Lattenkast 3.0

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:
Re: Lattenkast 3.0

Bericht door martin b » ma 11 apr 2016, 13:34

Dat Semar, snap ik, heb je berichten gelezen, toen het niet ging zo als je gehoop, dacht te gaan, met een lattekast.

En als je met de lattekast stop is dan ook niet verwonderlijk, maar je bent wel weer een ervaring rijker, en dingen meegemaakt, waarover je achteraf misschien wel om kunt lachen, stand lattenkast- Semar, 1-0.

Zelf ook wel eens een kast gebouwd, waar ik achteraf, spijt van had, en me de moeite kunnen besparen van het bouwen, Maar ja dat is altijd achteraf, zo gaat het soms, blijven lachen. Want niet de kast is belangrijk, maar de bijen, in welke kast ze dan ook moge zitten.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Bart de Coo » do 05 mei 2016, 11:18

image.jpeg
Op 5 mei na goede dracht 15 latten in gebruik.
Ik begin te geloven dat een lattenkast van vijftien latten (latten formaat dadant, 25cm diep) heel aardig voldoet. Ik wilde dus met kortere lattenkasten werken, omdat je er dan makkelijk achter kunt staan en omdat die veel hanteerbaarder zijn. Ik lijk die hoeveelheid van vijftien latten behoorlijk ingeschat te hebben.

De toetstand op 5 mei. Je ziet op de foto dat lat 14 bezig is uitgebouwd te worden. De achterste lat was al uitgebouwd. Die is op dit moment loeizwaar van de honing. Ik heb nu drie lattenkasten bevolkt. De toestand in alle drie de kasten is vergelijkbaar. Ik heb wel al een verzamelbroedaflegger gemaakt, om de kasten wat 'lucht' te geven en om er een moertje bij te krijgen natuurlijk.

Komend weekend vliegers maken.

Bart

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door semar » do 05 mei 2016, 18:14

martin b schreef: Want niet de kast is belangrijk, maar de bijen, in welke kast ze dan ook moge zitten.
mee eens je kunt ze zelfs in een kartonen doos houden.
(als ie maar droog staat) :wink:

Groet
Semar(Dominique)

Drosinus
Berichten:50
Lid geworden op:zo 08 aug 2010, 21:24
Imker sinds:2011
Aantal volken:5
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Nijkerk
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Drosinus » do 05 mei 2016, 21:39

Bart
Denk je dat je volken nu niet meer groeien?
mijn kleinste volk (ik heb er zes) zit nu op 14 latten en mijn grootste op 18 maar ik weet wel zeker dat ze komende nog verder groeien (het zijn wel buckfast)
Ik snap je gedachte dat je bij een kortere kast makkelijker kan werken
Ik heb de ruimte en kan bij mijn kasten aan de lange kant werken ik heb de vliegopening dan ook aan de lange kant zitten

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Bart de Coo » vr 06 mei 2016, 13:37

Drosinus,

Vandaag toch maar even de kasten geopend. Twee volken waren gestopt met bouwen en hadden doppen in de melk. Met één volk schijtmazzel gehad. Die hebben gezwermd - doppen waren nog niet eens gesloten dus! - en zijn in een lege kast ernaast gekropen! Dat kon ik makkelijk bepalen, vanwege de merkkleur van de moer. Hoe vind je dat nou. Misschien hadden ze afgezien van zwermen, of het zwermen althans uitgesteld, als ik ze in een grotere kast had gestopt. Wie weet, maar je kan de geschiedenis niet overdoen.

Het systeem met grote kasten, met vlieggaten aan de lange kant noem ik maar even het 'systeem Chandler'. Die wil graag broedaflegger en vlieger in één en dezelfde kast huisvesten. De lol is dan dat je twee volken met leggende moeren hebt, op het moment dat de zomerdracht begint. Nu kun je de beide volken in één en dezelfde kast laten samenwerken om de tussenliggende ruimte tussen de beide volken te vullen met (raat-)honing. Hij gebruikt dan wel roosters. Hij beschrijft het allemaal in zijn nieuwe boek.

Ik denk dat ik dat volgend jaar maar eens ga proberen, met de opmerking dat ik het in het verleden al eens geprobeerd heb, met chaos en ellende tot gevolg. De sluitplank sloot niet goed, waardoor de bijen gewoon op en neer liepen en waardoor er geen doppen werden aangezet. Nog erger was het toen ik een de volken splitste in dezelfde kast, waarop de broedaflegger niet lukte, de bijen terugkeerden naar de oude moer en de broedaflegger veranderde in een stinkende, rottende, ondergescheten bende. Waarom ging het fout? Ik denk dat ik, als ik dit ga proberen, vlieggaten aan de kort en lange zijde maak, zodat ze maximaal van elkaar verwijderd zijn.

Raadselachtig vind ik het dan hoe Chandler de beide volken weer denkt te gaan verenigen.

We piekeren en experimenteren verder. Voorlopig krijg ik de indruk dat kasten met vijftien latten prima werkbaar zijn. Ik hoop dat ik de komende tijd weer bijzondere ervaringen en inzichten kan melden.

Laatste inzicht dat ik vandaag opdeed: je hebt na het inspecteren van lattenkasten nauwelijks propolis aan je handen. Alweer een voordeel.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten