Is Het Combi formaat een goed alternatief?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Is Het Combi formaat een goed alternatief?

Bericht door Kroese » zo 20 mar 2016, 14:54

Is Het Combi formaat een goed alternatief voor Dadant Blatt of US of Modified?

Raam maten uit Imkerpedia:

Dadant Blatt, Broedkamer 1092 Cm2
Combiraam (Spaarkast) 1183 Cm2

11 Dadant =11 X 1092 = 12 012 Cm2 Dit komt overeen met 10 Combi ramen.
Dadant heeft meestal 12 raams bakken.

Ik heb voor een collega imker een pak vellen Combi gesneden van mijn eigen kunstraat pers.
Een mooi groot vel voor een prachtig aaneengesloten verticaal broed nest.
Een voordeel is dat als je met spaarkast werkt geen nieuwe kasten hoeft aan te schaffen.
Je kunt eenvoudig een BK en een HK combineren. Wel moet je hiervoor nieuwe ramen aanschaffen.
Imker je met bijen die een groot broednest kunnen maken, dan zijn 10 Combi ramen gemiddeld voldoende om het volk op te houden.
Je hoeft dan maar 1 BK (10 ramen) na te kijken.

Nadelen zijn de wat zwaardere ramen die wat lastiger te tillen zijn, maar dat geld ook voor Dadant.

Zie ook: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 63&t=30711
20160320_130751.jpg
Laatst gewijzigd door Kroese op zo 20 mar 2016, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

tonie-v
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 09:29
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Lutte
Contacteer:

Re: Is Het Combi formaat een goed alternatief?

Bericht door tonie-v » zo 20 mar 2016, 16:43

Moin, Hennie,
Heb je mijn Mail gekregen?
Mijn colega haalt ze op!

Weekje polen.
Gr.tonie
ajv

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Is Het Combi formaat een goed alternatief?

Bericht door martin b » zo 20 mar 2016, 19:17

Hoi,Hennie,
ik zelf heb nog maar 1 combi, en als goed is, dan dit jaar voor het laats. Wat je al zei, grote ramen, die vooral met wat honing erg zwaar zijn.
Niet de eerste paar, als je de gehele kast nakijk, maar dan worden de laaste toch zwaar, voor jonge man misschien geen probleem maar voor 50+, toch net iets te veel van goede. Daarom heb ik deze winter ook hudoka kasten gemaakt, net wat minder, maar toch nog de voordelen van een groot raam.

Hoop dat de Hudoka beter bevalt, maar mischien dat ik over een aantal jaren schrijf, voor 50+ geen probleem maar voor 60+, toch net iets te veel van goede :D
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Is Het Combi formaat een goed alternatief?

Bericht door Kroese » zo 20 mar 2016, 20:43

martin b schreef:Hoi,Hennie,
ik zelf heb nog maar 1 combi, en als goed is, dan dit jaar voor het laats. Wat je al zei, grote ramen, die vooral met wat honing erg zwaar zijn.
Niet de eerste paar, als je de gehele kast nakijk, maar dan worden de laaste toch zwaar, voor jonge man misschien geen probleem maar voor 50+, toch net iets te veel van goede. Daarom heb ik deze winter ook hudoka kasten gemaakt, net wat minder, maar toch nog de voordelen van een groot raam.

Hoop dat de Hudoka beter bevalt, maar mischien dat ik over een aantal jaren schrijf, voor 50+ geen probleem maar voor 60+, toch net iets te veel van goede :D
Hoi Martin,
Je hebt gelijk, als ze vol wintervoer zitten, zijn ze echt zwaar, maar met DuHoKa is dat ook wel zo, maar helemaal geen probleem. (ben al ff 65+) :D
Ik zet ze dan op de punt van de onderlat boven op de andere ramen. Je kunt ze dan zonder je armen te belasten rond draaien.
Voor mij is de keus van DuHoKa ook een duidelijke geweest, maar ik heb toendertijd 7 Cm randen gemaakt om de standaard spaarkast BK's te kunnen blijven gebruiken. Nu ben ik al jaren over naar Combi kasten(Duitse piepschuim) die ik passend rond mijn DuHoKa Ramen gemaakt heb.

Maar:
De stelling is dat je voor Combi Ramen geen andere kasten hoeft te kopen, en toch maar 10 Ramen na hoeft te kijken.
En dan nog zijn Combi Ramen met broed minder zwaar dan volle voer ramen. Ze zijn natuurlijk niet direct voor de honing bedoeld.
Toch leuk dat jij ook net als ik en nog wat anderen op die tussenmaat DuHoKa zijn uitgekomen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Is Het Combi formaat een goed alternatief?

Bericht door Hans van der Post. » zo 20 mar 2016, 22:49

Dan heb ik toch een paar volgers!
In 1982 kreeg ik het heldere licht van af die tijd meer plezier met de duhoka geimkert dan met twee simplex broedbakken.
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Is Het Combi formaat een goed alternatief?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 21 mar 2016, 08:25

Zelf ben ik ook een keer overstag gegaan om met twee kasten op combi ramen over te stappen .
Na twee jaar had ik deze weer in tweeën gezaagd . Bij mij was ook de reden dat ik deze te groot en onhandig vond .

Ik merk mij koninginnen vrijwel nooit en ik vind het ook moeilijker om deze dan op die grote ramen te zoeken .

Jaap v P

pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: Is Het Combi formaat een goed alternatief?

Bericht door pflipp » ma 28 mar 2016, 22:33

Ik hoop er dit jaar achter te komen!

Mijn bestaande materiaal is vreemd genoeg aan drie zijden voorzien van een opzetrand, waardoor je er alleen aan de voorkant nog een kastbeitel tussen krijgt, dus het loshalen van broedkamers levert nog meer stress op dan normaal (bij de imker :lol: ). Maar de beschikbare broed- en honingkamers zouden nog vele stressloze jaren meekunnen in een Combiraam-opstelling.

Dat hoop ik althans! Ik heb inmiddels gemerkt dat Duhoka wel wat populairder is en ook dichter bij de populaire Britse buitenmaat van 14x12 inch zit (ook gebruikt in Dartington / Beehaus). En ik heb ook wel even staan slikken nadat ik het eerste raampje in elkaar had gezet: moeten die bijtjes dát gevuld krijgen? Maar als ik de overgang dit voorjaar praktisch voor elkaar ga krijgen, dan gaan we het zien :)

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Is Het Combi formaat een goed alternatief?

Bericht door joselito » ma 28 mar 2016, 23:49

pflipp schreef:En ik heb ook wel even staan slikken nadat ik het eerste raampje in elkaar had gezet: moeten die bijtjes dát gevuld krijgen?
Wees maar niet ongerust, met goede koninginnen zal dat geen enkel probleem zijn. Bevat een dergelijke broedbak 10 ramen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Is Het Combi formaat een goed alternatief?

Bericht door Hans van der Post. » di 29 mar 2016, 00:29

pflipp schreef:En ik heb ook wel even staan slikken nadat ik het eerste raampje in elkaar had gezet: moeten die bijtjes dát gevuld krijgen?
Je hoeft geen superkoningin te hebben zeker niet met de toch goed handteerbare DUHOKA raam. Met tien ramen in de broedbak en drie hk als honingkamer krijg je genoeg honing als............ het weer mee werkt en het drachtgebied goed is.
!Hans.

pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: Is Het Combi formaat een goed alternatief?

Bericht door pflipp » do 31 mar 2016, 08:42

Dit jaar is het in elk geval nog 10 raampjes; misschien een ander jaar een extra (sluit)raam erbij voor de gezellige drukte op de raten :be2:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten