Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » vr 22 jul 2016, 12:28

de honing/suikerwater uit de uitgehaalde ramen kan ik slingeren of gewoon uitpersen en terugvoeren, maar is er ook een manier om het stuifmeel (bijenbrood) terug te kunnen geven...?

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door gerard.b.w.vos » vr 22 jul 2016, 13:17

tomer schreef:de honing/suikerwater uit de uitgehaalde ramen kan ik slingeren of gewoon uitpersen en terugvoeren, maar is er ook een manier om het stuifmeel (bijenbrood) terug te kunnen geven...?
En wij maar denken dat die "Ollanders zunig en een stel kniepers" zijn. :oops:

Eigen raat gieten :D
Is al vaak genoeg vermeld en beschreven!
Triest genoeg als het werkelijk waswafels zijn van onbekende en vervuilde herkomst.
Bijenwas is inmiddels een wereldhandel, wordt van overal gehandeld.
Er zal geen partij/bedrijf of vereniging zijn die dit gaat of laat onderzoeken.
Dan is het zo duur dat niemand het meer wil gaan betalen.
Ga uit van je eigen kunnen/kennen en ervaringen.
In verenigingsverband is dit een mooie winterbezigheid.
Individueel ook mogelijk, zo duur is een gietmal/pers niet meer.
Dus verzamel je eigen was voor eigen gebruik.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Primus » vr 22 jul 2016, 15:09

gerard.b.w.vos schreef:
tomer schreef:de honing/suikerwater uit de uitgehaalde ramen kan ik slingeren of gewoon uitpersen en terugvoeren, maar is er ook een manier om het stuifmeel (bijenbrood) terug te kunnen geven...?
En wij maar denken dat die "Ollanders zunig en een stel kniepers" zijn. :oops:

Eigen raat gieten :D
Is al vaak genoeg vermeld en beschreven!
Triest genoeg als het werkelijk waswafels zijn van onbekende en vervuilde herkomst.
Bijenwas is inmiddels een wereldhandel, wordt van overal gehandeld.
Er zal geen partij/bedrijf of vereniging zijn die dit gaat of laat onderzoeken.
Dan is het zo duur dat niemand het meer wil gaan betalen.
Ga uit van je eigen kunnen/kennen en ervaringen.
In verenigingsverband is dit een mooie winterbezigheid.
Individueel ook mogelijk, zo duur is een gietmal/pers niet meer.
Dus verzamel je eigen was voor eigen gebruik.


Helemaal mee eens en zelf doe ik dit al vele jaren, hier komt geen gekochte wasraat meer in mijn kasten. Al jaren lang hoor ik met wat er zoal gewerkt wordt in de kasten om varaomijten te doden en dan in de was residuen geeft.
Waarom geen uniforme wetgeving voor heel de EU over het gebruik en toelating producten in bijenvolken en niet iedereen apart in zijn landje.

MVG CP

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door RutgerV » vr 22 jul 2016, 15:19

Met "Zie je nou wel" roepen is niemand gebaat op dit moment.. Jullie hadden gelijk, gefeliciteerd, ik ben er in mijn naïviteit vanuit gegaan dat ik kon vertrouwen op de kwaliteit van spullen op de NL markt.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » vr 22 jul 2016, 16:01

Als imker met vele volken is het logisch dat je eigen was kan hergebruiken. Als je pas begint met 1 kast kan je moeilijk anders dan was gaan kopen. En je vertrouwt er dan inderdaad op dat hetgene wat je koopt van degelijke kwaliteit is, zeker voor de prijs die je betaalt. Het eerste jaar is zowiezo al een hele investering: kast, volk, allerlei materiaal...Dingen als slinger en gietmal enz is evt voor de volgende jaren.
Ik heb ondertussen uit mijn 4 volken het verdachte raam gehaald, gelukkig zit er bijna geen gesloten broed op, wel eitjes. En een hele krans honing/suiker en stuifmeel. Het is spijtig dat ze dat allemaal verzameld hebben voor niets, daarom wil ik het terugvoeren. Of is dat niet aan te raden omwille van eventuele residuen...???

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Alex Mönch » vr 22 jul 2016, 16:29

Als proef zou ik het gedeelte met eitjes schoon spuiten met een douchekop,dan goed uitschudden en weer terug hangen zodat het snel belegd wordt .
Als er een residu op de celbodem ligt van de vloeistof waarmee de wasplaat van de pers gelost/gekoeld wordt ben je die kwijt.
En is mogelijk het probleem opgelost.
Als het mee zit wordt het raam snel weer belegd en kun je na een week zien of de larven het overleefd hebben.

chaussie
Berichten: 97
Lid geworden op: do 24 jan 2008, 17:23
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door chaussie » vr 22 jul 2016, 17:28

ja
RutgerV schreef:Zat het wel in een hierop gelijkende verpakking?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 22 jul 2016, 21:08

hmm vervuild.....maar vervuild met wat........heb hier ook problemen met deze kunstraat, niet bij bijenhof gekocht maar op 2 andere plaatsen welke als zeer goed worden ervaren, had al besloten deze kunstraat niet meer te kopen in de toekomst nog voordat ik dit topic las.....inmiddels al wel zo'n 250 vel ingehangen en de lege verpakkingen bewaar ik niet........dus geen lotnr's.......het zou een hoop problemen in m'n volken kunnen verklaren maar ben wel iemand die liever eerst hard bewijs heeft.....
Chaussie heb jij lotnummers????
JP

bieke louis
Berichten: 6
Lid geworden op: di 17 nov 2015, 18:18
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door bieke louis » za 23 jul 2016, 09:28

Tomer...in zelf waswafels gieten zit zeer veel tijd. Of je nu een grote of kleine imker bent maak geen verschil. De meeste imkers vinden het te veel werk of krijgen hun was niet goed zuiver en geven hun wasblokken dan ook binnen in de winkels, mits een kleine opleg krijg je dan WW mee. dit is echter nooit je eigen was. Zelf gieten doe ik al vele jaren, de was goed zuiveren, ik houd zelfs de was van honingzolder en/of broedbak apart, en dan het gieten.... voor 20 kg WW ben je een lange dag bezig, voor mezelf een dag en dan gezamelijk voor kleine imkers nog 1 of 2 dagen, in de vereniging word gebruik gemaakt van een watergekoeld toestel van een duitse firma

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » za 23 jul 2016, 12:43

Of je het nu zelf giet of in de winkel koopt, pesticiden zitten er zowiezo in en krijg je er niet uit. Dat is blijkbaar "normaal" tegenwoordig dat er 18 soorten pesticiden in bijenwas zitten, met een "normaal" percentage broedsterfte als gevolg. Telkens opnieuw was smelten en hergebruiken geeft steeds hogere concentraties aan pesticiden. Als je je eigen was steeds hergebruikt, zou je die dan ook jaarlijks moeten laten analyseren om te weten wat erin zit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten