Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:
Re: Vervuild kunstraat

Bericht door m.kolsters. » vr 16 sep 2016, 19:50

Steve als Jelte was verkoop aan leden van de imker vereniging en deze heeft een was pers dan had je niet hoeven kopen.
Maar dat is te laat we gaan het nieuwe jaar met nieuwe was te gemoed en elke vereniging gaat zelf was persen.

Maar ik weet dat het niet zo gemakkelijk is ik giet al 20 jaar was voor alle imkers uit de omgeving,
maar dan is het ook niet naar wens van de imkers daar verdien je op.
Dan het volgende probleem, als je was opslaat in een stal of hok waar deze een andere geur krijgt dan willen de bijen deze ook niet.
Ik zit nu te denken om weer te beginnen met was gieten, en ik heb ook nog een paar kennissen die dit doen.
Ik heb nog was wafels genoeg voor het volgend jaar en dan kan ik wel weer laten gieten.
Tinus Kolsters

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » vr 16 sep 2016, 20:07

Nogmaals, mijn discussiepunt is niet of je al dan niet zelf een was kringloop moet opstarten.

Waar het wel om gaat is dat als je aangewezen bent op was uit de handel om welke reden dan ook, dan moet die was aan een aantal vereisten voldoen. Dit is toch de normaalste zaak van de wereld.

Als er plots blijkt dat er paardenvlees zit in het gehakt dat je in de supermarkt koopt terwijl op het etiket staat dat het 100% varkensgehakt is. Dan is er iets grondig mis. Dan hoeft je toch ook niet zelf je varkentje te gaan vetmesten omdat je zeker wil zijn.

Er moeten gewoon voldoende voorschriften en controles komen zodat de consument krijgt wat hij denkt te kopen. We hebben daar toch recht op

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door imker Marinus » vr 16 sep 2016, 20:16

Steve_Delannoye schreef:Nogmaals, mijn discussiepunt is niet of je al dan niet zelf een was kringloop moet opstarten.

Waar het wel om gaat is dat als je aangewezen bent op was uit de handel om welke reden dan ook, dan moet die was aan een aantal vereisten voldoen. Dit is toch de normaalste zaak van de wereld.

Als er plots blijkt dat er paardenvlees zit in het gehakt dat je in de supermarkt koopt terwijl op het etiket staat dat het 100% varkensgehakt is. Dan is er iets grondig mis. Dan hoeft je toch ook niet zelf je varkentje te gaan vetmesten omdat je zeker wil zijn.

Er moeten gewoon voldoende voorschriften en controles komen zodat de consument krijgt wat hij denkt te kopen. We hebben daar toch recht op
Helemaal mee eens Steve. :clap:

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door m.kolsters. » vr 16 sep 2016, 20:40

Met alles eens, maar in de wet van de rooms katholieke kerk in 1923 staat vermeld dat er tenminste 25% bijenwas moet zitten.
Ook nu zal er beschreven staan hoeveel was er in was wafels moet zitten en als dat wordt na geleefd wie doet het dan fout.
Ergens moet er beschreven staan welke verhoudingen of dat het puur moet zijn.
Dit moet dan de NBV weten en de heren uit Wageningen.
Tinus Kolsters

frankwillems
Berichten:82
Lid geworden op:do 18 feb 2016, 09:12
Imker sinds:2014
Aantal volken:9
Bijenras(sen):carnica
Locatie:overpelt
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door frankwillems » vr 16 sep 2016, 21:23

Heren,

De verkoper waar ik het vandaan heb ( net als vele anderen) adverteerder nu nog steeds met 100% zuivere bijenwas. lijkt me dat hier geen twijfel over is wat de kerk voorschrijft of wel??

Eens dat dit moet worden aangepakt. Zo niet via vereniging/ bond dan mogelijk via gezamenlijke/individuele proces. Dit is nl misleide verkoop volgens economisch rechtboek. (Belgie). los van alle neven schade.

We lossen er nu niet onze problemen mee op maar maken wel een standpunt.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » za 17 sep 2016, 04:53

Het is nu een maand geleden dat ik nog op het forum geweest ben om het onderwerp over vervuilde was te volgen. Ondertussen is er blijkbaar nog niks veranderd. Onderzoeksresultaten zijn er nog niet, duidelijke oorzaak van broedsterfte is er niet, geen enkel antwoord van de producent of leverancier gekregen op emails. De producent neemt geen enkele verantwoordelijkheid op, integendeel...ze weten niet beter dan te zeggen dat er niets mis is met hun was.
Men houdt ons hobbyimkers gewoon voor den domme.
Ik vind dit in 1 woord SCHANDALIG!
Ik ben het echt kotsbeu!
Moest de volksgezondheid er vanaf hangen was alles al lang uit de rekken gehaald en was de oorzaak al lang getraceerd + de verantwoordelijken gestraft.
Ik hoop dat degenen die goedkope namaakwas hebben opgekocht uit het buitenland en bijgemengd hebben uit winstbejag er niet zomaar mee zullen wegkomen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Hans van der Post. » za 17 sep 2016, 09:21

m.kolsters. schreef:Met alles eens, maar in de wet van de rooms katholieke kerk in 1923 staat vermeld dat er tenminste 25% bijenwas moet zitten.
Ook nu zal er beschreven staan hoeveel was er in was wafels moet zitten en als dat wordt na geleefd wie doet het dan fout.
Ergens moet er beschreven staan welke verhoudingen of dat het puur moet zijn.
Dit moet dan de NBV weten en de heren uit Wageningen.
Kolster je bent een beetje DOM bezig dit noemen ze dus olie op het vuur gooien. Je gooit het weer op de NBV die hebben niets te maken met de slechte kwaliteit van de uit België ingekochte kunstraat! Meen dat je dit al wist.
Je weet best dat de wetten van de RK kerk niet worden aangehouden als er over 100% bijenwas spreken dan is dit 100%.
De term KERKKAARSENWAS moet toch bij jou bekent zijn :whistle:

PS Op de webpagina www.bijenhouders.nl/bijen-en-welzijn/kunstraatproblemen meer hierover
!Hans.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door m.kolsters. » za 17 sep 2016, 12:05

Hans er wordt beweerd dat de was platen niet van zuivere was is, hier op het forum.
En als dat zo is en de NBV heeft deze verkocht dan moeten ze ook even laten onderzoeken wat het dan wel is.
En of dit dan dom is, is mij om het even daar hebben ze het onderzoek voor in Wageningen.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Hans van der Post. » za 17 sep 2016, 12:20

Het was toch het bedrijf uit België (jou kennissen) wat die rotzooi verkocht aan het Bijenhuis en andere weder verkopers dus wie moet nu controleren? Het lijkt mij dat de inkoper van de was allereerst moet testen of hij goede grondstof - zuivere was - ingekocht heeft. Vind het merkwaardig dat je voortdurend anderen dan de maker van de kunstraat de schuld geeft van deze ellende.
!Hans.

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » za 17 sep 2016, 12:39

"Vind het merkwaardig dat je voortdurend anderen dan de maker van de kunstraat de schuld geeft van deze ellende"

De nagel op de kop, Hans. Dit denk ik al enkele maanden maar heb het nog nooit durven zeggen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten