebruiken als deur.

Bijenkasten hebben ook te maken met grote vocht- en temperatuurverschillen aan binnen- en buitenzijde dus valt multiplex helaas sowieso af.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door Tieme » di 17 mei 2016, 13:17

Dat kan ik bevestigen. Ik heb een Multiplex buitendeur in de tuinpoort en die werkt nogal. Als de zo er op staat gaat hij nauwelijks meer open.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door martin b » wo 18 mei 2016, 20:02

Mijn eerste kasten waren van watervastmultiplex, zijn 35 jaar mee gegaan.
En moet ook eerlijk vermelden dat ze niet elke verfbeurt op tijd gehad hebben :doh: , anders hadden ze misschien nu nog ingezet kunnen worden.
Dus zo slecht is multiplex niet, wel wat zwaarder, dan een ander hout soort.

Je moet wel goede kwatiteit nemen, in de loop van de jaren nog verschilende kasten hier van gemaakt, maar bij 1 serie was het multiplex toch minder. Op dat moment merk je dat niet, maar naar een aantal jaren, leken ze ouder dan mijn eerste kasten.
met een groet van martin

joostY79
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
Locatie: Genk (België)
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door joostY79 » wo 18 mei 2016, 22:45

ik heb net 18 mm multiplex platen gehaald en gezaagd om golzkasten te maken.
Ik wil ze verven en als ze dan een beetje meegaan is het toch een erg goedkope optie om iets uit te testen :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten