Nog lang? leve de kempische kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Marc1964
Berichten: 8
Lid geworden op: do 26 nov 2015, 17:48
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Marc1964 » ma 11 apr 2016, 20:48

En de maat van TOPLATTEN van de ramen ?

pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door pflipp » ma 11 apr 2016, 22:10

In hoeverre biedt de Kempische kast iets unieks tov Duhoka of Combiraam? Of is het allemaal aardig te vergelijken?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 11 apr 2016, 22:58

Yes, ook pas mee begonnen. Klein nadeel van deze kast, zijn de 2 maten van de ramen, namelijk de bovenlat van oude en nieuwe ramen verschillen 2,5cm.
oud is 40,5 cm nieuwe is 38 cm
Dat snap ik niet. Bij mij zijn alle toplatten hetzelfde. Maat is 38cm. Ook de oude. Is die 40,5 geen andere raammaat??

vr. gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 11 apr 2016, 23:00

In hoeverre biedt de Kempische kast iets unieks tov Duhoka of Combiraam? Of is het allemaal aardig te vergelijken?
Het is een volledig andere kast. Zeer robuust en sterk. Ook het raam is sterk en niet te breken: zeer solide uitvoering. Voordeel is dat je de volken op 1 broedhoogsel kunt houden.

vr. gr.
JP

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Samuel Murray » wo 13 apr 2016, 16:56

Jelte Pieter Dijkstra schreef:De kempische kast is een kast voor de grotere imker. Hij komt het meest in de buurt van Dadant.
Z'n broedramen hebben de hoogte van Dadant maar de breedte van Simplex. Een 12-raams Kempische broedbak heeft hetzelfde raatoppervlak als een 10-raams combi-spaarkast broedbak.
De kasten zijn van een solide uitvoering.
Een Kempische kast van bijvoorbeeld betonplex heeft niet een méér solide uitvoering dan bijvoorbeeld een spaarkast van hetzelfde materiaal, toch? De soliedheid van de uitvoering hangt toch af van de qualiteit van de materiaal en precisie van de vakmanschap, niet waar?
De vliegplank wordt ingeschoven (bij ouder type) en bij het nieuwe type van het Bijenhof kun je deze er voor weg halen als je moet reizen...
Ik vind dat een vliegplank niet "deel" van een kastontwerp is. Je kunt enige bodem bij enige kast gebruiken, zolang de buitenmaten van allebei het zelfde is. Als er een speciale "Kempische bodem" of "Kempische vliegplank" bestaat, dan is het anders, maar hoe verschilt het dan van de rest?
De ramen zijn 29,2 cm x 34 cm. Ideale grote.
Verschillende onderzoekers hebben tot verschillende conclusies gekomen over wat de "normale" of "ideale" grootte van een broednest zou zijn. Wie zei dat "292 x 340 x 430 mm" de ideale grootte is?
Het zijn sterke ramen. De bovenlat is namelijk verdikt wat kromtrekken tegengaat.
Het feit dat het meeste Kempische imkers ramen gebruiken met dikke bovenlatten betekent toch niet dat "de Kempische raam" een dikke bovenlat heeft. Men krijgt ook simplex ramen met een dikke bovenlat, en de sterkte van de raam hangt vaak af van de qualiteit van de hout en lijm.
De onderlat is versmald (minder gewicht) en verticaal geplaatst en daardoor is kromtrekken ook hier onmogelijk.
Kromtrekken gebeurt wanneer de zijlatten gaat buigen of te boven lat gaat twisten. Een dikke, dunne, platte, horizontale of verticale onderlat zal dat niet kunnen voorkomen.
Dan zijn er twee types honingkamer: een hoge (16 cm) en een type dat de helft van de een broedraam is (12,7 cm hoog x 34 cm). Twee honingkamers vormen dan een broedraam. Handig voor uitwisselbaarheid van ramen.
broedraam = 292 mm
honingraam + bijenruimte + honingraam = 127 + 10 + 127 = 264
dus, twee honingkasten zamen is 30 mm korter dan een broedraam, ja?
Bij imkerpedia staat dat de kast dubbelwandig is. Dat zou dan gaan om hele oude varianten?
Ja, de bouwplannen die ik van Kempische kasten op internet zag zijn allemaal voor enkelwandige kasten.

Vraagje: hoe lang zijn de toplatten?

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door gijs.v » do 14 apr 2016, 21:31

Niet zo handig on eerst de hele handel in twijfel te trekken om vervolgens een vraag te stellen. Van mij zou je geen antwoord meer krijgen. Zie dit als een tip Sam.


Verzonden met Tapatalk

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Samuel Murray » do 14 apr 2016, 22:07

gijs.v schreef:Niet zo handig on eerst de hele handel in twijfel te trekken om vervolgens een vraag te stellen. Van mij zou je geen antwoord meer krijgen.
Nu je het zegt, het lijkt echt erop of ik zijn mening in twijfel trekken. Mijn (bijna hele) reactie was bedoeld als vragen om verdere uitklaring, niet kritiek. Mijn excuses aan Jelte.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door FrancA » vr 15 apr 2016, 09:27

Als ik jou niet wat beter zou kennen zouden mijn haren (helaas al wat minder in aantal) ook recht overeind gaan staan ;)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 15 apr 2016, 14:31

LOL :D .

He criticaster, helemaal geen excuses nodig. Kritisch is je bijdrage wel, maar dat mag zeker!
Ik had alleen nog geen tijd gehad om te reageren. Komende dagen geen tijd, te druk met de bijen. Binnenkort zal ik hoop ik kunnen reageren.

vr. gr.
JP

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Samuel Murray » zo 17 apr 2016, 19:49

joselito schreef:Dr Liebig ... heeft een eenvoudige betaalbare kast ontworpen.
Voor wie dat te duur is kan ze zelf maken volgens dit plan.
Ik begrjip dat dit gesprek niet per se over de Einfachbeute gaat, maar het was nietemin interessant om over de kast na te lezen. Er zijn twee videos op Youtube over het maken van de Einfachbeute, maar geen van beide maken de kast precies zoals in de bouwplannen. Specifiek gebruikte geen van de twee de kloostersponning (maar gewoon een L-verbinding), wat voor zover ik kan zien een zeer belangrijke onderdeel van de Einfachbeute-ontwerp is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten