Nog lang? leve de kempische kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door FrancA » ma 18 apr 2016, 11:37

Tieme schreef:Je moet planken hebben die zoveel mogelijk kwartiers zijn gezaagd. Daar voorkom je een hoop ellende mee.

groeten,
Tieme
Hi Tieme,

Goede tip, weer wat bijgeleerd.
Wat plaatjes om e.e.a. te verduidelijken:
https://www.google.nl/search?q=kwartier ... fHiYkGM%3A

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door JackC » ma 18 apr 2016, 13:25

Kwartiers gezaagd, inderdaad ook nog nooit van gehoord maar de afbeeldingen zijn duidelijk, dank je.
Mijn planken zijn gezaagd uit oude balken, ik ga er niet vanuit dat die nog krom trekken.
Steigerhout is "in", dus dat zal vaak geen uitgewerkt hout zijn of je moet echte oude steigerplanken hebben. De zaagrichting is dus ook iets om op te letten. overigens gebruik ik behalve lange inoxschroeven pur lijm bij alle verbindingen.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Samuel Murray » ma 18 apr 2016, 13:43

JackC schreef:Overigens gebruik ik behalve lange inoxschroeven...
Moest ff googelen... "inox" is gewoon RVS (roestvrije staal, "stainless steel").

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door JackC » ma 18 apr 2016, 18:18

inox overgenomen uit eerder bericht van Joselito: in-oxydable
gewoon RVS? was een voormalige verzekeringsmaatschappij

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door joselito » ma 18 apr 2016, 19:16

Samuel Murray schreef:Moest ff googelen... "inox" is gewoon RVS
:lol: Niet aan gedacht.
In het Vlaams hebben we een aantal woorden overgenomen van het Frans
Inox komt van inoxydable (roestvrij)
De engelse benaming heb ik trouwens ook altijd grappig gevonden.
Stainless steel dus staal zonder vlekken :)

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door joselito » ma 18 apr 2016, 19:34

Samuel Murray schreef: Mijn een vermoede was dat de sponning het makkelijker maakt om de kast precies goed in elkaar te zetten. Als je bijvoorbeeld een voorraad van, zeg, 1000 plankjes voorbereid heeft, en dan kasten alleen maken zoals nodig, dan kan de sponning het gemakkelijker maken om de kasten zonder een speciale mal op die preciese juiste afmetingen in elkaar te zetten.
Dat is waar, het maakt het gemakkelijker om ze in elkaar te zetten. De onderdelen maken vraagt wat meer tijd maar het is elkaar zetten gaat dan eenvoudiger.

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Eugeen » zo 24 apr 2016, 00:55

Ik lees veel en reageer weinig op dit forum, maar de Kempische kast heeft ook bij mij toch dat ietsje meer. Als jonge imker werk ik met deze kast. Het is in 2009 allemaal begonnen met overgeërfde kasten. Ondertussen maak ik de kasten zelf en sinds deze winter met red cedar. En red cedar verhoudt zich tot betonplex als dag en nacht. Maar vooral het werken met 12 ramen op een enkele broedbak is nu juist zo handig volgens mij. De honingbakken van halve hoogte maak ik enkelwandig volgens het model van Pia Aumeier maar dan op de Kempische maat. Broedbakken maak ik nog steeds dubbelwandig vermits het gewicht hier toch van minder belang is. Dubbelwandig slaat gewoon op het feit dat de voor en achterkant uit een dubbele plaat bestaat. De zijwanden zijn meestal enkelwandig. Wat de verticale onderlat van de ramen betreft: dit heeft geen enkel belang bij het werken met afstandhouders. Hier schuift namelijk de zijlat van het raam in en deze is steeds even breed. Een verticale onderlat heeft zijn nut echter voornamelijk bij het kiepen. Men kan dan namelijk veel makkelijker aangelegde zwermdoppen zien.
Een aparte raammaat werd me tijdens de cursus indertijd volledig ontraden wegens de moeilijke uitwisselbaarheid. Bedoelde men toen op uitwisselbaarheid van ramen of uitwisselbaarheid van ziekten? Sorry, maar hier doe ik dus niet aan. Materiaal maak ik zelf en ik gebruik uitsluitend eigen was. En ook koninginnen teel ik zelf van de beste en zachtste volken.
Wat mij betreft dus volmondig ja op de titelvraag.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 24 apr 2016, 09:03

Euqueen. Dank voor je toffe bijdrage!
Ik lees veel en reageer weinig op dit forum, maar de Kempische kast heeft ook bij mij toch dat ietsje meer. Als jonge imker werk ik met deze kast.
Tof.
Het is in 2009 allemaal begonnen met overgeërfde kasten. Ondertussen maak ik de kasten zelf en sinds deze winter met red cedar.

Laat eens een foto zien als je wilt. Ik heb een enkele bak kempisch in red cedar. Als een veertje zo licht.
En red cedar verhoudt zich tot betonplex als dag en nacht. Maar vooral het werken met 12 ramen op een enkele broedbak is nu juist zo handig volgens mij. De honingbakken van halve hoogte maak ik enkelwandig volgens het model van Pia Aumeier maar dan op de Kempische maat.
Handig. Spaar je hout uit, het is lichter, en het tilt vooral beter! Ik zou graag eens een foto hiervan willen zien.
Ik vraag me eigenlijk wel af, is dit echt Aumeier? Waren die kasten er al niet veel langer?
Broedbakken maak ik nog steeds dubbelwandig vermits het gewicht hier toch van minder belang is. Dubbelwandig slaat gewoon op het feit dat de voor en achterkant uit een dubbele plaat bestaat. De zijwanden zijn meestal enkelwandig.
Ik heb houten kasten die zijn volledig dubbelwandig. Ze zijn niet te tillen.
Wat de verticale onderlat van de ramen betreft: dit heeft geen enkel belang bij het werken met afstandhouders. Hier schuift namelijk de zijlat van het raam in en deze is steeds even breed.
Hier ben ik het niet mee eens. De brede onderlat schuift nl. Heel slecht in de kammen (zeker met twee! kamijzers voor en achter). Met 1 is het a een stuk minder erg. Maar is er een verticale dan valt het raam er perfect in. Ik zou eigenlijk alle bakken met dubbele ijzers 1 ijzers moeten verwijderen.
Een verticale onderlat heeft zijn nut echter voornamelijk bij het kiepen. Men kan dan namelijk veel makkelijker aangelegde zwermdoppen zien.
Dat wist ik niet. Dit verandert mijn kijk nog eens op de kast. Weer wat geleerd. Je moet dan wel met twee man zijn? En de bak moet hoog genoeg staan.
Een aparte raammaat werd me tijdens de cursus indertijd volledig ontraden wegens de moeilijke uitwisselbaarheid. Bedoelde men toen op uitwisselbaarheid van ramen of uitwisselbaarheid van ziekten? Sorry, maar hier doe ik dus niet aan. Materiaal maak ik zelf en ik gebruik uitsluitend eigen was. En ook koninginnen teel ik zelf van de beste en zachtste volken.
Groot gelijk!

Wat mij betreft dus volmondig ja op de titelvraag.
Mooi om te horen. Ik ben zelf ook eigenlijk best tevreden over deze kast. Voor mij dus ook een ja!
JP

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door joselito » zo 24 apr 2016, 09:18

Eugeen schreef: Dubbelwandig slaat gewoon op het feit dat de voor en achterkant uit een dubbele plaat bestaat. De zijwanden zijn meestal enkelwandig.
Dat heeft waarschijnlijk te maken met de lengte van de oren. Als je raampjes hebt met lange oren ben je verplicht om de voor- en achterkant dubbelwandig te maken.

pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door pflipp » zo 24 apr 2016, 09:46

Dit is toch gewoon hetzelfde verhaal als bij het Spaarkast-ontwerp van de Werkbij, vs traditioneel (aan 2 zijden dubbelwandig)?

http://www.dewerkbij.nl/spaarkast%20WERKBIJ.php

(Geen reclame! ;) En nee, ik heb niet "zelf ook zo'n kast" :D )

Ik vond het altijd een vrij vanzelfsprekend concept. Verbaasde me dan ook bij het lezen van de "Einfachbeute" dat ik m eigenlijk niet veel eenvoudiger vond dan wat ik hiervan al kende. En met moeilijke kloosterverbindingen enzo ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten