Lattenkast 3.0

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Lattenkast 3.0

Bericht door Bart de Coo » do 31 mar 2016, 10:01

Ik experimenteer de nodige jaren alweer met de lattenkast. Ik las alles wat er over te lezen viel. Dat is niet veel. Het gaat eigenlijk maar om een paar Amerikaanse boeken en een Duits en een Engels boek. Ik nam vooral de Amerikanen als voorbeeld.

Die gebruiken zo ver ik waarneem kasten van ongeveer een meter lang en ongeveer 25cm diep. De bovenkant van de raat is ongeveer gelijk aan Dadant. Voor het aanbrengen van repen kunstraat in de zaagsneden van de latten, heb ik dan ook een pak kunstraat klaarliggen op Dadantformaat. Op de foto zie je drie van die kasten. Dat zijn de kasten met de zwarte deksels. Ze zijn alle drie bevolkt met mooie, vitale volken. Ze doen u de groeten. De voorste drie kasten zijn zoals u ziet een stuk korter. Komend weekeinde, als het mooi weer is, dan hang ik de drie volken over in de kortere kasten.
image.jpeg
Kortere lattenkasten
Maar vorig jaar meende ik toch definitief tot het inzicht gekomen te zijn dat een hele meter lang voor de minidrachtjes waar wij mee te maken hebben gewoon veels te lang is. De kasten stonden nota bene op het koolzaad en een van de drie kasten was nota bene bewoond door een prima buckfastvolk; de zomerdracht was vervolgens prima en ook op de hei hadden we weinig te klagen vorig jaar. Toch haalde ik uit drie kasten slechts één emmertje honing, met de opmerking dat een van de drie kasten een nazwerm kwijtraakte, waardoor die weinig meer presteerde natuurlijk.

Om dit soort redenen ga ik het dit jaar maar eens 'op zijn korfs' proberen. Daarmee bedoel ik dat ik de volken gewoon ga splitsen, met de bedoeling om de volken vervolgens klaar te stomen voor de hei. Eerder in het seizoen lukt het mij eigenlijk nooit om er hele platen honing uit te halen: het broed verspreidt zich namelijk door de hele kast en de honing die ze opslaan wordt nauwelijks verzegeld. Pas als het broed zich terugtrekt, gecombineerd met dracht, op de hei dus, laten zich mooie stukken honing oogsten.

Daarvoor heb ik niet van die lange kasten nodig. Die lijken onder Nederlandse omstandigheden alleen maar nadelen te hebben: veel dracht wordt omgezet in raat en onverzegelde honing en niet in oogstbare honingoverschotten; de kasten zijn veel te lang om erachter te kunnen staan, wat lastig werken is en waardoor je van die lange gevaarten eigenlijk niet strak naast elkaar in rijen kunt zetten; kortere kasten kun je veel makkelijker in je eentje tillen en vervoeren.

Ik meld me vast wel weer een keer om te vertellen hoe het verder ging.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 31 mar 2016, 10:49

Als je nu een rooster plaatst en zo een honingkamer creëert?? dat lijkt me toch geen slecht plan.
JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Bart de Coo » do 31 mar 2016, 11:14

Heb ik uiteraard al geprobeerd. Ik heb mooie lattenkastroosters gemaakt van platte moerroosters. Ik bedoel die zinken platen en niet de roosters die uit 'staafjes' bestaan. Werkt niet. Bijen vertikken het om er doorheen te kruipen. Maar misschien dat ik het nog eens probeer inderdaad. Misschien had ik gewoon pech of zo. Misschien moet ik er een raatje broed achter hangen.

Maar die roosters zouden in een kortere kast ook gewoon bruikbaar moeten zijn. Er is nog steeds ruimte genoeg voor zowel broed als honing.

Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 31 mar 2016, 11:26

Bijen vertikken het om er doorheen te kruipen. Maar misschien dat ik het nog eens probeer inderdaad. Misschien had ik gewoon pech of zo. Misschien moet ik er een raatje broed achter hangen.
Je komt zelf al met een oplossing. Inderdaad. Er moet een bepaalde bijendruk komen, den ik dan.
Wat je ook kunt doen, is Rensonnen in de kast. Je plaats de moer binnenkort met een raampje broed en lege ramen voor het rooster. Het andere broed loopt uit en wordt gevuld met honing. Voorjaarshoning in zo'n kas winnen prima kunnen!

Vr. gr.
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door semar » do 31 mar 2016, 13:16

je zou een schot kunnen proberen.

voordat ieder een moerrooster had werdt de moer uit de honingbakken gehouden door canvas er tussen te leggen.
waarbij de buitenste randen vrijgehouden werden.
werkbijen zullen wel achter een (te klein) schot aan het werk gaan een moer niet,
omdat ze niet over de kastwand naar de raten achter het schot wil lopen (denk aan raten die door een vol honingraam worden gescheiden van het broeddeel.

weet niet of het werkt ik weet wel dat bij de eerste kasten dit wel werdt toegepast als moerrooster.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door joselito » do 31 mar 2016, 13:22

In Duitsland zag ik een kast met 2 kamers, alleen een doorgang langs onder.
http://www.holzhermann.at/bienenkiste.jpg

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door semar » do 31 mar 2016, 13:24

dat is een ouderwets krainerkistje in nieuw jasje.
en volgens mij is de doorgangs bovenlangst (kijk waar de vliegplank zit)?

Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Bart de Coo » do 31 mar 2016, 13:30

Joselito,

Dit is de 'Bienenkiste'. In deze kast is sprake van vaste bouw. De bedoeling is geloof ik dat je het volk eerst uitwintert en dan in het voorjaar dat achterste deel opent, waarin de bijen dan raathoning zouden opslaan. Zwermbeheersing zou met deze kasten niet mogelijk zijn, want vaste bouw. Deze kast, inclusief bedrijfsmethode, wordt uitvoerig beschreven in Bienenkiste, Korb und Einfachbeuten, onder redactie van Friedrich Pohl.

Groet,

Bart

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door joselito » do 31 mar 2016, 13:35

semar schreef:en volgens mij is de doorgang bovenlangs
Je hebt gelijk. Degene die ik gezien heb op een open deur dag in Mayen had de doorgang langs onder, dacht ik.
Alhoewel ik er weinig aandacht aan geschonken heb.
De opmerkingen van de oudere imkers die er rond stonden was grappiger :)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lattenkast 3.0

Bericht door Bart de Coo » do 31 mar 2016, 13:49

Nee hoor, de doorgang bevindt zich aan de onderkant. Wat Semar denkt dat de vliegplank is, is in werkelijkheid een luifel. We kijken dus tegen de onderkant van de kast aan. De Bienenkiste moet je namelijk omkeren, net als een korf.

Dit is een verdomd aardig idee. Dus je zaagt een dunne plank op de binnenmaten van de lattenkast - een mal heb ik klaar liggen - en je zorgt ervoor dat de bijen gemakkelijk over de bodem eronderdoor kunnen. Vervolgens breng je een scheiding aan in het broednest. Je hang bijvoorbeeld vier bebroede raten achter de scheidingswand: vier raten betekent ongeveer acht kilo honing. Natuurlijk blijft de moer aan de voorkant, dus aan de kant van het vlieggat. Acht kilo moet een beetje volk in het voorjaar toch aankunnen.

Ook het proberen waard.

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten