Lattenkast 3.0

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Bart de Coo » do 07 apr 2016, 10:52

Joselito,

Over die schitterend uitgevoerde lattenkasten verbaas ik me toch altijd een beetje. Ga gerust je gang, maar goedkoop en praktisch is anders. Echt een showmodel dus. Ik zie in Nederland bijna altijd van die showmodellen, terwijl deze kast zich nou juist zo goed leent voor goedkoop en simpel! En terwijl dat goedkope en simpele nou toch in hoge mate de lol is van de lattenkast, zou ik zeggen. Maar goed, ieder zijn ding.

Zo'n scheidingswand is een prima idee natuurlijk. Mijn ervaring is echter dat ze nooit goed sluiten. Ook op de foto zie je duidelijk een bijtje tussen glasplaat en scheidingswand banjeren. Hoe nauwkeurig je ook zaagt, het sluit nooit. Gevolg is gevaar op roverij en enorme hoeveelheden propolis en daardoor planken die je soms met enig geweld moet losbreken.

Dan is daar verder het probleem van het reizen. Ik onderneem altijd maar één echte volksverhuizing per jaar, namelijk die richting heide. Als ik dan de ruimte verklein met zo'n plank, dan moet ik allemaal loze ruimte meezeulen. Korte kasten zijn bovendien veel makkelijk in je eentje te tillen dan lange en dan was daar nog het probleem dat je niet achter lange kasten kunt staan, omdat je veel te ver voorover moet buigen om bij de voorste latten te kunnen. Natuurlijk biedt die loze ruimte de mogelijkheid tot uitbreiding bij zeer sterke dracht, maar daarvoor zou je ook platen honing kunnen uitnemen.

Bovendien ben ik een beetje op zoek naar wat ik maar even noem 'de schoonheid van de eenvoud'. Simpel is mooi. Het lijkt mij leuk om succes te hebben met een kast met bedrijfsmethode die een minimum aan materiaal vraagt: 'op zijn korfs', schreef ik eerder. (Misschien past zo'n scheidingswand wel bij dat idee: als je die niet gebruikt, dan schuif je hem plat tegen de achterwand.)

Er schoot mij laatst nog iets aardigs te binnen: het gebruik van zeer smalle latjes met de lengte van een lat. Ik heb ze op voorraad. Als je die aanbrengt, verbreed je de hart-ophartafstand. Als je dat achterin de kast doet, dan kan het heel goed zijn dat de moer daar niet wil broeden, zodat de honing zich mooi scheidt van het broed, desnoods te combineren door het broednest aan de achterkant te 'barricaderen' met een verzegelde plaat honing, als die beschikbaar is. Het verruimen van de hart-op-hartafstand met het oog op de (raat-)honing is een methode die geloof ik vaker beschreven is.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Samuel Murray » vr 08 apr 2016, 17:49

Bart de Coo schreef:Over die schitterend uitgevoerde lattenkasten verbaas ik me toch altijd een beetje. ... Ik zie in Nederland bijna altijd van die showmodellen, terwijl deze kast zich nou juist zo goed leent voor goedkoop en simpel!
Klopt.

Maar... een lattenkast is alleen goedkoop als ie net al om de 3 á 5 jaar vervangt moet worden, of als ie echt goedkoop is om te maken. Het probleem in Nederland is dat goedkoop hout zeer slecht is. Het is altijd krom, en word krommer met de tijd. Als je een "goedkope" lattenkast maken van goedkoop hout, is het alleen goedkoop voor de eerste 3 á 5 jaar.

Een alternatief is om geen hout te gebruiken, maar een andere materiaal. Bijvoorbeeld een rechthoekig speciekuip (ze zijn vaak zwart, maar zijn ook in wit beschikbaar). Het kost minder dan eur 10 en is 30 x 40 x 70 cm.

Afbeelding

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door gijs.v » vr 08 apr 2016, 18:53

Doe toch maar hout, dan kost het maar wat meer. Mijn bij komen niet in een aardolieaftreksel. Sorry maar ben geen fan val kunststof maar deste meer van hout.


Verzonden met Tapatalk

Lidewij
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Lidewij » vr 08 apr 2016, 19:07

Leuk idee Samuel, qua vorm en zo perfect,
alleen is het zo dat alle 'zachte' plastics weekmakers bevatten, die bij warmte uittreden, daarom worden bv plantenpotten na een aantal jaren broos. Weekmakers behoren tot de hormoonverstorende stoffen ( krijg je als man bv. tieten van, haha, en onvruchtbaarheid) dus dat wil je denk ik liever niet in je honing. En ik denk ook dat hier uiteindelijk het water van de wanden druipt in een natte herfst en winter.
Het rotten van het hout kan nog best eens heel erg meevallen, onze TBH's, van gerecycelde houten boekenplanken gemaakt, worden door de schuine wanden alleen bij een hoosbui met zijwind een beetje nat en zijn dan zo weer droog. Er kwam meer water van binnen, maar dat hield op toen ik er een hoes van winddicht-ademingsactieve stof omheen deed eind herfst. De kastplanken waren nl echt wel heel dun, en dan pruts je wat. 2 Weken geleden eraf gehaald, nooit een drogere kast gezien, geen beetje schimmel, maagdelijk witte raten.
Wij hebben een platte deksel, met een golfplaat erop, maar ik ga een puntdeksel maken, dan is voeren makkelijker, met minder slachtoffers dan bij een binnenboordvoerbak.
Komen jullie ook naar Eibergen 30 april, naar het Lattenkastbezoek bij martin b ? ( zie eigen bericht)

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door joselito » vr 08 apr 2016, 20:26

Bart de Coo schreef:Zo'n scheidingswand is een prima idee natuurlijk. Mijn ervaring is echter dat ze nooit goed sluiten. Ook op de foto zie je duidelijk een bijtje tussen glasplaat en scheidingswand banjeren. Hoe nauwkeurig je ook zaagt, het sluit nooit. Gevolg is gevaar op roverij en enorme hoeveelheden propolis en daardoor planken die je soms met enig geweld moet losbreken.
Hier hoeven ze niet goed te sluiten. Het is aan de achterkant van de kast. Zo krijg je de kast langzaam vol. Je geeft ze telkens een beetje bij.Je past de kast aan aan het volk.En als er geen tocht is, wat hier niet het geval is, zal het met propolis wel meevallen.
Maar als je er mee wil reizen naar de heide is een kortere kast inderdaad handiger.
Ik voel mijn handen wel jeuken om ook zo iets te maken met een glazen zijwand en het in mijn tuin te plaatsen :)

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door semar » vr 08 apr 2016, 22:05

toch niet erg samuel, als een goedkope lattenkast na 5 jaar op is, mik je hem weg en bouwd een nieuwe.
dat was het hele idee.

Vriendelijke groet.
Semar(Dominique)

Lidewij
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Lidewij » za 09 apr 2016, 20:56

Hier onze pallet TBH 50 cm lang met 12 latten. Het enige gekochte is multiplex voor de scheidingswand die op de foto's toevallig in het midden hangt ( op 6 ramer stand), en de geveltjes van de deksel. En de schroeven en de punaises voor de dakbedekking had ik nog.
Bouwtekening van Imkerpedia, zonder de invlieggaatjes. Muizenrooster naar japans model, haha
image.jpeg

Lidewij
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Lidewij » za 09 apr 2016, 21:02

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door martin b » zo 10 apr 2016, 17:58

Nou Semar, je wordt op je wenken bedient door Iidewij, Door dat ze een voorbeeld plaats van een super goedkope lattekast.

En als het even mee zit, gaat hij langer dan 5 jaar mee. Maar afgezien een zeer kleine geld inverstering, is het meeste, het werk wat je er in gestopt heb. En dat is opzicht ook een Hobby, en als je weet dat je over 5 jaar een nieuwe moet bouwen, kun je nu al rustig beginnen, met het verzamelen van hout, en zo. Zodat je dan weer een bijna nul Cent kast heb, prachtig toch.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door semar » ma 11 apr 2016, 11:36

't is waar je voorkeur ligt Martin, als die van mij op is.
is het einde verhaal lattenkast bij mij :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten