Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Dirk Blanken » di 14 mar 2017, 20:41

Ik heb onlangs de pakken met verdachte kunstraat omgeruild bij het Ielgat in Amen.

Ze zijn van leverancier van kunstraat veranderd en hebben nu een duitse leverancier.
Wel is het een stuk duurder geworden.
Ik dacht dat ik zou bij moeten betalen maar nee, het werd gewoon omgeruild voor de duurdere duitse kunstraat.

Veel eind verkopers schieten er bij in door de toestanden bij de belgische groothandel.
en dit is de tweede keer eerder brachten ze ook al ellende met verkeerd voer.

Ze lieten de eindverkopers er voor opdraaien.

Nu heb ik weer gegoten kunstraat wat koud niet goed te snijden is en zo moet het zijn.

Groeten Dirk.
dertiende

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » za 25 mar 2017, 15:45

Ik ben een gelukkig man.

Ik heb zonet mijn volken bekeken en alle waswafels die ik op 12 maart in de volken heb gehangen zijn mooi opgebouwd en hebben mooie vlakken verzegeld broed. Hopelijk gaat er dit seizoen niets mis en kunnen we volop genieten van de heerlijke voorjaarsexplosie bij de volken.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 25 mar 2017, 22:06

Goed gedaan Steve!
JP

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Ruinerweg » zo 26 mar 2017, 16:47

Ik heb pas gesmolten was ingeleverd bij de imkervakhandel.
Ook heb ik nu voor het eerst een formulier moet invullen waarin ik verklaar dat ik in mijn bijen geen anti- biotica heb gebruikt en dat voor de varroa de volken alleen heb behandeld met nieren - en of oxaalzuur.
Mochten er toch restanten van andere middelen in de was zitten, dan heeft de innemer het recht op de koopovereenkomst terug te komen.

M.v.g, Roel

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Kroese » zo 26 mar 2017, 17:00

Ruinerweg schreef:Ik heb pas gesmolten was ingeleverd bij de imkervakhandel.
Ook heb ik nu voor het eerst een formulier moet invullen waarin ik verklaar dat ik in mijn bijen geen anti- biotica heb gebruikt en dat voor de varroa de volken alleen heb behandeld met nieren - en of oxaalzuur.
Mochten er toch restanten van andere middelen in de was zitten, dan heeft de innemer het recht op de koopovereenkomst terug te komen.

M.v.g, Roel
Op zich niet verkeerd, maar gaan ze iedere partij laten testen (is duur)?

Houd de imkervakhandel die was dan apart, en wordt er van iedere partij apart kunstraat van gemaakt?
Blijft die verklaring dan traceerbaar naar de grondstoffen leverancier?
Kopen ze die sjoemel kunstraat omgesmolten in een blok ook op? of moet je ook een verklaring afleggen dat je geen sjoemel was terug verkoopt.
Als een imker zich genomen voelt omdat de uitgebouwde was niet wordt terug genomen, omdat er geen wikkel meer bij is, kan het wel eens zo zijn dat het als blok gewoon weer terug geleverd wordt. (even advocaat van de duivel) Hoe controleren ze dat, testen bij een lab is veel te duur.

Is die ingeleverde was dan net als honing traceerbaar naar de producent?
Of gaat het allemaal bij elkaar in een grote smelt ton. Wat blijft er dan van de verantwoordelijkheid verklaring over?

Dan nog een punt, is de inkoop prijs nu ook flink omhoog gegaan, omdat de was van de imkers meer te vertrouwen is dan die diverse importen?
Ik zie ergens nog steeds een oude inkoop prijs van €7,- per Kg (is een hele oude slechte prijs)
De Kunstraat prijzen zie ik nu bij de handel variëren van €16,50 tot €18,75.
Bij Icko in Frankrijk over de €19,-

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Ruinerweg » zo 26 mar 2017, 18:57

Wat ik me heb laten vertellen is dat alle was wordt opgeslagen tot men genoeg heeft om te laten verwerken tot
kunstraat. De nieuwe was duur ( 17,00 euro/kg) korting 70% per kg ingeleverde was.) Nu heb ik nog nooit slechte was ingekocht en gebruik ik niks anders dan mieren - en oxaalzuur. Ik heb begrepen dat er van elk blok was een monster wordt getrokken.

Roel

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door jjmvaningen » ma 03 apr 2017, 22:16

Bericht uit het zuiderburenland België (3 april 2017).
Als bijlage vindt u een nieuwe gemeenschappelijke mededeling van de FOD Volksgezondheid en het Federaal Voedselagentschap (FAVV) naar aanleiding van de problemen m.b.t. de verhoogde broedsterfte in 2016.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 03 apr 2017, 22:29

Dat weten we dan maar weer....

Hier houden de problemen aan :twisted: :twisted: . Afgelopen dagen weer probleemraten ontdekt. Ik had er al veel uit, maar hier en daar zijn er toch blijven steken.
Dit ook omdat ik de volken vorig jaar niet teveel over hoop wilde haalden.

Voor mij nooit geen Bijenhof meer!!!

vr. gr.
Bijlagen
wasco3.jpg
wasco2.jpg
wasco1.jpg
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op ma 03 apr 2017, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

victort
Berichten: 157
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door victort » ma 03 apr 2017, 23:35

jjmvaningen schreef:Bericht uit het zuiderburenland België (3 april 2017).
Als bijlage vindt u een nieuwe gemeenschappelijke mededeling van de FOD Volksgezondheid en het Federaal Voedselagentschap (FAVV) naar aanleiding van de problemen m.b.t. de verhoogde broedsterfte in 2016.

2017-04-03_Bericht_Koepelorganisaties_FOD_FAVV_NL.pdf
Dus eigenlijk zeggen ze dat de resten van oxaal en mierenzuur er niet toe doen, omdat die vervuiling, zelfs in grotere mate was terug te vinden in was die het wel goed deed. De rest van de vervuiling die we aantreffen kunnen we nog niet in verband brengen...?
Jelte Pieter Dijkstra schreef:Dat weten we dan maar weer....

Hier houden de problemen aan :twisted: :twisted: . Afgelopen dagen weer probleemraten ontdekt. Ik had er al veel uit, maar hier en daar zijn er toch blijven steken.
Dit ook omdat ik de volken vorig jaar niet teveel over hoop wilde haalden.

Voor mij nooit geen Bijenhof meer!!!

vr. gr.
Vervelend voor je zeg. Zie je heel duidelijk welke raten het zijn?
Heb je voor mij een PB met namen van winkels die de was (hebben) verkocht/verkoopt? Ik wil het liefst zelf de was recyclen maar heb 1 pakje simplexwas gekocht bij een webwinkel, en twijfel nu nog meer of ik die wel wil gebruiken?
Groet victor

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 03 apr 2017, 23:47

Dus eigenlijk zeggen ze dat de resten van oxaal en mierenzuur er niet toe doen, omdat die vervuiling, zelfs in grotere mate was terug te vinden in was die het wel goed deed. De rest van de vervuiling die we aantreffen kunnen we nog niet in verband brengen...?
Lijkt me ook.
Vervelend voor je zeg. Zie je heel duidelijk welke raten het zijn?
Heb je voor mij een PB met namen van winkels die de was (hebben) verkocht/verkoopt? Ik wil het liefst zelf de was recyclen maar heb 1 pakje simplexwas gekocht bij een webwinkel, en twijfel nu nog meer of ik die wel wil gebruiken?
Groet victor
Inmiddels foto's geüpload. Beetje lastig die foto's te verkleinen.
Let op: alle raten die je ziet komen uit het zelfde volk! Heb nu de slechte raten aan de kant gehangen en gemerkt. Over enkele weken verwijder ik ze.

Al met al lost het probleem zich niet vanzelf op over de winter....etc. omdat het een bijv. een zuur zou zijn en binnen een aantal maanden zou zijn vervallen. Het moet een stabiele wassoort zijn lijkt mij. Het zal hopelijk naar voren komen met de veldproef. Ben benieuwd wie die gaat uitvoeren.

Victor, ik heb geen adressen van al die winkels.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten