Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » vr 16 dec 2016, 20:38

Dan had je vorig jaar blijkbaar al pech...Gelukkig waren niet alle lotnummers uit die periode slecht, of we hadden geen enkel volk overgehouden.

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » vr 16 dec 2016, 22:00

Marcje

2015 toen hadden we nog vertrouwen. Ik herken je vele bekommering en vragen over dat 'darrebroedig volk' . Je beschrijving klopt met wat ik zag bij mijn volken eind mei.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =5&t=31225
Achteraf gezien komt alles op zijn plaats.
Hoe is het afgelopen met dat volk vorig jaar. Hebben ze de winter gehaald?

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Marcje » vr 16 dec 2016, 23:48

Hoe is het afgelopen met dat volk vorig jaar. Hebben ze de winter gehaald?
Hoi DeKleine , steve en tomer,

Alle volken zijn goed door de winter gekomen, wel klein en gezond, maar dat gesloten broed was nooit zoals het zou moeten, en zolang het niet goed gaat, dan gaat men zoeken en proberen en ook wat gesukkel...
tja, als beginneling opboksen tegen een probleem dat men niet begrijpt is niet zo eenvoudig

Ook nu ziet het er terug goed uit met de volkjes, allen goed ingewinterd, en geen, of laat ons zeggen weing varroa :D mierenzuur en verdampen oxaal
Ik hoopte om volgend jaar eindelijk eens goed van start te kunnen gaan , maar de moed zakte me in de schoenen bij het lezen van de raadgevingen van FOD en zeker omdat al mijn lotnummers erbij zitten pfffff

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

DeKleine
Berichten: 50
Lid geworden op: di 29 nov 2016, 20:31
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): carnica
Locatie: O-VL, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door DeKleine » za 17 dec 2016, 10:36

Marc, fijn te horen dat je volkjes overleven ondanks de slechte waswafels. Dat is hoopgevend voor de andere imkers ook.
Wat ik niet snap, is dat de communicatie over dit probleem zo lang duurt om de imkers te bereiken. Hier moeten de verenigingen toch lessen uit trekken. De eerste inzichten dat de broedproblemen (het ruimen van de eitjes) door de was veroorzaakt worden, dateren van ongeveer 20/7. Niet iedereen was tijdig op de hoogte om nog in te grijpen en dat is jammer.
Ikzelf was vrij vroeg op de hoogte via sociale media en heb nog een aantal uitgewerkte ramen van een andere imker in mijn volken kunnen inhangen eind juli. Daarna kon ik een mooi aaneengesloten broednest vaststellen. Dit heb ik een tijdje later nog later aangevuld met halve waswafels ertussen die ik ze nog heb laten uitbouwen (tijdje suikerwater 1:1 gegeven). Dat uitbouwen is nog gedeeltelijk gelukt voor het (laattijdig) inwinteren.
De volkjes zitten redelijk goed bij mij, heb ik gemerkt bij de winterbehandeling. Ik hoop dus dat we toch nog een goede start kunnen maken in het voorjaar.
Ondertussen heeft FAVV bij mij opnieuw een staal genomen, ditmaal voor onderzoek op sporen van detergenten. Volgens de controleur verwacht men niks te vinden dat de vastgelegde drempel zal overschrijden. Laten we hopen. Ze gaan langs in elke Vlaamse provincie bij de imkers die de problemen gemeld hebben, en ook bij een aantal andere. Van zodra een honinganalyse is afgerond (min. 2 weken), wordt de betrokken imker geïnformeerd door FAVV. Ik verwacht dan ook dat FOD gelijktijdig met de eerste honinganalyseresultaten een mededeling zal doen naar de hele imkerij, enkele weken terug zeiden ze in ieder geval toch dat ze verwachtten het onderzoek nog in december af te ronden. Hopelijk zullen er snel definitieve conclusies zijn van officiële zijde. Benieuwd of er consequenties zullen zijn (en wat die zullen zijn) en hoe de imkerverenigingen en andere betrokkenen hiermee zullen omgaan.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 17 dec 2016, 17:34

Vandaag mijn maandelijks tijdschrift " De Vlaamse Imker " ontvangen

Er staat vermeld dat de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid ( FOD ) vraagt aan de Belgische imkers om wasraat met lotnummers tussen 212225 en 213110 die aangekocht werden in de periode februari 2015 tot september 2016 voorlopig niet te gebruiken

Het tijdschrift voegt er aan toe om voorzichtig te zijn met het hersmelten tot nieuwe waswafels en de verdachte wasraat uit het productieproces te houden .....
Dit lijkt me dan een officiële mededeling? Deze staat meende ik ook op de website van de FOD.
JP

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Marcje » zo 18 dec 2016, 20:22

Hoi Dekleine,
U hebt er inderdaad goed aan gedaan door snel in te grijpen, maar doordat er nooit een duidelijke reactie is gekomen van de overheid en ook als ik de vraag stelde aan ervaren imkers uit mijn regio of aan het verkooppunt van mijn waswafels werd deze vraag weggelachen....
Ik heb gelukkig nog wat oude ruw gesmolten was staan welke ik ondertussen aan het zuiveren ben om volgend jaar zelf waswafels te gieten , er zal niks anders opzitten :evil:
En het zal geen waswafeltoestel van de leverancier van mijn waswafels worden :!:
Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Vandaag mijn maandelijks tijdschrift " De Vlaamse Imker " ontvangen

Er staat vermeld dat de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid ( FOD ) vraagt aan de Belgische imkers om wasraat met lotnummers tussen 212225 en 213110 die aangekocht werden in de periode februari 2015 tot september 2016 voorlopig niet te gebruiken

Het tijdschrift voegt er aan toe om voorzichtig te zijn met het hersmelten tot nieuwe waswafels en de verdachte wasraat uit het productieproces te houden .....
Dit lijkt me dan een officiële mededeling? Deze staat meende ik ook op de website van de FOD.
Ben ondertussen wat aan het rondkijken geweest, en bij de FOD heb ik het niet direct gevonden , maar het staat inderdaad op meerdere sites vermeld, maar het is pas nu dat mijn tijdschrift ermee naar buiten komt :roll: en was even slikken nu dit officieel overkwam

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door bee-tree » ma 19 dec 2016, 08:43

Het heeft 3 jaar geduurd om schade aan bijen,
zoals "die beschreven en gefilmd is door Jelte in het topic "Help we zitten vast"
toe te schrijven aan vervalste was.
Tieme had daar over gelezen in http://www.bienenjournal.de van 2012 of 2013.
Tieme vermoedde vervalsing met paraffine. Ik kon toen nog niet geloven
dat er zulke malafide praktijken bestaan.
Momenteel studeer ik via internet veel uren. Óók afgelopen nacht op http://www.imkerforum.de en www.bee-gann.de voor informatie en downloads.
Daarin doet Marcus Gann de oproep om binnenkort de petitie "Sauberes Bienenwachs"
aan de Bondsdag (Bundestag) in Berlijn,te ondertekenen,
om de definitie van bijenwas in het Europese Warenwetbesluit als volgt te omschrijven:
"Bienenwachs ist von Bienen selbst geschwitztes Wachs".
Hoe simpel dat ook klinkt, het geeft juristen een betere basis voor aansprakelijkstelling.

In http://www.bijkersgilde.nl heb ik het Keuringsreglement van 2015 van bijenproducten
er bij genomen. In hoofstuk 9 gaat het over was. Ook met welke 5 proefjes de imker
zelf vervalsingen kan ontdekken. Helaas staat er geen definitie in van bijenwas.
Het Keuringsreglement is ongeveer hetzelfde als het Warenwetbesluit. honing
van 1 augustus 2003 volgens de richtlijn van de Europese Gemeenschap 2001|110|EG
van 20 december 2001.
Zie ook www.library.wur.nl en www.streelweb.nl (immers: Was wordt ook in voedings-
middelen verwerkt). Ik moet het voorlopig hierbij laten. Zjef :b10:

P.S. Wel nog even wat sardonisch in de huidige 'Verlichtingstijd".
Gelukkig worden nauwelijks meer kaarsen in de Kerstboom gebrand.
Vroeger gooiden imkers hun overgebleven paraffinekaarsen in de zonnewassmelter
om......samen met....... :naughty: :naughty: Mss gebeurt 't nog wel ergens op de wereld.



.

Bart DC
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 00:02
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Leuven, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Bart DC » ma 19 dec 2016, 09:45

Berichtgeving van analyses in Duitsland in "die biene". Men start daar een petitie op voor wettelijke normering, die ook daar, net als in Nederland en België ontbreekt.

http://media.repro-mayr.de/34/663334.pdf

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jaap v.Popering » ma 19 dec 2016, 11:37

Volgens mij is het één Europa !!!!
Ook Nederland zou daaraan mee moeten doen .


Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 19 dec 2016, 12:39

Berichtgeving van analyses in Duitsland in "die biene". Men start daar een petitie op voor wettelijke normering, die ook daar, net als in Nederland en België ontbreekt.

http://media.repro-mayr.de/34/663334.pdf
:clap: :clap: :clap: :clap:
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten