Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » za 23 jul 2016, 12:47

Blijkbaar is dit een zaak met serieuze omvang. Misschien tijd om de bevoegde instanties ( FAVV in Belgie) elk individueel op de hoogte te brengen. Zij kunnen na staalname bij de imkers was onderzoeken en de oorzaak benoemen. Misschien kan dan ook een vorm van schadevergoeding bekomen worden.

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door MH1995 » za 23 jul 2016, 17:58

Zou iemand mij via een PB de leverancier en verkoopwinkels kunnen sturen. Ik koop mijn kunstraat bij het bijenhuis, die hebben een hele hoop A4 papiertjes met waar ze op controleren, daarom zijn ze duurder, ik weet niet of die er ook last van hebben. Want zoals ik begrijp uit de reacties gaat het vooral om goedkopere was.

Lippe

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Lippe » ma 25 jul 2016, 20:20

Hier ook hetzelfde probleem. Spaarkast BK formaat. Beide kasten hagelschot. Wel 50% uitval. Hier worden de larven wel verzorgd en pas na het sluiten worden de poppen getrokken.

Groeten,
Raymond

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door de vos roger » ma 25 jul 2016, 21:06

Lippe schreef:Hier ook hetzelfde probleem. Spaarkast BK formaat. Beide kasten hagelschot. Wel 50% uitval. Hier worden de larven wel verzorgd en pas na het sluiten worden de poppen getrokken.

Groeten,
Raymond
Misschien zit je met bijen die broed ruimen waar varroa inzit? Dat kan dat hagelschot verklaren,dan is dat een goede zaak nietwaar :-)
roger

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Alex Mönch » ma 25 jul 2016, 23:01

Poppen die getrokken worden doordat de bijen de varoa aantasting waarnemen,hebben dikwijls misvormde vleugels.....heb je de poppen bekeken?
Kun je wat foto s plaatsen ?

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door de vos roger » ma 25 jul 2016, 23:38

Alex Mönch schreef:Poppen die getrokken worden doordat de bijen de varoa aantasting waarnemen,hebben dikwijls misvormde vleugels.....heb je de poppen bekeken?
Kun je wat foto s plaatsen ?
Nee hoor, dat is niet altijd zo dat ze misvormde vleugels hebben , varroatolerant bijen trekken gewoon de poppen eruit als er varroa 's in de cellen aanwezig zijn.
Zojuist ook vernomen dat het voedselagentschap in Vlaanderen géén onderzoek doet op de was, daar het niets met bijenziekten te maken heeft.
Misschien doen ze in Wageningen wél onderzoek als een Nederlands imker het probleem meldt ?
roger
roger

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » ma 25 jul 2016, 23:52

Ik heb vernomen dat het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid (FAVV) in Vlaanderen besloten heeft géén analyse te doen van de was, wegens geen acute bijensterfte! Alsof ze het niet belangrijk genoeg vinden...
Ik vind het vreemd dat het hier zo stil blijft. Het kan toch niet anders dan dat de verkoper al lang op de hoogte was van de slechte was.
Als beginnende bijenhouders zoals ik en Steve Delannoye 2 maanden geleden al merkten dat er 'iets' mis was, dan moet het bij de verkoper toch al lang ter ore zijn gekomen via ervaren imkers of verenigingen??

Op 6 juni schreef ik in het topic "vlieger maken met doppen" het volgende:
Wat ook opvalt is het raam met nieuwe raat dat ik al een maand geleden gegeven heb aan de rand van het broednest. Na een week was het volledig belegd met eitjes. Na 2 weken zag ik nog steeds overal eitjes, geen larven. Vandaag: nog steeds enkel eitjes te zien, behalve hier en daar een enkele gesloten cel. Worden de eitjes steeds weggehaald en opnieuw gelegd of wat is hier aan de hand?
Op 15 juni schreef Steve Delannoye in het topic "Veel eitjes, weinig gesloten broed" het volgende:
Bij de vorige controle 10 dagen eerder waren er ook veel eitjes en weinig broed. 10 dagen later was er slechts een fractie van die eitjes ontwikkeld tot gesloten broed. Dit is nu net het probleem, waarom vernietigen de bijen deze eitjes? Zoals eerder gezegd is er nog voldoende honing in voorraad, dus kannibalisme om deze reden zou ik uitsluiten

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » di 26 jul 2016, 00:04

Je kan de was ook bij bvb Primoris laten analyseren, maar dat kost blijkbaar wel enkele honderden euro's.
Daarmee dat de verkoper mss niet elk lot laat onderzoeken...?

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » di 26 jul 2016, 06:12

Er zijn nog andere kanalen die misschien iets voor ons kunnen betekenen. Bv Informatiecentrum voor bijenteelt. Ik heb alvast een mailtje gestuurd naar Prof Dirk de Graaf.
Als we nergens gehoor vinden kunnen we misschien een mini crowdfunding doen om het zelf te laten onderzoeken?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 26 jul 2016, 12:04

Misschien zit je met bijen die broed ruimen waar varroa inzit? Dat kan dat hagelschot verklaren,dan is dat een goede zaak nietwaar :-)
Jammer dat je de zaak niet serieus neemt Roger!
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten