Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
pjsss
Berichten: 29
Lid geworden op: di 20 sep 2016, 09:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door pjsss » wo 07 mar 2018, 17:48

ondertussen een pak sjoemel (met nummers) teruggebracht samen met m'n andere wasbroden (met waarschijnlijk vooral sjoemel - als derde seizoens-starter) : ook het bijna volle pak werd ingeruild aan 5 euro per kilo, maal 0,9 zuiverheidscorrectie. Proper. "Ik : " dat is toch een 'juist' lotnummer, "zij : " ja, maar dat is al te lang geleden". Is toch nog een beetje misbruik maken van het monopolie dat ze hier hebben als leverancier. Ik had die nieuwe waswafels waarschijnlijk beter gehouden en er kaarsen mee gerold, maar eigenlijk wilde ik die prul het liefst van mijn erf af.

Staat er ergens al een lijstje van de betere alternatieven om te shoppen ?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS » wo 07 mar 2018, 17:55

lijstjes kunnen we niet plaatsen op het forum. maar een pb kan altijd. mvg erik

DeKleine
Berichten: 50
Lid geworden op: di 29 nov 2016, 20:31
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): carnica
Locatie: O-VL, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door DeKleine » wo 07 mar 2018, 17:59

Je had er inderdaad beter kaarsen van gerold of in de vuilbak gekieperd, want nu komt die brol terug in het circuit (zij het verdund)... Die sjoemelwas gaat de imkerij nog jaren achtervolgen..., zeker aangezien het er naar uit ziet dag de op komst zijnde Europese nomering x-aantal % parrafine en stearine zal toelaten... (onbegrijpelijk!)
Alternatief is Pro-P****, Mechelen (ook webshop), die is heel goed bezig en heeft al veel steun verzameld in België, aangezien veel imkers nu eindelijk echt wel genoeg hebben van die leverancier uit West-Vlaanderen.
G*ll*r, Duitsland schijnt ook prima te zijn.

DeKleine
Berichten: 50
Lid geworden op: di 29 nov 2016, 20:31
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): carnica
Locatie: O-VL, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door DeKleine » wo 13 mar 2019, 11:02

Beste imker,



Graag brengen we het volgende onder je aandacht. Begin 2017 was je één van de ruim 180 imkers die in het NBV meldpunt heeft aangegeven broedschade in de volken te hebben als gevolg van de het gebruik van vervuilde kunstraat. Het was toen bekend geworden dat de Bijenhof in België die vervuilde raat in Nederland op de markt had gebracht. Uit gedegen onderzoeken in 2017 en 2018 werd duidelijk dat bijmenging met stearine in een grote partij bijenwas afkomstig uit China de veroorzaker van de problemen was. In het najaar van 2018 heeft de NBV de Bijenhof aansprakelijk gesteld en voor de rechter gedaagd.

De zitting vond op 23 januari dit jaar plaats in Arnhem. Op 6 maart is de rechtszaak tegen de Bijenhof beëindigd met een gezamenlijke verklaring van de NBV én de Bijenhof. Daarin een kort overzicht over wat er afgelopen jaren heeft plaatsgevonden en hoe we tot de verklaring zijn gekomen (zie de bijlage voor de volledige inhoud). Alle informatie verkregen uit het meldpunt heeft zeker bijgedragen in het onderzoeksproces en ook in de rechtszaak. De NBV is je zeer erkentelijk voor het indertijd beantwoorden van de vragenlijst.



Met alle mitsen en maren die er van tevoren al waren over de wijze waarop we de Bijenhof aansprakelijk konden stellen, hebben we gedaan wat in alle redelijkheid in onze macht lag. Dat was goed en we kunnen we trots op zijn op wat er is bereikt.

De verklaring eindigt met de zin dat alle ophef ervoor heeft gezorgd dat de normering voor bijenwas bij de Europese Commissie in Brussel op de agenda staat. Dat is juist. Met als gevolg dat alle import van bijenwas nog beter en op nog meer punten zal worden gecontroleerd voordat het op de markt komt. Uitsluiten dat er nooit meer iets zal gebeuren, kunnen we niet. We hebben wel met elkaar een verbetering teweeg gebracht.

De verklaring zal ook in Bijenhouden van aanstaande 1 juni verschijnen.



Namens de NBV,

Met vriendelijke groet,



Frank Moens

Projectleider Communicatie NBV



bijlage


Beëindiging rechtszaak vervuilde kunstraat
De rechtszaak die de NBV had aangespannen tegen Bijenhof uit België, de leverancier van met
stearine vervuild gebleken kunstraat, is geëindigd.
Tijdens de zomer van 2016 werd bij imkers duidelijk dat er iets aan de hand was met in dat jaar
nieuw gekochte kunstraat. Raten werden belegd, maar slechts een deel van de larven kwam tot
ontwikkeling. Het leek op het zogenaamde hagelschot, maar dan een gradatie erger. De NBV vroeg
haar leden via het ingestelde meldpunt kenbaar te maken of en we Ike mate men dit patroon
herkende. Ook vanuit omringende landen kwamen dat jaar vergelijkbare berichten. De Belgische
Voedsel en Waren Autoriteit waarschuwde in oktober van dat jaar voor het gebruik van pakken
kunstraat met bepaalde serienummers. Die bleken afkomstig te zijn van Bijenhof. De eerste
laboratoriumtest in Nederland wees uit dat de was met stearine vervuild was. In het najaar heeft de
NBV Bijenhof voor het eerst aansprakelijk gesteld voor de geleden schade van bij haar aangesloten
imkers.
Uit onderzoeken in 2017 en 2018 in onder meer België, Nederland en Oostenrijk bleek dat er stearine
was verwerkt in de eerder verkochte kunstraten. Uit deze onderzoeken kwam verder naar voren dat
stearine vanaf een bepaalde concentratie schadelijk kan zijn voor de ontwikkeling van het
werksterbroed. Aangezien de Bijenhof alle aansprakelijkheid had afgewezen, heeft de NBV in het
najaar van 2018 het bedrijf gedagvaard. De zitting vond op 23 januari jl. plaats in Arnhem. Tijdens
deze zitting werd de NBV bijgestaan door Van Veen Advocaten te Ede. Ook drie van haar leden waren
aanwezig. Bijenhof verklaarde dat de bijenwas uit China werd geïmporteerd en deze zonder verdere
manipulatie, toevoeging of wat dan ook werd gebruikt voor de productie van de kunstraten. Bijenhof
produceerde deze bijenwas dus niet zelf. De gebruikelijke vereiste kwaliteitstesten werden
uitgevoerd op de was maar lieten niets verdachts zien. Destijds was omtrent de eventuele
schadelijke invloed van stearine op de ontwikkeling van het werksterbroed namelijk nog niets
bekend, zodat controle op stearine niet in het protocol was opgenomen en er evenmin sprake was
van richtlijnen omtrent toegelaten hoeveelheid stearine in de bijenwas. Bijenhof kon van de
vervuiling noch de verspreiding dus een verwijt worden gemaakt.
De rechter gaf na het horen van de standpunten aan van oordeel te zijn dat beide partijen benadeeld
waren. Verhaal halen bij de Chinese leverancier zou onbegonnen werk zijn. Ter zitting bleek verder
dat het moeilijk zou worden om bewijs over te leggen van de stelling dat de betrokken imkers dode
bijen hadden door de stearine bijmenging. Partijen hebben daarom ter beëindiging van het geschil
een voor hen beiden bevredigende regeling getroffen. Alle ophef heeft ervoor gezorgd dat de
normering voor bijenwas bij de Europese Commissie in Brussel op de agenda staat.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Fish » wo 13 mar 2019, 11:35

bijlage schreef:Verhaal halen bij de Chinese leverancier zou onbegonnen werk zijn. Ter zitting bleek verder
dat het moeilijk zou worden om bewijs over te leggen van de stelling dat de betrokken imkers dode
bijen hadden door de stearine bijmenging. Partijen hebben daarom ter beëindiging van het geschil
een voor hen beiden bevredigende regeling getroffen.
Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet maken. De Chinese leverancier komt er mee weg, de getroffen imkers worden niet gecompenseerd en wat de regeling tussen de NBV en het bijenhof inhoudt weet ik eigenlijk niet zo goed. Maar het "staat op de agenda" bij de EC. Is dit alles? Ik lees tussen de regels de woorden goed en trots, maar dit gevoel heb ik hier niet bij.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » wo 13 mar 2019, 13:27

bijlage schreef:Bijenhof kon van de
vervuiling noch de verspreiding dus een verwijt worden gemaakt.
Als je abnormaal goedkoop goederen uit China koopt, met de bedoeling deze te verkopen om er winst mee te maken, dan weet je goed genoeg dat er iets niet klopt.
Zowel het verkopen als het kopen van namaak en vervalste goederen is trouwens strafbaar.
Toen het is uitgekomen dat de vervuilde kunstraat van hen kwam, hebben ze blijven ontkennen dat er iets aan de hand was. En tot nu kan er nog steeds geen sorry af voor de getroffen imkers.

Frank Olde Daalhuis
Berichten: 68
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica P en F1
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Frank Olde Daalhuis » wo 13 mar 2019, 14:10

Grote schande, meer kan ik er niet van maken.. mede hierom geen lid meer van de NBV

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door jossmits » wo 13 mar 2019, 14:49

beste Frank,
Ik geloof dat jouw reactie wat overdreven is. Wat ik uit het bericht van de NBV lees is dat bij de rechter niet veel meer te halen is. Wat mij ook logisch lijkt. Wat moet de NBV nog meer? Prima dat nu in Europa hogere eisen aan de kwaliteit van was wordt gesteld; ook dat is bereikt.
De les die we allemaal kunnen trekken is om niet altijd voor het goedkoopste te gaan, goedkoop is duurkoop.
Ik heb geen last gehad van deze was, maar sinds dit schandaal gebruik ik geen kunstraat meer en laat ik de bijen alle raat compleet zelf bouwen, geen enkel risico, ook niet op residuen van welke pesticide dan ook.
Nog even voor de duidelijkheid; ik woon in het buitenland en ben dus geen lid van de NBV.

Jos

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Fish » wo 13 mar 2019, 15:33

Jos, als je dit bericht van de voorzitter van de NBV uit 2016 leest (pagina 14), zie je dat er gesproken zou moeten worden over een vergoeding voor inkomstenderving en/of geleden schade. Ook ontkent het Bijenhof volgens dit bericht alle schuld met een prachtig verhaal over hagelschot. Wat ik nu in het recente bericht van vandaag lees is dat dit vervolg volledig is mislukt, 2 jaar later. Te moeilijk om te bewijzen dat het Bijenhof schuldig is aan sterfte, geen vergoedingen of wat dan ook, eigenlijk geen stap vooruit ten opzichte van wat er in het bijenblaadje al genoemd was.

Ik denk niet dat de reactie van Frank overdreven is, in tegendeel. Hier is iets goed misgegaan. Goedkoop is duurkoop, maar fraude is fraude, toch?

Frank Olde Daalhuis
Berichten: 68
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica P en F1
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Frank Olde Daalhuis » wo 13 mar 2019, 16:07

Precies, ik krijg een beetje het gevoel alsof het nu op een akkoordje is gegooid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten